تجدید حیات علمی هلال با تکیه بر جوانان و داوطلبان

سُمیرا زمانی- شهروند|  مراسم تقدیر از اعضای تیم رباتیک دانش‌آموزی روز گذشته در ساختمان صلح جمعیت هلال‌احمر برگزار شد. دکتر سیدامیرمحسن ضیایی در این مراسم گفت: کسب این موفقیت که حتما حاصل تلاش طولانی، ممتد و هدفدار است را تبریک می‌گویم. در دنیای امروز موفقیت در این سطح به راحتی به دست نمی‌آید، این نشان‌دهنده این است که سال‌ها کار، ممارست، تمرین و پیگیری انجام شده است تا این‌که امروز ما دور هم جمع شویم و چنین موفقیتی را جشن بگیریم و امیدوار باشیم که اگر بسترهای مشابهی هم در کشور اتفاق بیفتد، حتما نتیجه می‌گیریم و می‌توانیم کارهای بزرگی را به کمک جوانانمان انجام دهیم.
بزرگترین دغدغه ما جوانان هستند
رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: به ‌هرحال این شرایط دانش و فناوری امروز هم هست که اگر افراد هوشمند باشند، می‌توانند از میانبرها استفاده کنند و در رأس قرار بگیرند و این جای خوشحالی دارد و ضمنا جوانان نشان دادند که می‌توان در یک دانشگاه در یک شهر آن‌قدر کار کرد و آن را جهانی کرد. یعنی اگر کسی حتی در شهر کوچکی قرار گرفته، با این ظرفیت اشتراک علم و فناوری که در دنیا وجود دارد، این امکان هست که یک کانون علمی فراتر از سطح ملی منطقه‌ای را بتوان ایجاد کرد و این فرصت در اختیار ماست. او در ادامه اظهار کرد: بزرگترین دغدغه ما الان جوانان هستند و این جلسه در راستای چیزی است که ما حاضریم تمام کارهای دیگر را تعطیل کرده و برسیم به این نقطه که ببینیم جوانان در راستای ماموریت جمعیت هلال‌احمر چه نیازی دارند و چطور ما می‌توانیم کمک کنیم و دغدغه ما همین‌جاست. ضیایی گفت: ممکن است برای برخی این سوال پیش بیاید که چرا جمعیت هلال‌احمر که یک نهادی که بخش مهمی از فعالیت آن امدادونجات و عملیات است، چه ارتباطی به این موضوع دارد؟ شاید این همان تصویری است که در داخل جامعه داریم و فقط ما را به‌عنوان یک سازمان امدادگر می‌شناسند. درحالی‌ که اتفاقا فعالیت اصلی جمعیت هلال‌احمر جوانان و داوطلبان هستند و اگر هم موقعیت و موفقیتی دارد، به مدد این بخش است. یعنی اگر ما توانستیم یک بخش داوطلب و جمعیت جوان قوی داشته باشیم، ماموریت ما خوب انجام شده است، چون ما یک نهاد دولتی نیستیم و اگر سرمایه هم داریم، سرمایه ما جوانان و داوطلبان ما هستند که در یک مسیر حرکت می‌کنند.
هلال‌احمر می‌خواهد


جمعیتی مبتنی بر دانش و فناوری باشد
رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: جمعیت هلال‌احمر می‌خواهد فقط یک نهاد عملیاتی صرف نباشد. سازمانی مبتنی بر دانش و فناوری باشد. یک سازمان یادگیرنده باشد و طبیعی است که ارکان و ماموریت‌هایش این باشد که از علم و فناوری روز استفاده کند. امروز استفاده از علم و فناوری بسیاری از کارها را هدفمند کرده، تلفات را کاهش داده و موفقیت را بالا برده و این حتما ماموریت ماست و به آن توجه می‌کنیم. ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم که آماده‌ایم در راستای ماموریت‌هایمان هر فناوری و دانشی که لازم باشد را حمایت کنیم تا اگر منجر به نتیجه شود، از آن استفاده کنیم. هر دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی چیزی تولید کند که در راستای ماموریت جمعیت هلال‌احمر باشد، ما از آن حمایت می‌کنیم. ما نباید وارد شویم و اینها را ایجاد کنیم، این ماموریت ما نیست، ماموریت صدها دانشگاه و مرکز تحقیقاتی است که در کشور وجود دارد و برخی از آنها دارند علم بی‌حاصل تولید می‌کنند. این لینک اگر ایجاد شود، معجزه اتفاق می‌افتد.
