تقارن مصلحت و تدبیر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در حکمی رئیس، دبیر و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره پنج‌ساله منصوب کردند. در حکم رهبر انقلاب، آیت‌اله هاشمی شاهرودی به جای مرحوم آیت‌اله هاشمی رفسنجانی بر مسند ریاست این مجمع نشست.سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام سال‌ها به عنوان یکی از فقهای شورای‌ نگهبان در این نهاد خدمت کرده است و در کارنامه خود ریاست بر‌ قوه‌ قضاییه‌ را نیز دارد. این انتصاب‌ها که پایانی بود بر ماه‌ها گمانه زنی برای یافتن جایگزین رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و‌ترکیب جدید این نهاد سیاسی، هم زمان شده با تشکیل کابینه دولت دوازدهم؛ مصلحت انتخاب‌های رهبر انقلاب برای یکی از تاثیرگذارترین ارکان ساختار سیاسی کشور که یکی از ضمانت‌های حفظ انسجام میان قوا محسوب می‌شود و تقارن آن با تدبیر رئیس‌جمهور برای چینش وزرای دولت جدید که در اولویت هایش تحکیم این انسجام و حرکت در راستای سیاست‌های کلان است، سرآغازی روشن را برای دولت دوازدهم نوید می‌دهد.
متن حکم رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
خداوند علیم و قدیر را سپاس می‌گویم که با کمک و هدایت خود، مجمع تشخیص مصلحت را بر ادای وظایف خطیر آن موفق فرمود و این نهاد قانونی در بیش از ربع قرن توانست نقشی اثرگذار در اداره‌ کشور داشته باشد. لازم می‌دانم از همه اعضاء و کارگزاران این نهاد تشکر کنم و یاد درگذشتگان این مجموعه را گرامی بدارم، مخصوصاً جناب آقای هاشمی رفسنجانی که از استوانه‌های سیاسی کشور بودند و سال‌ها مسئولیت سنگین ریاست این مجمع را برعهده داشتند، و نیز جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای طبسی و جناب آقای عسگراولادی و جناب دکتر حسن حبیبی رحمة‌اله‌علیهم.


اکنون با آغاز دوره جدید این نهاد، به حکم تجربه‌های ارزنده‌ موجود، تغییراتی در ساختار و محتوا ضروری می‌نماید که عمدتاً عبارت است از: سامان بخشیدن به مجموعه‌ سیاست‌های کلّی و بازنگری در عناوین و نیز در فرآیند تعیین و تنظیم آن. سامان بخشیدن به مسأله‌ نظارت بر اجرای سیاست‌ها. سازوکار لازم برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها. ایجاد انسجام کامل در ساختار تشکیلاتی و مدیریتی و تمرکز برنامه‌ها بر اساس آئین‌نامه‌ مصوّب. چابک‌سازی تشکیلات و حذف بخش‌های موازی و غیر ضرور. به جز این‌ها تغییرات اصلاحی دیگری نیز در خلال کار و در سایه‌ دقّت نظر دست‌اندرکاران و انعطاف‌پذیری تشکیلات، لازم خواهد نمود و به کار گرفته خواهد شد انشاءاله.
با عنایت به آنچه گفته شد آیت‌اله آقای حاج سیّدمحمود هاشمی شاهرودی را به ریاست و جناب آقای دکتر محسن رضائی را به دبیری مجمع تشخیص مصلحت و اشخاص حقوقی و حقیقی نامبرده در زیر را به عضویت آن در دوره‌ پنج‌ساله‌ جدید منصوب می‌کنم:
اشخاص حقوقی: الف) رؤسای محترم سه قوه ب) فقهای معزّز شورای نگهبان ج) رئیس ستاد کل نیروهای مسلّح د) دبیر شورایعالی امنیت ملّی ه) وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث، به آن دستگاه مربوط است و) رئیس کمیسیون متناسب با موضوع بحث از مجلس شورای اسلامی
اشخاص حقیقی: آیات و حجج اسلام، آقای حاج سیّدمحمود هاشمی شاهرودی، آقای حاج شیخ احمد جنتی، آقای امینی نجف‌آبادی، آقای موحدی کرمانی، آقای ناطق نوری، آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای محسنی اژه‌ای، آقای مجتهد شبستری، آقای سیّدابراهیم رئیسی، آقای درّی نجف‌آبادی، آقای محمّدی‌عراقی، آقای مجید انصاری، آقای مصباحی‌مقدم. و حضرات: آقای غلامرضا آقازاده، آقای علی آقامحمّدی، آقای محمود احمدی‌نژاد، آقای محمّدجواد ایروانی، آقای محمّدرضا باهنر، آقای احمد توکّلی، آقای سعید جلیلی، آقای غلامعلی حدّادعادل، آقای داود دانش‌جعفری، آقای پرویز داودی، آقای محسن رضائی، آقای سیّدمحمد صدر، آقای محمّدحسین صفارهرندی، آقای محمّدرضا عارف، آقای محمّد فروزنده، آقای سیّدحسن فیروزآبادی، آقای محمّدباقر قالیباف، آقای حسین محمّدی، آقای حسین مظفّر، آقای سیّدمصطفی میرسلیم، آقای سیّدمحمّد میرمحمّدی، آقای سیّدمرتضی نبوی، آقای علی‌اکبر ولایتی، آقای صادق واعظ‌زاده، آقای احمد وحیدی.
