شفاف‌سازي اقدامات قرارگاه ‌امام‌ رضا(ع)

مدير امور حقوقي قرارگاهي كه عنوان ولي نعمت ايرانيان يعني امام‌رضا (ع) را به دوش مي‌كشد، مدت‌ها بعد از انتشار گزارش روزنامه« قانون» كه با تيتر «ابهامات‌جهادي» منتشر شده، اين روشنگري‌ها را كذب خوانده است. لازم به ذكر است در آن گزارش، غلامرضاانصاري، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به قرارداد شهرداری تهران با قرارگاه امام رضا(ع) در خصوص مدیریت 23 مرکز بهاران به عنوان مراکز توانمندسازی جمعی از مددجویان مرتبط با آسیب‌های اجتماعی گفته‌بود:« من پیش از این نیز در خصوص ماهیت قرارگاه امام رضا (ع) به شهرداری تهران تذکر داده و از آن‌ها خواستم مشخص کنند که هویت قرارگاه امام رضا (ع) چیست؟ آیا عمومی، خصوصی، NGO یا شرکت سهامی خاص است که از سال گذشته تاکنون، شهرداری پاسخی در این زمینه نداده است». وی با بیان اینکه شهرداری پیش از این نیز در امر کمک کردن به مناطق جنگی و ارائه‌ خدمات به زائرین اربعین، از این قرارگاه کمک خواسته بود، اظهار کرد:« حال با قیمت نامعلوم و ترک تشریفات، مدیریت 23 مرکز بهاران به مدت سه سال به این قرارگاه سپرده شده است».عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران افزود: « شهرداری در زمینه‌ کمک به زائرین اربعین نیز که از قرارگاه امام رضا (ع) کمک گرفته، از طریق معاونت امور مناطق، شهرداران مناطق را موظف کرده بود که به حساب قرارگاه پول واریز کنند و حتی سهمیه‌ای نيز برای هر منطقه در نظر گرفته بود».انصاری با بیان اینکه ما این دستور را مکتوب نداریم اما اطلاع پیدا کردیم که چنین اتفاقی افتاده است، اظهار کرد:« متاسفانه این قرارگاه در اختیار نزدیکان قالیباف است و این شايبه را چند برابر می‌کند». حال مسئولان اين قرارگاه با هدفي كه آن را تنويراذهان عمومي خوانده اند، جوابيه‌اي صادر فرموده‌اند! كه در ادامه آن را مي‌خوانيد.
جهت تنوير اذهان عمومي و در پاسخ به اظهارات برادر گرامي جناب آقاي انصاري
هرچند متاسفانه، مطالب بيان شده پيرامون قرارگاه جهادي امام رضا(ع) را تيري در تاريكي و با كاركردهاي چندروزه جناحي، حزبي و گروهي حاصل از باندبازي‌هاي رايج در كشور با ديدگاهي سياسي مي‌دانيم؛برخلاف ميل باطني اين قرارگاه، به رسانه‌اي شدن فعاليت‌ها و كاركردهاي اين مجموعه به دليل بيم از خدشه‌دار شدن نيت‌هاي پاك همكاران و همياران، بر خود وظيفه دانستيم به درخواست مكرر حاميان و براي تنوير اذهان عمومي در پي سياه‌نمايي غيرمسئولانه‌ اخير و البته براي افزايش اطلاعات دوستاني كه در جهت نيل به مقاصد و مطامع خويش، ارائه هر مطلبي را فارغ از صحت و سقم و بعضي با علم بر كذب بودن آن نشر مي‌دهند، به استحضار عموم و ايشان برسانيم:
قرارگاه جهادي امام رضا(ع)، مجموعه‌اي مردم نهاد است كه با حضور جمعي از جوانان مومن، متدين و انقلابي، با مشاركت جهادگران پيشكسوت و همراهي فعالان عرصه‌هاي اجتماعي به صورت خودجوش و مردمي از سال 1392 با هدف محروميت‌زدايي و انجام فعاليت‌هاي جهادي پايه‌گذاري شده است. اين قرارگاه، با هدف ايجاد پايگاهي براي تمركز نيروهاي انساني داوطلب و فعال، همچنين جذب سرمايه‌هاي اجتماعي، مادي و معنوي خيرين، نيكوكاران و دغدغه‌‌مندان حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، ديني و فرهنگي براي فعاليت‌هاي خيرخواهانه در حوزه‌هاي آموزشي، پزشكي، دندانپزشكي، دامپزشكي، كشاورزي و اشتغالزايي تشكيل شده است و با تلاشي شبانه‌روزي، به رفع آسيب‌هاي اجتماعي، فقر و محروميت همت گمارده است.