ضرورت استفاده از ظرفیت‌های داخلی
ضیایی در ادامه گفت: ما می‌خواهیم نهادی باشیم که مبتنی بر علم کار را جلو ببریم. من حدیثی را از قول پیامبر می‌گویم که فرموده‌اند؛ خدایا علم نافع را به ما روزی کن. می‌گوید، روزی کن که عالمی در آن هفته است و دوم این‌که می‌گوید علم نافع باشد، علم به خودی خود خوب است اما علمی که به کمک زندگی انسان‌ها بیاید. کدام علم بالاتر از این است که به فناوری‌ای تبدیل شود که بتواند جان آنها را نجات دهد، آیا از این علم بالاتر داریم؟ او افزود: بنابراین این ماموریت ماست که این کار را انجام دهیم. حتما از ظرفیت‌های داخلی باید استفاده کنیم و به‌خصوص راهی که شما نشان دادید و مسیری که دوستان ما در دانشگاه آزاد قزوین ایجاد کردند و این هنر دکتر موسی‌‌خانی بوده که توجه همه کشور را به این حوزه جلب کرده و من می‌فهمم که چقدر این کار سخت است. حتما ما از ظرفیت‌های دانش‌بنیان باید استفاده کنیم و چه بهتر که این ظرفیت‌ها داخلی باشد و چه بهتر که توسط جوانان تولید شود. اگر این سه مورد به هم برسد، مطلوب ماست که در مورد شما این اتفاق افتاده است. قول می‌دهیم که از این کار حمایت کنیم و اگر این دانش به نقطه‌ای رسید که از نظر عملیاتی قابل استفاده باشد، از آن استفاده کنیم.
بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان
دکتر ضیایی ادامه داد: پیشنهاد کردند که ما از این تیم‌ها حمایت کنیم که قطعا حمایت خواهیم کرد، خروجی‌ها را هم حمایت می‌کنیم، هر بخشی که خروجی آن مورد نیاز ما باشد، حمایت می‌کنیم. به جای این‌که از قبل سرمایه‌گذاری بی‌حاصل کنیم، از چیزی که به نتیجه رسیده، حمایت می‌کنیم. ما در تمامی بخش‌ها حامی شما هستیم و آماده‌ایم که جایزه سالیانه‌ای را در نظر بگیریم و هر بخشی که به نتیجه رسید، این جایزه را از طرف جمعیت به آن اهدا کنیم و همین‌طور در تولید محتوای آموزش از آن استفاده کنیم. رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: دانش جهانی در قدرت و سیطره برخی کشورهاست و با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان توانمند سایر کشورها به ثمر می‌رسد. ما باید با هوشمندی از این ظرفیت‌ها بهره ببریم. ما هم می‌توانیم دین خودمان و برداشت خودمان را داشته باشیم. اگر هوشمندانه حرکت کنیم، اگر اینطور نباشد، برای کشور نتیجه‌ای نخواهد داشت. ما اگر به دنبال نیازهای خودمان باشیم، می‌توانیم سهم خودمان را بگیریم، این در ظرفیت جوانان ماست. ایزوله‌شدن در دنیای امروز معنی ندارد، مرزی وجود ندارد. باید برنامه‌ریزی درست داشته باشیم و از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
فعالیت‌های ما مرز ندارد
او افزود: جریان رفت و برگشت نخبگان خوب است به شرطی که ما درست برنامه‌ریزی کنیم. ما استعداد‌های خوبی را در کشور داریم، مناطقی که به آنها کم‌برخوردار می‌گوییم، استعدادهای بزرگی دارند که اگر فرصت داشته باشند، می‌توانند افتخارآفرین باشند، به شرطی که برایشان بستر فراهم کنیم. نباید به چراغ‌های تک‌تک بسنده کنیم و باید همه همراه شویم. ضیایی در پایان خاطرنشان کرد: جمعیت هلال‌احمر با اهداف انسانی پیش می‌رود، فعالیت‌های ما مرز ندارد و وظیفه ما این است که به هر انسانی کمک کنیم و این در طبیعت و فطرت تک‌تک شماست و حتما لذت خواهید برد که عضو این جمعیت باشید. دوستان ما این امکان را فراهم خواهند کرد که علاوه بر این‌که مورد حمایت ما هستید، عضو سازمان جوانان باشید و مطمئن باشید که در این جمعیت چیزهای خوبی را پیدا خواهید کرد که در درجه اول سلامت معنوی شما را فراهم می‌کند و در درجه دوم فرصتی را فراهم می‌کند که استعدادهای شما به عرصه ظهور برسند.
