در یازدهمین جلسه محاکمه متهمان نفتی مطرح شد ردپای مرتضوی در دادگاه همدستان زنجانی

همدلی| در جلسه دیروز رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی متهم ردیف سوم پرونده از جلسات بابک زنجانی با سعید مرتضوی سخن گفت. جلساتی که مربوط به به معامله بر سر 138 شرکت زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی بود. حمید فلاح هروی که برای دفاع از خود در جایگاه قرار گرفته بود در پاسخ به سوالات قاضی و دادستان گفت که یکی از دوستان سعید مرتضوی به نام «م» بابک زنجانی را به مرتضوی معرفی کرده است.
حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده گفت: من کسی را به غیر از مهدی شمس به بابک زنجانی معرفی نکردم. در آن زمان بابک زنجانی شرکت هواپیمایی قشم‌ایر را خریداری کرد و به دنبال گسترش ناوگان آن بود. زنجانی از من پرسید آیا شخصی را برای این کار می‌شناسم که بنده مهدی شمس را معرفی کردم. خود شمس هم اقرار کرده که بنده وی را در سال 88 برای خریداری هواپیما به زنجانی معرفی کردم و این موضوع ارتباطی با فروش نفت ندارد. من حتی یک بار هم سوار هواپیمای خریداری شده نشدم و علم غیب هم نداشتم که قرار است این ماجرا اتفاق بیفتد و هیچ کس دیگری را نمی‌توانید در پرونده پیدا کنید که من معرفی کرده باشم.
قاضی مقیسه گفت: ما نگفتیم که شما سوار هواپیما شدید بلکه گفتیم این معرفی ساده نبوده و باعث غارت اموال شده است. مهم ارتباط تنگاتنگ شما با زنجانی و شمس بوده که نفت را تحویل گرفتید و پول آن را تحویل ندادید. شما یک شبکه سازمان‌یافته تشکیل دادید و ایادی داشتید که هنوز پول نفت در دست آنهاست و نظام باید این پول را از حلقوم آنها در بیاورد.
به گزارش ایسنا، حمید فلاح هروی در دفاع از خود مدعی شد: در اواخر سال 89 زنجانی فعالیت زیادی در امور بانکی داشت که از من درخواست کمک کرد و بنده به وی گفتم از این امور سر در نمی‌آورم به همین دلیل وی را به مسئولان وقت اقتصادی وزارت اطلاعات معرفی کردم آنها هم گفتند ما به زندانی بودن گذشته زنجانی کاری نداریم زیرا مجازات خود را طی کرده است و از من خواستند دیگر به موارد بعدی کاری نداشته باشم.


متهم در بخش دیگری از دفاعیات خود گفت: در بحث معرفی زنجانی توسط من به سازمان حج و زیارت یکی از دوستان از من خواست برای جا‌به‌جایی پول حج به عربستان شخصی را معرفی کنم که من بابک زنجانی را معرفی کردم. به دلیل اینکه عربستان مشکلات زیادی را برای انتقال پول حج ایجاد می‌کرد. مشکلاتی برای حجاج در عربستان ایجاد شده بود و اجازه نمی‌داد ارز از طریق حساب‌ها منتقل شود، از جمله مشکلات ایجاد شده برای حجاج ندادن چادرها در عرفات به دلیل نرسیدن پول بود که در آن ایام زنجانی توانست 400 میلیون یورو پول حج را انتقال دهد. قاضی مقیسه گفت: بابک زنجانی چه کاره است که شما وی را به سازمان حج و زیارت معرفی کردید؟ شما عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی بودید.
فلاح هروی تاکید کرد: اینکه می‌گویند من عضو ستاد بوده‌ام دروغ است. من یک دقیقه هم در این ستاد نبودم فقط کافی است یک بار تماس بگیرید و سوال کنید. قاضی مقیسه پاسخ داد: بابک زنجانی یک قدم هم بدون شما برنمی‌داشت.
فلاح هروی در ادامه مدعی شد: بابک زنجانی خودش گفته که تاکنون 17 میلیارد یورو جا به جا کرده است. قبل از آشنایی با من 400، 500 میلیون یورو برای قرارگاه خاتم کار کرده است که اصلا من نمی‌دانم قرارگاه خاتم کجاست؟ و یک قدم هم در آنجا نگذاشتم و قبل از ورود من به ماجرا بوده است.
قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: در رابطه با یک میلیارد و 200 میلیون یورو، غارت 10کشتی نفت و خرید 138 شرکت از سازمان تامین اجتماعی صحبت کنید.
فلاح هروی، در جای دیگری از دفاعیات خود درباره موضوع خرید شرکت از تامین اجتماعی گفت: من از منابع آقای زنجانی خبر نداشتم. قاضی مقیسه از نماینده تامین اجتماعی خواست تا در رابطه با اصل موضوع توضیح دهد و بگوید که چگونه بدون پول درمورد 138 شرکت قرارداد بسته شده است. نماینده سازمان تامین اجتماعی گفت: هیچ مدرک یا سندی در خصوص اظهارات فلاح هروی در سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد. در تاریخ 27/9/91 آقای فلاح هروی و بابک زنجانی تفاهم‌نامه‌ای با موضوع خرید شرکت‌های تامین اجتماعی به مبلغ 4 میلیارد یورو امضا کردند. قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: آیا قبول دارید که امضاء کرده‌اید؟ فلاح هروی پاسخ داد: بله قبول دارم.
