عقب نشینی برج خلافکار

شهروند| پس از انتشار خبر تخلف در ساخت برج معروف به دزاشیب در منطقه یک تهران و اضافه‌کردن غیرقانونی ۹ طبقه در مرحله اول و اسکلت‌گذاری برای ساخت چهار طبقه دیگر روی آن در «شهروند» و همچنین سخنان معاون وزیر راه‌‌وشهرسازی مبنی بر مسئولیت شهرداری در تخلف این برج‌ساز، حالا ساکنان محلی از تلاش برج‌ساز برای تخریب اسکت ۴طبقه آخر سخن می‌گویند.
«عبدالحسین مختاباد»، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران که سه‌شنبه همین هفته و در جلسه علنی شورای شهر نسبت به تخلفات این برج تذکر داده بود، عقب‌نشینی 4 طبقه‌ای صاحب این پروژه را تأیید می‌کند اما همچنان خواستار بررسی تخلف درباره ۹طبقه غیرقانونی این برج است. او در توضیح این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «با پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی مردم و برخورد شایسته رسانه‌ها در این زمینه، اسکلت‌های 4 طبقه آخر برداشته شده که مردم هم عکس‌هایی از روند این تخریب برای من فرستادند.» مختاباد که خود ساکن منطقه یک تهران است، درباره گفت‌و‌گویش با شهردار این منطقه هم می‌گوید: «شهردار قرار شد وظیفه‌اش را انجام دهد و شهرداری مسئولیت دارد که جلوی این تخلف را بگیرد. الان هم که جداکننده نیوجرسی گذاشتند و اجازه ساخت‌وساز در طبقات غیرقانونی این برج را نمی‌دهند.» عضو شورای اسلامی شهر تهران به مالک این برج و تخلفش هم اشاره می‌کند: «این فرد با گردن‌کلفتی 4 طبقه را به این برج اضافه کرد که الان با پیگیری مردم و رسانه‌ها جلوی آن گرفته شد. می‌دانم که صاحب این برج در منطقه ۲۲ و دیگر مناطق هم درحال کار است و درباره این‌که در این پروژه‌ها همچنین تخلفاتی داشته یا نه اطلاعی ندارم.» رئیس کمیته هنری شورای شهر اما تخریب این 4طبقه را پایان این موضوع نمی‌داند و می‌گوید که اعضای شورای پنجم باید پیگیر تخلفات صورت‌گرفته در این پروژه باشند. مختاباد دو روز پیش هم در جلسه شورا درباره این پروژه گفته بود: ‌«قرار بود ساختمانی 16 طبقه ساخته شود اما به یک دفعه 9 طبقه دیگر نیز به آن اضافه شد و هتلی 25 طبقه در منطقه دزاشیب ایجاد شد. حالا شاهد هستیم که این برج‌ساز معروف تهرانی که چندین پروژه در تهران دارد، در سکوت و بدون اخذ مجوز درحال ساخت 4 طبقه دیگر روی این 25 طبقه است که طی تماس‌های مکرر متوجه شدیم حتی شهردار ناحیه و منطقه نیز از این موضوع اطلاعی ندارند. هرچند که ساخت 9 طبقه اضافه و این 4 طبقه در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد و باید شهرداری در این خصوص پاسخگو باشد.»
تصاویر تازه از این برج و همچنین سخنان ساکنان محلی تخریب اسکلت‌گذاری چهار طبقه آخر را تأیید می‌کند اما این پایانی بر تخلفات صورت‌گرفته در برج دزاشیب نیست؛ چراکه مجوز صادرشده برای این برج، ۸ طبقه در زیرزمین و ۱۶ طبقه روی زمین است؛ درحالی ‌که برج‌ساز تعداد طبقات روی زمین را به ۲۵ طبقه رسانده و در چند ماه گذشته هم اسکلت‌گذاری برای ۴ طبقه دیگر را شروع کرده بود. شهرداری منطقه ‌یک، همچنان حاضر به پاسخگویی درباره تخلف این برج نیست و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم پاسخگویی در این زمینه را به روزهای آینده و پس از دریافت گزارش از شهردار منطقه یک موکول می‌کند.
درباره این‌که چرا برج‌ساز تلاش کرد که در کنار تخلف ۹ طبقه‌ای، ۴ طبقه دیگر را هم به این پروژه اضافه کند، اهالی محل و بعضی از کارگران سابق این پروژه سخن مشترکی دارند: «قرار بود که برای این برج یک پد بالگرد طراحی شود و تا همین چند ماه پیش همین برنامه را داشتند، اما در یکی دوماه گذشته و در گیرودار تغییر و تحولات شهرداری، مالک و کارفرما سعی کردند که ۴ طبقه دیگر هم اضافه کنند.»


«محمد سالاری»  نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران که دو روز پیش از ارسال نامه‌ای به شهرداری تهران برای پاسخگویی درباره تخلفات صورت‌گرفته درباره این برج سخن گفته بود، همچنان منتظر پاسخ شهرداری در این زمینه است. او درباره آخرین اطلاعاتش از این تخلف به «شهروند» می‌گوید: «من نامه فرستادم و هنوز جوابی نگرفتم و همچنان منتظر پاسخ شهرداری هستم. الان هیچ اطلاعات جدیدی ندارم، ولی پیگیر این موضوع هستم.»
منطقه دزاشیب روی گسل شمال تهران واقع شده و براساس قوانین شورايعالي معماري و شهرسازي، ساخت برج و بیمارستان روی گسل‌ غیرقانونی است و همین موضوع پرونده این برج را پیچیده‌تر می‌کند. اگرچه در روزهای گذشته بعضی از مقامات شهرداری تهران نسبت به چنین تخلفی اظهار بی‌اطلاعی کردند، اما اهالی منطقه از نخستین ماه‌های شروع این پروژه اعتراض خود را به شیوه‌های متفاوت
 بیان کردند.
 اهالي محل در ‌‌سال ٩٥ نامه‌اي به شورای شهر نوشته و از نمایندگان خود خواستند که «در پرونده این برج و سازوكاري كه منجر به صدور اين مجوز غيرقانوني و ادامه روند ساخت‌وساز فريبكارانه شده، تحقیق کنند.» ساکنان این محله در نامه خود همچنين خواستار محدودكردن ارتفاع پروژه حداكثر درحد ٦ طبقه روي زمين، تحقق نوع كاربري و جلوگيري از ساخت مجتمع تجاري شده‌اند. نامه‌ها و اعتراضات ساکنان به جایی نرسید تا این‌که مالک این برج عمليات اسكلت‌گذاري براي ٤ طبقه را آغاز کرد و منجر به ارسال نامه‌ای تازه از سوی شهروندان منطقه دزاشیب به شورای شهر در ٢٢ مردادماه امسال شد.