خلاقیت
متعلق به جوانان است
موسی‌خانی، رئیس کمیته روبوکاپ ایران نیز در این مراسم گفت: سرمایه‌گذاری روی جوانان کاری بنیادی در کشور است. خلاقیت متعلق به جوانان است. فاکتور مهم در خلاقیت یادگیری است که این یادگیری بیشتر در این سنین اتفاق می‌افتد و حضور جوانان ما در این مسابقات علاوه بر این‌که محلی است، برای این‌که خودشان را محک بزنند، مبحث یادگیری را هم در برمی‌گیرد و یک نوع به اشتراک‌گذاشتن علم است. در مسابقات روبوکاپ نوعی تقسیم دانش انجام می‌شود. در این مسابقات هر سوالی که می‌پرسند، جواب داده می‌شود و کسی چیزی را پنهان نمی‌کند و همه علم خودشان را به اشتراک می‌گذارند و این خیلی مهم است که یاد می‌گیریم که بر ذخیره‌ها بسنده نکنیم. او ادامه داد: یک‌بار خدمت حضرت آقا نامه‌ای تقدیم کردم که از این مسابقه تا مسابقه بعدی 11ماه زمان داریم. وقتی می‌خواهیم رباتی را تغییر دهیم، فرصت ثبت سفارش نداریم. این امر با حمایت ایشان در کشور تبدیل به قانون شد که نیاز به ثبت سفارش نداریم و این فرصتی بود که همیشه به جوانان می‌گویم قدر مقام معظم رهبری را بدانند. در عالی‌ترین سطح ملی وقتی موضوعی به ایشان گزارش می‌شود، تبدیل به یک قانون در کشور می‌شود.
امدادونجات
 یکی از بخش‌های اصلی مسابقات
رئیس کمیته روبوکاپ ایران افزود: از جناب دکتر ضیایی واقعا تشکر می‌کنیم که از نخستین روزهایی که آمدند، به بحث پژوهش توجه داشتند. مقوله امدادونجات یکی از بخش‌های اصلی مسابقات و در راستای ماموریت جمعیت هلال‌احمر است. فکر می‌کنم ما می‌توانیم با حمایت این جمعیت ربات‌های مناسب و کاربردی برای بحث امدادونجات داشته باشیم. امسال در بخش ربات‌های امدادگر مسابقه‌ای برای ربات‌های زیر 500دلار برگزار شد؛ که شما رباتی را برای نجات در یک زلزله بفرستید که اصلا گیر کند و برنگردد اما ارزش ریالی بالایی نداشته باشد، اما حداقل بتواند علایم حیاتی یکی از آسیب‌دیدگانی که آن‌جا حضور دارد را گزارش بدهد تا امدادگران بتوانند برای نجات اقدام کنند. موسی‌خانی اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر ضمن این‌که هدفش ساخت ربات‌هایی در حرکت است و همکاری ربات‌ها برای عملیات تیمی سخت و زیانبار برای انسان، بخش اصلی را روی امدادونجات گذاشته است. بخش اصلی که دانش‌آموزان ما خیلی موفق بودند و به تیم‌هایی که این‌جا حضور دارند، تبریک می‌گویم و بحث شبیه‌ساز امدادونجات که در بحث مدیریت بحران بسیار می‌تواند کمک کند و متاسفانه هنوز شکل عملیاتی به خودش نگرفته است و جا دارد از این دانشی که به دست آمده و بچه‌های ایران موفق هستند، استفاده شود.
