رایزنی وزرا برای جلب اعتماد نمایندگان ادامه دارد لابی در دقیقه 90

محمدرضا عارف: حق مجلس است که به کابینه رای اعتماد بدهد یا ندهد
گروه پارلمان: قرار است روز سه شنبه نمایندگان صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را در صحن علنی خانه ملت بررسی کنند. به گفته بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس جلسات رای اعتماد وزرای پیشنهادی در دو شیفت صبح و عصر برگزار خواهد شد و جلسات صبح از ساعت ۸ تا ۱۲ و جلسات بعدازظهر نیز از ساعت ۱۴ تا ۱۸ برگزار می‌شود. او پیش‌بینی کرد روند بررسی صلاحیت‌ها تا جلسه یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت. سخنگوی هیات رئیسه مجلس همچنین با اشاره به صراحت آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر برگزاری جلسات علنی به‌صورت متوالی در زمان بررسی صلاحیت‌ها تاکید کرد جلسه رای اعتماد در روز پنج شنبه هم ادامه خواهد داشت و تصمیم‌گیری درباره این‌که جلسه علنی روز پنجشنبه در دو شیفت باشد یا یک شیفت، به رای نمایندگان بستگی دارد که در صحن انجام خواهد شد.روز سه شنبه در ابتدای جلسه حسن روحانی، رئیس جمهور دو ساعت و نیم فرصت دارد که از کابینه پیشنهادی خود دفاع کند و این نوع دفاع او می تواند نظر برخی از نمایندگان درباره وزرای پیشنهادی را به سمت مثبت یا منفی تغییر دهد. بنابراین با وجود اینکه تا زمان آغاز جلسه رای اعتماد فرصت زیادی باقی نمانده است، وزرای پیشنهادی از تمام توان و امکان خود برای کسب رای اعتماد استفاده می کنند و به صورت شبانه روزی لابی‌های ریز و درشت در مجلس در جریان است و حتی برخی رسانه ها هم با جریان‌سازی در تلاشند از وزیری خاص حمایت یا
گزینه ای دیگر را مردود اعلام کنند.
در این راستا برای جلوگیری از احتمال رایزنی یا دور


نگه داشتن رسانه ها از لابی های پیدا و پنهان برخی، هفته گذشته هیات رئیسه مجلس تصمیم گرفت حضور خبرنگاران در راهرو مربوط به آنها که به صحن مجلس مرتبط می شود و محل تردد نمایندگان است را تا پایان رایزنی ها درباره وزرای پیشنهادی محدود کند، ولی این امر باعث اعتراض خبرنگاران در جلسه روز خبرنگار در دیدار با رئیس مجلس شد و ظاهرا منجر شد این محدودیت حضور با دستور لاریجانی برداشته شود.
ولی آنچه غیر قابل انکار است؛ رایزنی برخی وزرای پیشنهادی است که در روزهای اول معرفی به مجلس به دلیل حاشیه های پیرامونشان شرایط خوبی نداشتند ولی با گذشت زمان و نزدیک شدن به جلسه رای اعتماد طبق بازخوردهایی که از مجلس دریافت می شود، در شرایط نسبتا قابل قبولی قرار گرفته اند. در همین راستا می توان به برخی وزرای کابینه یازدهم از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور وعلی ربیعی وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی اشاره کرد که به دلیل بحث ها و حواشی پیرامون خود نیازمند تلاش بیشتری برای کسب رای اعتماد هستند. پیش از این درباره ربیعی اسنادی منتشر شده بود که وزیر کار براساس آن به زیر مجموعه خود دستور داده بود تمام تلاش خود را برای به دست آوردن رای اعتماد نمایندگان به کار بگیرند. موضوعی که با انتقاد و واکنش عمومی و رسانه ها مواجه شد و البته توقع می رفت همین مسئله باعث ایجاد مانع جدی برای رای اعتماد او شود ولی طبق شنیده ها ربیعی در شرایط بحرانی قرار ندارد. همچنین برخی وزرای پیشنهادی کمتر شناخته شده نیز در این باره اقداماتی را شروع کرده اند و امید دارند با این روش ها از مجلس رای اعتماد لازم را به دست آورند.