فلاح هروی گفت: باید بگویم اینکه گفته شده من زنجانی را به بانک مرکزی معرفی کرده‌ام کذب محض است. همچنین اینکه گفته شده من از اعتبارات نفتی زنجانی اطلاع داشته‌ام نیز صحت ندارد. من درباره نقد بودن پول زنجانی برای خرید شرکت‌های تامین اجتماعی دارای شک بودم؛ لذا از معاون اقتصادی وزارت اطلاعات استعلام گرفتم که گفتند زنجانی چنین پولی را دارد؛ لذا پس از اطلاع از این موضوع بنده پای تفاهم‌نامه را امضا کردم. این تفاهم‌نامه با قرارداد متفاوت است و به نوعی تفاهم برای خرید شرکت‌ها بوده است. در این تفاهم‌نامه قرار شد که زنجانی پول شرکت‌ها را به حساب سازمان بریزد و سهام شرکت ها به زنجانی منتقل شود. من در اینجا اعتراض کردم که این تفاهم نامه قانونی نیست چون باید تمام شرکت ها یک به یک واگذار شوند. همچنین من نسبت به برخی از شرکت‌ها اعتراض داشتم و به زنجانی گفتم که برخی از این شرکت‌ها زیان ده هستند.
وی افزود: بنده نسبت به امضای تفاهم‌نامه استنکاف کردم اما مسئولان وقت تامین اجتماعی گفتند چندین نفر این تفاهم نامه را امضا کردند شما هم امضا کن. قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: مگر شما نمی‌دانید که امضا تعهدآوراست؛ بر اساس متن تفاهمنامه شما رئیس هیات مدیره شرکت سورینت بوده‌اید.
در ادامه جلسه دادگاه، فلاح هروی گفت: به دلیل اینکه خرید این شرکت‌ها سه تا پنج ماه طول می‌کشید و چون زنجانی در خارج از کشور بود من صرفاً آن تفاهمنامه را امضا کردم که بگوییم قصد خرید داریم. بر اساس کیفرخواست من به دستور زنجانی چک‌های تضمین را از مسئولان وقت تامین اجتماعی تحویل گرفته بودم.
قاضی مقیسه گفت: شما یک فرد بیکار نبودید و شریک بابک زنجانی بودید. آیا 4 جلسه حضورتان را در جلسات مربوط به خرید 138 شرکت از تامین اجتماعی قبول دارید؟ متهم پاسخ داد: من اطلاعی از عملیات کاری نداشتم، سه جلسه حضور را قبول دارم، آقای «م» دوست صمیمی مرتضوی بود و ایشان بابک زنجانی را به آقای مرتضوی معرفی کرد و من آقای مرتضوی را نمی‌شناختم. مرتضوی از من خواست نامه‌ای دست‌نویس مبنی بر اینکه این مبلغ را به 5 چک تبدیل کنم بنویسم تا بخش مالی نسبت به آن اقدام کند، به اندازه سر سوزن این عملیات به من ربط نداشت، خودشان چک‌ها را نوشتند و اینکه چرا 3 میلیارد بیشتر نوشتند ربطی به من ندارد. در ادامه نماینده تامین اجتماعی نیز گفت: طبق ماده 10 قانون مدنی، تفاهم‌نامه منعقد شده سندیت دارد و ذی نفع سند رئیس هیات مدیره شرکت هلدینگ سورینت بوده است.
قاضی مقیسه گفت: شما تفاهم‌نامه را امضا کردید، شرکت‌ها را شناسایی و مبلغ را به 5 چک تبدیل کردید، آیا انجام این کارها عملیات اجرایی محسوب نمی‌شود، دست‌خط خود شما در تاریخ 15 آبان سال 93 در رابطه با این موضوع در پرونده موجود است، ولی شما مدام می‌گویید که همراه بوده‌اید، خیلی عجیب است که هیچ نظارتی نبوده و این کارها را می‌کردید. آیا شما با 30 سال سابقه کار مجری دستور بابک زنجانی بوده اید؟ آقای فلاح شما یک برده نبوده‌اید، شما از موضع بالا دستور می‌دادید.رئیس دادگاه افزود: چک تضمینی تامین اجتماعی که تبدیل به 5 چک شد توسط شما صورت گرفته است، چک تضمینی اول 442 میلیارد ین بوده است. چرا 2 میلیارد ین پول اضافه گرفتید، این غارت بیت‌المال است. فلاح هروی پاسخ داد: یک چک را دادند و آقایان زنجانی و مرتضوی با هم صحبت کردند و سپس آقای زنجانی تقاضا کرد که این چک به 4 چک تبدیل شود، اشتباه آقایان بوده است و به من ربطی ندارد چرا که ضرب و تقسیم آن با من نبوده است.