استعفای 7 مشاور صنعتی ترامپ

ندا آکیش


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری که بدون اغراق هر روز برای خود، دولتش و حتی مردم امریکا و جهان چالشی تازه می‌آفریند، این بار زمینه ساز چالش تازه ای شد و «بیزینسمن»های مشهور امریکایی را که به زحمت در ماه ژانویه با تأسیس سازمانی به نام «شورای صنعتی ترامپ» دور خود جمع کرده بود، فراری داد. 7 نفر از «بیزینسمن»‌هایی که بشدت از اظهارات «نژادپرستانه و تفرقه افکنانه» آقای رئیس جمهوری درباره حوادث نژادپرستانه شارلوتزویل ایالت ویرجینیا انتقاد کردند، طی سه روز گذشته با استعفا از عضویت در «شورای صنعتی» خشم خود را نشان دادند.


علاوه بر این 7 نفر، بسیاری دیگر از تجار و صاحبان شرکت‌های مهم امریکایی از جمله مدیرعامل «والمارت»، بزرگترین فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای جهان بشدت از ترامپ که در محکوم کردن حوادث شارلوتزویل به جای متهم کردن سفیدپوستان افراط‌ گرا و نژادپرست، «هردو طرف» درگیری‌ها را متهم کرد، انتقاد و با صدور بیانیه‌هایی نژادپرستی، خشونت و تنفر را محکوم کردند اما گفتند، به خاطر آینده و توسعه کشور از شورای صنعتی ترامپ خارج نمی‌شوند.
به گزارش «ایران» به نقل از سی‌ان‌ان، کنت فریزر، مدیرعامل سیاهپوست 50 شرکت دارویی امریکا که از قدرتمندترین شرکت‌های دارویی این کشور هستند، نخستین کسی بود که دوشنبه شب به وقت امریکا و با فاصله کمی از سخنرانی ترامپ درباره حوادث شارلوتزویل از شورای صنعتی استعفا داد. او که یکی از مشهورترین تاجران امریکایی به شمار می‌رود درباره استعفایش گفت: رهبران امریکا باید به ارزش‌های بنیادین ما احترام بگذارند و با محکوم کردن صریح گفتمان نفرت، تعصب و خودبرتربینی گروهی این کار را انجام دهند. ترامپ نیز که از این استعفا به خشم آمده بود، در یک پیام توئیتری درباره فریزر به او طعنه زد و نوشت: او دیگر وقت کافی دارد که قیمت داروهایش را پایین بیاورد. ترامپ پیشتر و در روزهای اول ریاست جمهوری‌اش نیز بارها فریزر را به خاطر قیمت‌های بالای دارو مورد انتقاد قرار داده بود.
کوین پلانک، مدیرعامل شرکت لوازم ورزشی آندر آرمور دومین کسی بود که  دوشنبه شب به وقت امریکا از شورای صنعتی استعفا کرد و در بیانیه‌ای که به همین منظور صادر کرد، نوشت: کار آندر آرمور تولید محصولات ورزشی است نه سیاست. من ترجیح می‌دهم تمام تمرکزم را بر این مسأله بگذارم که مردم را به سوی ورزش سوق دهم. قدرت ورزش باعث ایجاد اتحاد، تحمل تنوع [نژادی] و انسجام می‌شود.
برایان کرزانیچ، صاحب و مدیرعامل شرکت اینتل نیز سومین کسی بود که دوشنبه شب از شورای صنعتی استعفا کرد اما روند استعفاها تا روز سه‌شنبه نیز ادامه داشت و 4 مدیرعامل دیگر شامل اِلون موسک، صاحب شرکت تسلا، ریچارد ترومکا، صاحب شرکت «اِی اف ال – سی آی اُ»، اسکات پائول، مدیرعامل شرکت «اَلاینس فُر اَمریکن منیوفکچرینگ» و تی لی، اقتصاددان و معاون سابق مدیرعامل شرکت «ای اف ال – سی آی اُ» از شورای صنعتی ترامپ خارج شدند. ریچارد ترومکا، صاحب شرکت «اِی اف ال – سی آی اُ» که یکی از قدرتمندترین رهبران اتحادیه کارگری امریکا نیز است، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ استعفای خود نوشت: نمی‌توانم در شورایی بمانم که متعلق به رئیس جمهوری است که تروریسم داخلی و تعصب را تحمل می‌کند.
اسکات پائول، مدیرعامل شرکت «اَلاینس فُر اَمریکن منیوفکچرینگ» نیز در صفحه توئیتر خود درباره استعفایش نوشت: کاری که انجام دادم درست‌ترین کار بود.