ما بر اين باوريم كه بدترين منكر در جامعه، «رواج فقر و افزايش فاصله فقير و غني» است. قرارگاه جهادي امام رضا(ع) با همين ديدگاه، به عنوان نهادي مردمي و انقلابي، فراتر از هر دسته‌بندي و فارغ از جناح‌بندي‌هاي رايج سياسي، با استعانت از خداوند متعال و با تأسي از سيره عملي اهل بيت عصمت و طهارت(ع)، در راستاي عمل به معنويات بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي(س) و رهبر معظم انقلاب (ايده ا...) در مسير مطالبه‌گري، عدالت‌خواهي و خدمت به محرومين و مستضعفين كه ولي نعمتان حقيقي انقلاب ايرانند، گام نهاد.
قرارگاه جهادي امام رضا(ع)، در حال حاضر بنا ندارد كه به تهمت‌هاي مربوط به موضوعات بيان شده مربوط به خط قرمزهاي اعتقادي‌مان پاسخ دهد و تنها با اشاره به اينكه «كلام، مخاطب خود را مي‌يابد»، بسنده مي‌كند.
و چنانچه نياز به پاسخ باشد، زبان گوياي هزاران عاشق اهل بيت(ع) كه خود در هر زمان و مكان، شاهد و ناظر حركات و رفتارهاي ما بوده‌اند براي تكذيب آن مطالب خلاف واقع كافي است.
در رابطه با موضوعات مطرح شده در روزهاي اخير و در برخي اظهارات غيرمنصفانه و سراسر‌كذب آن آمده:«‌قرارداد مديريت 23 مركز بهاران، با قرارگاه جهادي امام رضا(ع) منعقد شده است».
بنا بر اين ما اين ادعا را از پايه و اساس تكذيب كرده و بيان مي‌داريم كه هيچ‌گونه قراردادي بين قرارگاه جهادي امام رضا(ع) به لحاظ حقوقي و حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا قاسميان، به لحاظ حقيقي با شهرداري تهران و سازمان‌هاي تابعه، پيرامون واگذاري مديريت مراكز بهاران منعقد نشده است و اين ادعا واهي و به دور از حقيقت است كه البته مطابق قانون، حق پيگيري حقوقي اين مساله براي قرارگاه جهادي امام رضا(ع) و ايشان محفوظ است.
اما سوال ما به‌عنوان يك مجموعه مردم نهاد اين است كه آقاي انصاري به‌عنوان يك عضو شوراي شهر تهران، با كدام سند روشن و حقيقي به بيان اين موضوع پرداخته‌اند؟ و به راستي هدف از ارائه اطلاعات غلط و نشر اكاذيب چيست؟ آقاي انصاري به راستي «اين تذهبون؟»؛ آيا روز پاسخگويي را ذره‌اي درنظر داريد؟
گويا پيروي از اربابان شيطنت و نشستن بر بال‌هاي «تفرقه‌بينداز و حكومت كن» در وجود برخي ناقلان كلام، ريشه دوانده است؛ چرا كه از ياركشي و اردوكشي‌هاي‌شان در راستاي هجمه به هر فرد و جريان، فارغ از حق يا باطل بودن، دريغ نمي‌كنند.
امروز تفرقه‌اندازان به دنبال ياركشي از ميان برادران ما در دولت، عليه مجموعه‌اي خدوم و مردم‌نهاد هستند كه البته به فضل خدا و لطف و محبت خدمتگزاران نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، اين امر محقق نشده است.
