افشاگری برنامه 90؛ غارت فوتبال در سکوت و بی تفاوتی

برنامه این هفته 90 با محوریت بررسی هفته چهارم لیگ برتر و بحث فروش بلیت مسابقات لیگ روی آنتن رفت. در این برنامه عادل فردوسی‌پور هم با علی کفاشیان درباره بلیت‌فروشی حرف زد و هم با مسئولان برهان مبین. دوربین این برنامه همچنین کارشناس شرکت برهان مبین را به ورزشگاه آزادی برد تا مشخص شود برای قرارداد بلند مدتشان که برای هر بلیت 35 درصد پورسانت می‌گیرند، چقدر هزینه کرده‌اند. به گزارش خبرآنلاین، خیلی آشکار و با یک دودوتا چهارتای ساده مشخص شد در حالی که 12 سال این شرکت از بلیت‌ها سود می‌برده، کل سرمایه‌گذاری‌اش را در یک سال درآورده بود. آن‌ها نه هزینه زیادی برای رنگ‌آمیزی کرده بودند و نه برای کارکنان و نه برای تجهیز دستگاه‌های الکترونیک بلیت‌خوان. در نهایت مشخص شد هر کدام را تا 30 برابر قیمت فاکتور کردند و از فدراسیون و باشگاه‌ها پول می‌گیرند. فردوسی‌پور در ادامه کفاشیان را روی خط آورد تا تاریخ بلیت‌فروشی و ماجرای شرکت افق سبز و این‌که چرا فدراسیون فوتبال در دوره مدیریت کفاشیان در دهه 80، شرکت خصوصی تشکیل داده بود را بررسی کرد که البته کفاشیان اصرار داشت کل سهام آن شرکت برای فدراسیون بوده است. با این حال عادل اصرار داشت فدراسیون فوتبال در آن سال‌ها 2 میلیارد تومان به شرکت دانش‌بنیان برهان‌مبین برای دیجیتالی شدن بلیت‌ها بدهکار بوده و برای همین قرارداد ترکمنچای بسته شده. کفاشیان در دفاع از فدراسیون تاکید داشت معاونت فناوری ریاست جمهوری به اصرار شرکت برهان مبین را طرف قرارداد آن‌ها قرار داده ولی عادل مدعی بود معاونت فناوری و دفتر سورنا ستاری چنین ادعایی را رد کرده و تاکید داشتند که برهان مبین برای این توانسته بدون انجام تشریفات چنین قراردادی ببندد که 2 میلیارد تومان از فدراسیون فوتبال طلب داشته. عادل فرمول جالبی هم برای این قرارداد داشت و می‌گفت آن موقع بازی‌ها کلا 2 تا 3 هزار هوادار داشته و فدراسیون فکر کرده شاید بعد از 11 سال تازه به این شرکت سودی برسد اما یک باره همه چیز عوض شده است! کفاشیان البته در ادامه حرف‌هایش پذیرفت که روی بهره‌برداری نظارت نکرده است. کفاشیان در پایان قول داد این پرونده را پیگیری کرده و نتیجه را اعلام کند.
 
بعد از بحث بین علی کفاشیان و عادل فردوسی‌پور، مهدی تاج یکی از آن تصمیمات ناگهانی‌اش را گرفت. فتاحی مسئول برگزاری مسابقات لیگ از طرف او با 90 تماس گرفت و گفت بلیت‌فروشی بازی استقلال - پدیده را خود باشگاه‌ها برعهده می‌گیرند. حرفی که با نه قاطع کفاشیان روبه‌رو شد: «نه این حرف اشتباه است. این کار حتما توسط شرکت برهان‌مبین فعلا انجام می‌شود تا درباره کارشان حسابرسی کنیم. درآمدهای فروش بلیت به باشگاه‌ها نمی‌رسد. اصلا باشگاه‌ها این‌کاره نیستند و فعلا بلیت‌فروشی بلد نیستند. یعنی می‌خواهند در این فاصله کم بلیت دستی بفروشند. من نمی‌دانم چرا این جمله از سوی آقای تاج نقل شده اما انجام‌شدنی نیست.»
 سوال پیامکی
سوال نظرسنجی این هفته به پیش‌بینی نتیجه دیدار رفت پرسپولیس- الاهلی عربستان اختصاص داشت که ۷۰،۳ درصد برد پرسپولیس، ۱۶،۹ درصد مساوی و ۱۲،۸ درصد برد الاهلی را در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا پیش‌بینی کردند.