تأکید بر حفظ نخبگان
و کاربردی‌کردن تحقیقات
او در ادامه صحبت‌هایش گفت: در این دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی هم بر حفظ نخبگان و هم بر کاربردی‌کردن تحقیقات تأکید دارند. شرکت در مسابقات ضمن این‌که سبب می‌شود بچه‌ها رشد کنند و مهندسین حرفه‌ای تحویل جامعه بدهیم، باید نتیجه‌ای هم برای کشور داشته باشد و آن این است که محصولاتی ساخته شود که مورد نیاز جامعه باشد و ما درحال حاضر در معاونت پژوهشی روی این موضوع تأکید داریم و از پژوهش‌های کاربردی حمایت می‌کنیم. خوشحال می‌شویم در تعامل نزدیک با جمعیت بتوانیم محصولات کاربردی بسازیم. رئیس کمیته روبوکاپ ایران ادامه داد: ما در لیگ ربات امدادگر امسال 19 تیم داشتیم، تیم دانشگاه ام‌آی‌تی هم حضور داشت که نهایتا به فینال نرسید. تیم ژاپن هم بود، همان رباتی که در زلزله نیروگاه اتمی حضور فعال داشت، تیم مطرح هکتور آلمان بود اما خوشبختانه دو مقام از سه مقام را تیم‌های دانشگاهی ما کسب کردند. از ‌سال 2006 ربات امدادگر ما در دنیا جزو تیم‌های برتر است. باید از این دانش استفاده شود، به‌عنوان مثال در حادثه مجلس اگر ربات امدادگری داشتیم، قطعا شاهد آسیب کمتری بودیم. امیدوارم با تدبیری که در دکتر ضیایی و معاونان ایشان سراغ داریم، بتوانیم این کار را انجام دهیم. او در پایان گفت: مهم است که بچه‌ها احساس کنند قرار است در کشور باشند و اثری برای جامعه داشته باشند و این اثر در همین پژوهش‌های کاربردی است. بعضی از سازمان‌های ما اشکال عمده دارند و در ماموریت سازمان‌های دیگر دخالت می‌کنند. هر سازمان برای ماموریتی ساخته شده است. در همین راستا، بچه‌های ما می‌توانند در تیم‌های تحقیقاتی شما باشند و زیر سایه شما بتوانند ماموریت خودشان را به‌عنوان نهادهای آموزشی و پژوهشی انجام دهند و محصولاتی درست کنند که کاربردی باشد. از این‌که جوانان را حمایت می‌کنید، به سهم خودم
تشکر می‌کنم .  حسین مهدی‌پور، مسئول تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات رباتیک: مقام بهترین ارایه و بهترین طراحی ربات را کسب کردیم سال گذشته توانستیم برای نخستین‌بار در لیگ امدادگر الف در مسابقات آلمان مقام دوم انفرادی را کسب کنیم و امسال در مسابقات ژاپن سه تیم تحت‌عنوان تیم کاوش و با حمایت جمعیت هلال‌احمر شرکت کردیم و توانستیم برای نخستین‌بار در تاریخ مسابقات مقام اول جهانی در لیگ امدادگر الف را به ایران اختصاص دهیم. همچنین توانستیم مقام بهترین ارایه و بهترین طراحی ربات را هم کسب کنیم. الهام ایروانی، سرپرست تیم گلستان:  به امید روزی که برای نجات از ربات‌ها استفاده کنیم همکاری من از ‌سال 91 با دبیرخانه ربات‌های نجاتگر استان گلستان آغاز شد که در حوزه ربات‌های امدادگر واقعی فعالیت می‌کردیم و با حمایت خوبی که استان از ما داشتند،‌ سال 92 توانستیم در مسابقات جهانی شرکت کنیم و مقام دوم جابه‌جایی اجسام را کسب کردیم. این حمایت فارغ از این‌که مربوط به ربات‌های مسابقات باشد، با این هدف ایجاد شد که روزی بتوانیم این کار را برای واقعیتی که در محیط‌مان ایجاد می‌شود و مواردی که جان هموطنان‌مان در خطر است، بتوانیم از ربات‌ها استفاده کنیم یا به تولید دستگاه‌هایی برسیم که بتوان از آنها استفاده کرد. امسال هم با حمایت خوب دبیرخانه، هم توانستیم در مسابقات ایران اوپن مقام داشته باشیم و در راستای آن در مسابقات جهانی ژاپن شرکت کنیم و هم توانستیم در این مسابقات مقام سوم ربات امدادگر مجازی را کسب کنیم و جا دارد که از حمایت دبیرخانه تشکر کنم و امیدوارم این ارتباط ادامه پیدا کند. زبان‌دان، سرپرست داخلی تیم رباتیک شرکت‌کننده:  ربات‌ها را به میدان امداد بیاوریم به‌عنوان کوچکترین عضو کاوش و تیم‌هایی که از ایران شرکت می‌کنند، بابت سال‌هایی که از طرف جمعیت هلال‌احمر حمایت شدیم، تشکر می‌کنم. ما توانستیم با این حمایت‌ها در مسابقات جهانی شرکت کنیم و برای کشورمان مقام به ارمغان بیاوریم. همچنین از آقای دکتر ضیایی درخواست می‌کنم جمعیت هلال‌احمر که تا به‌حال برای ما حامی بوده است، اگر امکانش باشد، از این به بعد به‌عنوان تیم جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در مسابقات آینده شرکت کنیم. اگر این بستر فراهم شود، در آینده می‌توانیم همکاری نزدیک‌تری داشته باشیم. ما در بخش مسابقات ربات‌های امدادگر شرکت می‌کنیم و می‌توانیم در بحث امداد این تجربه‌ها را گسترش بدهیم و استفاده کنیم. من متأثر شدم که شنیدم چند وقت گذشته دو تن از نجاتگران هلال‌احمر جان خودشان را از دست دادند. اگر بتوانیم ربات‌ها را در این بحث دخیل کنیم، اتفاقات خوبی می‌افتد.