دلم می‌خواست،نشد!

روحانی در مجلس
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس با اشاره به این‌که «مردم در انتخابات اخیر مسیر اعتدال و برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب را برگزیدند»، اظهار داشت: من خود را به تحقق این برنامه‌ها متعهد می‌دانم و از حقوق همه مردم چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنها که به دیگران رای دادند صیانت و دفاع می‌کنم. وی ادامه داد: نقش نمایندگان در مجلس نقش ویژه و تعیین کننده است و رئیس‌جمهور و نمایندگان وظیفه مشترکی برای تحقق خواست مردم دارند. این وظیفه مشترک هم در تعیین وزرا تجلی می‌یابد و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و قانونی برای اقدام و عمل. کاری که امروز آغاز می‌کنیم شروع یک همکاری 4 ساله خواهد بود و وزیرانی که از مجلس رای اعتماد می‌گیرند باید این اطمینان را داشته باشند که در طول مسیر خدمت خود از حمایت و همکاری مجلس برخوردار خواهند بود. همانطور که رهبری بارها تاکید فرمودند مسائل کشور تنها با همکاری سه قوه و دیگر نهادها حل می‌شود. وی با اشاره به این‌که «امروز برخی چالش‌های سال 92 را پشت سرگذاشته‌ایم و امیدوارتر و تواناتر از گذشته آماده تدبیر و عبور از چالش‌های پیش رو هستیم»، تصریح کرد: امروز دیگر کسی از انزوای ایران و ائتلاف جهانی علیه ایران، آشفتگی در اقتصاد، تورم 40 درصد، کاهش تولید ملی و توقف اشتغالزایی سخن نمی‌گوید. دولت می‌تواند اکنون سرمایه اجتماعی را به پشتوانه‌ای برای حرکت اقتصادی و شکوفایی فرهنگی تبدیل کند؛ گرچه راه درازی در پیش است و هنوز برای رسیدن به زندگی شایسته مردم نیاز به گام‌های بلندتر و یارانی همراه‌تر هستیم. رئیس جمهور با اشاره به این‌که «مردم در انتخابات اخیر مسیر اعتدال را برگزیدند»، گفت: من خود را به تحقق این برنامه‌ها متعهد می‌دانم و از حقوق همه مردم چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنها که به دیگران رای دادند صیانت و دفاع می‌کنم. روحانی تصریح کرد: نقش نمایندگان در مجلس نقش ویژه و تعیین کننده است و رئیس‌جمهور و نمایندگان وظیفه مشترکی برای تحقق خواست مردم دارند. این وظیفه مشترک هم در تعیین وزرا تجلی می‌یابد و هم در فراهم کردن فضای حقوقی و قانونی برای اقدام و عمل. کاری که امروز آغاز می‌کنیم شروع یک همکاری ۴ ساله خواهد بود و وزیرانی که از مجلس رای اعتماد می‌گیرند
پاسخ رئیس‌جمهور به شایعات
حسن روحانی ادامه داد: من می‌خواهم به شایعاتی که این روزها در مورد کابینه مطرح است پاسخ بدهم. کابینه دوازدهم را با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده و پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی علمکردها و براساس کارآمدی و با توجه به جمیع جهات و محدودیت‌ها موجود انتخاب کرده و به همه آنها اعتماد دارم. او ادامه داد: در معرفی وزرا تحت فشار هیچ جناح و حزبی نبودم البته همه جریان‌ها پیشنهادات خود را مطرح کردند. شایعات دیگری هم در مورد تهیه لیست با نظر مقام معظم رهبری مطرح شد که درست نبود. من در چینش کابینه دوازدهم مانند کابینه یازدهم عمل کردم. من با مقام معظم رهبری سابقه رفاقت ۵۰ ساله و ارادت به ایشان داشته و در همه مسائل مهم با ایشان مشورت می‌کنم. ایشان هم با کمال محبت آنچه که مصلحت کشور است را تذکر می‌دهند.