اما لازم به توضيح است كه، مجموعه‌هاي مردم نهاد در راستاي نيل به اهداف خود، به دولت‌هاي متبوع‌شان نيز ياري مي‌رسانند كه به حق، قرارگاه امام رضا(ع) در پيشبرد اهداف خود هيچ‌گاه نگاه‌هاي سياسي و جناحي را وارد نكرده و از تمام ظرفيت گسترده و عظيم و سرشار نيروها در كشور، فارغ از جهت‌گيري سياسي‌شان بهره برده است. البته اختلاف‌نظر در ساحت اجرا و داشتن نقد سازنده در حوزه فعاليت‌هاي قرارگاه با توجه به حضور جوانان فرهيخته و متخصصين امور در اين مجموعه، نه تنها به دولت بلكه به ساير دستگاه‌هاي اجرايي وجود دارد كه هيچ‌گاه از بيان آن به‌صورت سازنده ابايي نداشته و نداريم و همواره آماده‌ايم كه در جهت خدمت به مردم عزيز اين آب و خاك مقدس، ياري‌رسان خادمين مردم و نظام باشيم.
روحيه مطالبه‌گري و پيگيري مجدانه مسائل پيرامون آسيب‌هاي اجتماعي در حوزه‌هاي مختلف، جزو وظايف ذاتي قرارگاه جهادي امام رضا (ع) مي‌باشد كه بخشي از اين اتهامات زنجيره‌اي رسانه‌ها به قرارگاه امام رضا(ع)، به‌دليل همين روحيه مطالبه‌گري است.
گوشه‌اي از خدمات و فعاليت‌هاي قرارگاه جهادي امام رضا(ع) كه در راستاي عمل به بيانات مقام معظم رهبري، در حوزه مديريت جهادي و حضور جوانان در عرصه كار و تلاش و سازندگي صورت گرفته است؛ به شرح زير است:
1: مبارزه با فقر، و محروميت‌زدايي با تكيه بر حفظ كرامت انساني در راستاي توسعه عدالت اجتماعي
2: حضور در بحران‌ها و حوادث و بلاياي طبيعي در راستاي كمك‌رساني به اقشار آسيب ديده
3: اعزام تيم‌هاي پزشكي و دندانپزشكي و دامپزشكي داوطلب به مناطق محروم، به ويژه مناطق جنگ زده در غرب و جنوب كشور
4: تهيه ارزاق و البته براي اقشار ضعيف و كم‌درآمد كشور
5: ارائه آموزش‌هاي اشتغالزايي و خودكفايي
6: پيگيري و جذب مشاركت مردم نيكوكار و انسان‌دوست، جهت آزادسازي زندانيان جرايم غيرعمد
7: مطالعه و كارشناسي و اقدام به فرهنگ‌سازي و مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي از جمله اعتياد، كودكان كار، تكدي‌گري، حاشيه‌نشيني و...
8: تربيت علمي و عملي جوانان مومن و متدين، با حفظ روحيه جهادي در راستاي آشنايي با درد محرومين
9: تهيه توليدات چند رسانه‌اي فرهنگي و نشر در فضاي مجازي و سطح شهر در راستاي ترويج فرهنگ جهاد و سازندگي، خدمت‌رساني، ايثار و شهادت
در پايان از آقاي انصاري و ديگر مسئولان محرك كه حوزه مسئوليت ايشان بحث آسيب‌هاي اجتماعي است، تقاضا داريم ضمن حضور در «تور سياه» اين قرارگاه كه پيش‌تر نيز از ايشان و ساير مسئولان دعوت به عمل آمده بود، از نزديك با معضلات اجتماعي و فرهنگي اين شهر آشنا شوند و استدعا داريم كه به عنوان عضو فعلي شوراي اسلامي شهر تهران، امانتدار خوبي براي آراي موكلين خود باشند و در همين فرصت باقي مانده، رأسا پيگير ادعاهاي غيرواقع خود باشند و البته خواهشمنديم به جاي ايفاي نقش در پازل‌هاي سياسي كه قرارگاه جهادي بري از آن مي‌باشد، اين پيگيري را به شوراي بعد يا ديوان محاسبات، حواله ندهند. «تا سيه روي شود هر كه در او غش باشد».
مرتضي حليمي/ مدير امور حقوقي قرارگاه جهادي امام‌رضا (ع)