توقع حضور وزرای جسورتری را در دولت دوازدهم داشتیم
عبدالرضا هاشم زایی، نماینده تهران در مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: «ربیعی در روزهای اول معرفی به مجلس شرایط خوبی نداشت ولی در این روزها شرایط نسبتا خوبی دارد و احتمالا لابی ها و رایزنی ها در این باره بی تاثیر نبوده اند.» وی ادامه داد: «ربیعی با وجودی که شرایط خوبی نداشت ولی روز به روز جو مجلس به نسبت روزهای اول، درباره ایشان بهتر شد و رفته رفته قابل قبول تر هم می شود. حالا ممکن است لابی ها یا رایزنی ها یا گزارش ها و اطلاعات درباره ایشان اثر گذار بوده باشد ولی نمی توانم هنوز بگویم رای او آیا در حد قبولی و گرفتن اعتماد از مجلس است یا خیر و این امر در چند روز اینده مشخص می شود و همه چیز به ادامه رایزنی ها در این فرصت باقی مانده بستگی دارد .» او همچنین با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش هم به دلیل ناشناخته بودن و عدم ارائه برنامه های مناسب هنوز شناخت کافی از او نداریم، گفت:«با توجه به مباحثی که پیرامون او وجود دارد و تخصصش در این حوزه نیست و بعید است از مجلس رای اعتماد بگیرد. ولی سایر گزینه های پیشنهادی شرایط نسبتا قابل قبولی دارند و احتمالا تنها یک الی دو نفر نتوانند اعتماد مجلس را جلب کنند.»
بنابراین جدا از مسئله رایزنی های صورت گرفته، برخی وزرای پیشنهادی از جمله جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و طبق اظهارات هاشم زایی که معتقد است: «اگر موضوع حاشیه ای شنود که پیرامون این شخص در سال 88 مطرح است، تخصص این فرد را مورد بررسی قرار دهیم به خوبی ملاحظه می کنید که ایشان شرایط تخصصی و مدارک مورد نیاز و مرتبط با این وزارتخانه را که حداقل 50 نفر پی اچ دی مخابرات در آن مشغول به کار هستند را ندارد و به خود ایشان هم وقتی در فراکسیون امید برای ارائه برنامه هایش آمده بود اعلام کردیم که شرایط لازم را ندارد.» عبدالرضا هاشم زایی همچنین درباره کابینه پیشنهادی گفت: «در دولت دوم روحانی توقع داشتیم کابینه از نظر اقتصادی قوی تر از قبل باشد و از وزرای جسورتر برای شکستن رکود استفاده کند.» این نماینده مردم تهران در مجلس افزود: «وزیر پیشنهادی نفت، وزارت خارجه و بهداشت وزرای خوبی هستند که در گذشته هم نشان دادند وزرای قابل اتکا و موفقی هستند و درباره وزیر کشور هم تصور می کنم با وجود رایزنی‌های انجام شده رای قابل قبولی در مجموع به دست آورد.»
با همه این تفاسیر برخی منتقدان آذری جهرمی معتقدند او چهره ای امنیتی است و در این باره محمود صادقی نماینده تهران با اشاره به جلسه فراکسیون شفافیت با آذر جهرمی در توئیتی نوشت: او آمادگیش را برای جلسه حضوری با کسانی که گفته اند از آنها بازجویی کرده اعلام کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی نیز با وجود اینکه برخی نمایندگان اصلاح طلب معتقدند شرایط خوبی برای کسب رای ندارد اما شواهد نشان می دهد او می تواند از فیلتر مجلس عبور کند.