ترامپ نیز در یک پیام توئیتری در واکنش به این استعفاها نوشت، مدیران عامل شرکت‌های دیگری را می‌شناسد که برای عضویت در شورای صنعتی‌اش اعلام آمادگی کرده‌اند. او استعفا دهندگان را اینگونه توصیف کرد: «آنهایی که به جای تمرکز بر کار خود به دنبال تأیید دیگران هستند، باید از روز اول عضو شورای صنعتی نمی‌شدند.»
به گزارش «ایران» به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، اگرچه حوادث روزهای اخیر در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا و تظاهرات نئونازی‌ها و سفیدپوست‌های ملی گرای امریکا با 3 کشته و دست کم 34 زخمی تازه‌ترین رخدادی است که باعث ایجاد شکاف بین ترامپ و بیزینسمن‌های مشهور و تأثیرگذار امریکایی شده اما این نخستین بار نیست که صاحبان شرکت‌های مهم امریکا با تصمیم‌ها و فرمان‌های ترامپ مخالفت جدی می‌کنند و می‌کوشند خود را از او دور کنند. آنها دست کم در دو مورد، یکی فرمان‌های مهاجرتی ترامپ و دیگری تصمیمش برای خارج کردن امریکا از توافق آب و هوایی پاریس بشدت با او مخالفت کردند به طوری که در آن دو بازه زمانی نیز برخی از مدیران عامل شرکت‌های امریکایی از جمله باب ایگر، صاحب شرکت دیزنی و تراویس کالانیک، صاحب شرکت اوبر از شورای صنعتی ترامپ خارج شدند و استعفا کردند. اولی در مخالفت با خروج امریکا از توافق آب و هوایی پاریس و دومی در مخالفت با محدود شدن مهاجرت مسلمانان به امریکا.
افزایش تقاضاها برای استیضاح ترامپ
علاوه بر برخی از صاحبان شرکت‌های امریکایی که به نوعی از ترامپ اعلام برائت کرده‌اند، تارنمای خبری هیل نیز روز سه‌شنبه گزارش داد که خانم «گوِن مور»، عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا اظهارات دوشنبه شب ترامپ در حمایت از تظاهرکنندگان حامی برتری سفیدپوستان را شاهدی بر بی‌کفایتی او برای تصدی ریاست جمهوری امریکا دانسته و از دموکراتها و جمهوریخواهان خواسته است، اختلافاتشان را کنار گذاشته و برای هدفی والاتر [برکناری ترامپ] متحد شوند زیرا او از عاملان شورش خونین در شارلوتزویل حمایت می‌کند و با این کار مورد تشویق گروه‌های نفرت پراکن قرار گرفته است.
خانم مور از جمهوریخواهان خواست برای بازگرداندن «شأن امریکا که با حضور ترامپ در کاخ سفید به یغما رفته» تلاش کنند و او را از این مقام خلع کنند تا امریکا از آنچه وی «دوره‌ای تاریک از تاریخ» خوانده رهایی یابد. علاوه بر خانم مور، «مکسین واترز»، «برد شرمن» و «ال گرین» سه نماینده دموکرات دیگر نیز پیشتر خواستار استیضاح و برکناری ترامپ شده بودند.
همچنین 12 نفر از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای ضمن ابراز نگرانی از «رشد تروریسم داخلی» در این کشور و با انتقاد از کوتاهی ترامپ در محکومیت نژادپرستان، خواستار بررسی این موضوع در کنگره شدند.
به گزارش «یو اس ای تودی»، صدها نفر از مخالفان ترامپ نیز روز سه‌شنبه به وقت محلی در برابر یکی از برج‌های ترامپ در نیویورک ‏دست به راهپیمایی زده و خواستار استیضاح وی شدند. راهپیمایان شعار می‌دادند: «نه به ترامپ، نه به کوکلوکس کلان، نه به امریکایی فاشیستی.»