سفارش جدی
روحانی ضمن تقدیر از فانی و دانش آشتیانی وزرای پیشین این وزارتخانه در دولت یازدهم و آرزوی موفقیت برای آنها با تاکید بر اینکه «وزارت آموزش و پرورش مهمترین و بزرگترین وزارتخانه است»،گفت: هرچه در این وزارتخانه کار تلاش و سرمایه گذاری کنیم شاهد نتایج بهتری برای جامعه وکشور خواهیم بود. رئیس‌جمهور اظهار داشت برای وزارت آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنم؛ چراکه دلم می‌خواهد وزیر این وزارتخانه بسیار قوی و با حمایت نمایندگان و مجلس مسئولیت بسیار سخت و پیچیده آموزش و پرورش را برعهده بگیرد.
پرورش یافته بعد از انقلاب
رئیس جمهور دردفاع از عملکرد وزیر اتباطات قبلی گفت: آقای واعظی زحمات بسیاری کشیدند و کاربزرگی در زمینه دولت الکترونیک و زیرساخت‌ها انجام دادند. او از افتخارات دولت یازدهم محسوب می‌شود. برای این وزارتخانه برای نخستین بار جوانگرایی را تجربه می‌کنیم. همواره یکی از آرزوهای من در دولت یازدهم موضوع جوانگرایی بوده و به همه وزرا توصیه کرده‌ام و کتبا نیز در این دولت به آنها ابلاغ خواهم کرد که تمام وزرا باید در سمت‌های بالا از جوانان و زنان استفاده کنند. دلم می‌خواست در دولت دوازدهم سه زن را به‌عنوان وزیر معرفی کنم افرادش را هم در نظر گرفته بودم اما نشد، ان‌شاءا... در دوره‌های بعد و فرصت‌های بعد جبران می‌شود.
مقابله با تروریست‌ها
حسن روحانی به دفاع از سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداخت و در معرفی وزیر اطلاعات به نمایندگان مجلس اظهار داشت: وزیر اطلاعات باید برای تامین امنیت توام با آرامش تلاش کند. وظیفه وزارت اطلاعات سنگین است. ما به دنبال تامین امنیت و آرامش در کشور هستیم. اگر نحوه ایجاد امنیت دقیق نباشد، آرامش به هم می‌خورد. رئیس جمهور با اشاره به اینکه عملکرد وزارت اطلاعات در مقابله با تروریست‌ها خیلی خوب بوده است، خاطرنشان کرد: در زمینه رفتار با مجرمان عملکرد وزارت اطلاعات بهتر از قبل شده اما من هنوز رضایت کامل از برخورد ماموران با دستگیر شدگان ندارم. گزارش‌هایی که در این زمینه به من رسیده مطلوب نیست و آقای علوی باید این مسائل را حل کند.
سابقه طولانی در مدیریت
رئیس‌جمهور در دفاع از وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به این‌که «مسعود کرباسیان سابقه طولانی در مدیریت رده‌های بالای اقتصادی کشور دارد»، گفت: وی در زمینه علم و دانش و ترجمه و نوشتن کتاب هم موفق بوده است. رشته تحصیلی وی نیز برنامه‌ریزی و مدیریت است.
مبارزه قاطع با پولشویی
روحانی در معرفی وزیر پیشنهادی اقتصاد با اشاره به این‌که «یکی از موفقیت‌های کرباسیان ساماندهی گمرک بود»، خاطرنشان کرد: گمرک ما خیلی مشکل داشت اما با تلاش‌های کرباسیان سامانه الکترونیکی در گمرک فعال شد، درآمد گمرک افزایش یافت و با فساد مبارزه شد. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از وزیر اقتصاد مبارزه قاطع با پولشویی و اجرای همه مقررات و آیین‌نامه‌های مقابله با پولشویی، مقابله با فسادهای سازمان یافته، اصلاح نظام بانکی، رفع مقررات زائد برای کسب و کار، انضباط مالی، اصلاح نظام مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی، سالم سازی مسیر خصوصی‌سازی، برقراری دولت الکترونیک و حل مشکلات بیمه را می‌خواهم.
دفاع جانانه روحانی
رئیس‌جمهور در دفاع از ظریف با اشاره به این‌که «آقای ظریف فردی با تقوا، پاکدامن، کارشناس در مسائل سیاست خارجی، پرکار و با صبر و حوصله زیاد است»، گفت: مذاکرات طولانی با آن جماعت عجیب و غریب به صبروحوصله زیادی نیاز داشت که ظریف این صبر را داشت و برای ملت کار بزرگی انجام داد.
ادامه صفحه6