حضرات آقایان را به حضور و اتقان و دقّت در تشخیص مصلحت و نیز به صلاح و سداد و انصاف دعوت می‌کنم و توفیق و هدایت‌الهی را برای خود و آنان مسألت می‌نمایم. نکات یاد شده در پیوست این حکم لازم است مورد توجه قرار گیرد. (سیّدعلی خامنه‌ای ۲۳ مرداد ۹۶)
تشکر شاهرودی از رهبری
آیت‌الله هاشمی شاهرودی پس از انتصاب خود به عنوان ریاست مجمع تشخیص در نامه‌ای خطاب به رهبرانقلاب از ایشان به دلیل سپردن این مسئولیت تشکر کرد.
 درمتن پیام رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است:انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که به برکت قیادت رهبر کبیر انقلاب امام راحل عظیم الشان چون شجره طیبه‌ای در ایران سربلند قرص گردید اکنون با رهبری‌های داهیانه‌ی رهبری معظم انقلاب و همراهی امت حزب اله روز به روز بر ثمرات و برکاتش افزون می‌گردد.
 همچنین در ادامه این پیام آمده است:اینجانب مراتب سپاسگزاری خویش از حسن اعتماد آن جناب در سپردن مسولیت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به این جانب را اعلام و خداوند متعال را بر این نعمت شاکرم امید می‌رود که این جانب در کنار سایر اعضا محترم مجمع که آنان نیز مفتخر به جلب اعتماد حضرتعالی گشته‌اند این امانت را به بهترین وجه تحمل نموده و مسولیت خطیر مشاورت مقام عالی ولایت امر در تعیین سیاست‌های کلی نظام و دیگر مسولیت‌های قانونی مربوط را تحت ارشادات آن رهبر فرزانه ادا نمایند.
تبریک روحانی به شاهرودی
رئيس‌جمهوری نیز در پیامی به آیت‌اله هاشمی شاهرودی انتصاب وی را به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد با حضور شایسته وی در این جایگاه خطیر و بهره‌گیری مطلوب از توان و ظرفیت‌های فراوان و متنوع فکری جامعه بیش از پیش شاهد افق‌های روشن در تقویت جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام باشیم.
در بخشی از پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی به آیت‌اله سید محمود شاهرودی آمده است:مجمع تشخیص مصلحت نظام از ارکان مهم کشور و مرکزی برای اثبات پویایی فقه شیعه و شریعت اسلام است که همواره از حمایت حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری برخوردار بوده است. با حضور شایسته جنابعالی در این جایگاه خطیر و بهره‌گیری مطلوب از توان و ظرفیت‌های فراوان و متنوع فکری جامعه، بیش از پیش شاهد افق‌های روشن در تقویت جایگاه مجمع خواهیم بود. روحانی در این پیام یاد و خاطره آیت‌اله هاشمی رفسنجانی که سال‌های متمادی مدیریت این نهاد مهم و مؤثر را با قابلیت و نبوغ سیاسی کم‌نظیر خود و تشخیص هوشمندانه مصلحت‌های نظام، صادقانه اداره و به خوبی هدایت کرد، گرامی داشت و برای آیت‌اله شاهرودی توفیق هر چه بیشتر را از درگاه خداوند مسالت کرد.
دامنه تغییرات
گفتنی است که در حکم رهبر انقلاب برای انتصاب اعضای مجمع تشخیص تعدادی از اشخاص حقیقی و یک شخصیت حقوقی نیز به‌ترکیب اعضای مجمع اضافه شده اند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تنها شخصیت حقوقی است که در این حکم به جمع اعضای مجمع افزوده شده و سید ابراهیم رئیسی، محمّدباقر قالیباف، مجتهد شبستری، احمد توکلی، سیّدمحمد صدر و سیّدمحمّد میرمحمّدی نیز چهره‌های جدید حقیقی این نهاد سیاسی هستند. همچنین در طول 5 سال دور قبلی مجمع تشخیص هاشمی رفسنجانی، واعظ طبسی، حسن حبیبی، حبیب‌اله عسگراولادی نیز فوت کردند. از جمله دیگر تغییرات در مجمع تشخیص علی لاریجانی و حسن روحانی از فهرست شخصیت‌های حقیقی عضو در مجمع حذف و بر اساس جایگاه حقوقی خود در مجمع حضور خواهند داشت.