امیدواریم وزرا با پاسخگویی مناسب بتوانند اعتماد مجلس را جلب کنند
در همین راستا محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در گفت وگو با «ابتکار» با بیان اینکه تصمیم داریم تا دوشنبه عصر که جلسه فراکسیون امید برای جمع بندی نظرات کمیته‌های ارزیابی با وزرای پیشنهادی است درباره آنها به صورت فردی اظهارنظر نکنیم، گفت: امیدواریم همه کابینه پیشنهادی موفق شود با برنامه خوب و توانمندی در پاسخ به سوالات نمایندگان بتوانند از مجلس رای لازم را به دست آورند. او همچنین درباره عدم حضور زنان و
اقلیت های مذهبی در کابینه انتقاد کرد و افزود: تصمیم آقای روحانی چنین بوده و ما دخالتی نداشته‌ایم و این هم حق مجلس است که بعد از بررسی و تحلیل برنامه‌های وزرا، به این کابینه رای اعتماد بدهد یا ندهد.
همچنین محسن کوهکن، نماینده اصولگرا و عضو فراکسیون ولایی مجلس هم در ارزیابی کلی وزرای پیشنهادی به «ابتکار» گفت: «به مجموعه وزرایی که پیشنهاد شده اند نظرمنفی ندارم. اگر چه برنامه برخی وزرا را برنامه ضعیفی می دانم، مثل گزینه آموزش و پرورش ولی به طور کلان روی کابینه نظرم منفی نیست. »
عدم حضور زنان، مجید انصاری و پورمحمدی نقطه ضعف کابینه دوازدهم است
احمد مازنی، عضو فراکسیون امید هم در گفت وگو با «ابتکار» با بیان اینکه فراکسیون امید به سیاست حمایت از روحانی معتقد است ولی با رویکرد ندادن چک سفیدامضا به کابینه عمل خواهد کرد افزود: «درباره وزرا با دقت برنامه آنها را در کمیته‌های تخصصی بررسی می‌کنیم ولی پیش بینی می کنم اکثریت کابینه از فراکسیون امید رای اعتماد می گیرند.» او همچنین از عدم حضور زنان و برخی روحانیون در کابینه انتقاد کرد و افزود: «اصلا این کار خوب نبود و همچنین روحانیونی مثل مجید انصاری و پورمحمدی در کابینه می توانستند به کابینه قوام ببخشند ولی این اتفاق نیفتاد که از این بابت ناراحتیم. همچنین عدم حضور اقوام و مذاهب دیگر از نقاط ضعف کابینه است که باعث
می شود به این کابینه نمره 15 بدهم.»
سایر اخبار این روزنامه
وزیر کشور عراق: ولیعهد عربستان از من خواست واسطه بین تهران و ریاض باشم رایزنی وزرا برای جلب اعتماد نمایندگان ادامه دارد لابی در دقیقه 90 بانوی محیط زیستی رفت، احیاکننده دریاچه ارومیه رئیس شد کلانتری در ساختمان پردیسان محمد صادق جنان صفت رفتار احمدی نژادی با دانش اقتصاد قوانین سخت بهزیستی خانواده ها را به سوی دلالان خرید و فروش نوزادان سوق می دهد رونق خرید نوزاد از پس هفت خوان دشوار فرزند خواندگی نقش فرسودگی تجهیزات در حوادث خطوط لوله نفت و گاز بررسی شد آتش، ارزان‌تر از ایمنی حجم یارانه های پرداختی در هفت سال گذشته از بودجه عمرانی پیشی گرفت اقتصاد ایران گروگان یارانه نقدی احمد مازنی در بیانیه ای از فضاسازی درباره سلفی نمایندگان با موگرینی انتقاد کرد رفتار صدا و سیما غیر مسئولانه وغیر حرفه‌ای بوده است وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: دولت با گوش شنوا پیشنهادات فعالان اقتصادی را می شنود روحانی در آخرین جلسه کابینه یازدهم: افراط و تفریط ما را بر زمین می زند