سه‌شنبه هشتگ ترامپ را استیضاح کنید (#ImpeachTrump) نیز که بیش از 120 هزار بار از سوی کاربران در مخالفت با اظهارات ترامپ درباره حوادث شارلوتزویل توئیت شده بود، ترند برتر جهانی توئیتر شد. یک روز پس از کشته شدن یک زن 32 ساله در حوادث شارلوتزویل نیز پیامی که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق امریکا در واکنش به این حوادث منتشر کرد و در آن به سخنان نلسون ماندلا درباره ترویج عشق به جای نفرت پرداخت، با استقبال بسیاری از کاربران فضای مجازی روبه رو شد و دو میلیون و 700 هزار نفر پیام اوباما را لایک کردند.   یادداشت
ترامپ، همسو با نژادپرستان
امیرعلی ابوالفتح
کارشناس امریکا

حوادثی که اخیراً در شهر شارلوتزویل واقع در ایالت ویرجینیا رخ داد بار دیگر وابستگی و تمایلات قلبی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا را با جریان راست افراطی که تمایلات شدید‌نژاد پرستانه دارند، مشخص کرد. دونالد ترامپ دیدگاهی منفی و تند نسبت به اقلیت‌ها بخصوص اقلیت‌های نژادی دارد که به طور صریح و بی‌هیچ چشم پوشی سخن از حذف این گروه‌ها از صحنه امریکا می‌زند. در همین راستا نیز طرح شعارهایی مانند خروج تمام مهاجران غیرقانونی، ممنوعیت ورود تمام مسلمانان به خاک ایالات متحده و طرح این ایده که تمام مکزیک تبارها جنایتکار و بیمار جنسی هستند از جانب رئیس جمهوری امریکا بشدت مورد توجه جریان‌های راست افراطی در داخل امریکا قرار گرفته است. از منظر این گروه‌ها، نژادهای سیاه پوست و سرخ پوست، مسلمانان و یهودیان و حتی سفیدپوستان لاتین، امریکایی خالص محسوب نشده و عموماً شهروندان درجه دو قلمداد می‌شوند. واقعیت امر آن است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016، رابطه و مناسبات خاصی میان این گروه‌ها با نامزد ریاست جمهوری آن دوره یعنی ترامپ شکل گرفت. به گونه‌ای که «دیوید زوک»، یکی از سران سابق کوکلوکس کلان (گروه‌های بشدت نژادپرست) حمایت خود را از ترامپ اعلام کرد. ترامپ نیز متقابلاً سرمایه‌گذاری عظیمی را در جهت کسب آرای گروه‌هایی از شهروندان امریکایی که در مناطقی زندگی می‌کردند که سابقه تمایلات و تفکرات‌نژاد پرستی داشتند، کرد. چنین رابطه خاصی در جریان انتخابات شکل آشکاری به خود گرفت اما پس از تکیه زدن ترامپ به صندلی ریاست جمهوری، وی تلاش کرد تا چنین تمایلاتی را پنهان کند. اما حادثه شارلوتزویل بار دیگر نشان داد، ترامپ همچنان نسبت به چنین گروه‌های نژادی همدلی دارد.
سکوت اولیه رئیس جمهوری امریکا به حادثه خونین اخیر در ایالت ویرجینیا و اکراه وی نسبت به نام بردن از گروه‌های مشخص راست افراطی نیز بر اثبات چنین امری کفایت می‌کرد. این در حالی است که چنانچه اتفاق مشابهی در خاک امریکا رخ می‌داد که در عامل یا مظنون اصلی آن، فردی مسلمان که مرتبط با کشورهای خاورمیانه بود یا با ادعای مسلمان بودن، ترامپ سریعاً واکنش نشان داده و در کمتر از یک ساعت در توئیتر خود ضمن محکومیت شدید چنین حادثه‌ای، مقامات اروپایی را نیز نسبت به عدم واکنش جدی در مواجهه با افراط گرایان مسلمان مورد سرزنش قرار می‌داد. اما در مورد کشته شدن یک زن امریکایی توسط یک جوان 22 ساله نژادپرست، رئیس جمهوری امریکا تمامی گروه‌ها را بی‌ آنکه نامی از گروه خاصی ببرد، محکوم می‌کند. در مقابل گروه‌های نژادپرست نیز یادآوری می‌کنند، آقای رئیس جمهوری یادتان نرود، ما به شما رأی دادیم نه چپ‌گراها. هر چند که ترامپ درنهایت تحت تأثیر فشار سنگین دو حزب بزرگ امریکا و افکار عمومی مجبور شد تا در موضعگیری اولیه خود تجدیدنظر کرده و با نام بردن تک تک گروه‌های نژادپرستانه تمامی این گروه‌ها را خشونت طلب معرفی کند اما پیش‌بینی می‌شود با ایجاد چنین چالشی در کشوری که مهد دموکراسی محسوب می‌شود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش تعارضات و درگیری‌های نژادی باشیم. به گونه‌ای که خشونت‌ها شکل آشکارتری به خود گرفته و حوادثی مانند شارلوتزویل بار دیگر تکرار شود. همین امر نیز رئیس جمهوری امریکا را با چالشی اساسی مواجه خواهد کرد تا تصمیم بگیرد باز به همدلی‌ها و همسویی‌های پنهان خود از گروه‌های نژادپرست ادامه دهد یا با محکومیت این گروه‌ها افکار عمومی را با خود همراه سازد. حادثه‌ای که در صورت تکرار آن از سوی ترامپ قطعاً دولت کنونی را با ریزش آرا میان گروه‌های نژادپرست مواجه خواهد کرد.