حرکت بد «نیکی»!

در روزهایی كه تن میلیون‌ها نفر آمریکایی از تهدید موشک‌های اتمی کره‌شمالی به لرزه افتاده است، نیکی هیلی، سفیر دایم ایالات متحده در سازمان ملل، در روزهای داغ تابستان 2017 راهی وین اتریش شده تا در شهری که توافق هسته‌ای برجام به‌دست آمد، برای نابودی این سند مهم بین المللی تلاش کند! معلوم نیست داستان چیست اما ترامپ محافظه‌کار و تندرو، دوست ندارد افتخار یک سند به‌جا مانده از باراک اوبامای اعتدال‌گرا، هر روز جلوی چشمانش باشد!
ترامپ از همان روزهای کمپین انتخاباتی‌اش، لجاجت خود با برجام را علنی کرده بود و حالا که برخلاف قواعد عقلانی سر از کاخ سفید در آورده، سعی دارد این توافق را از میان بردارد و با فشردن دکمه «تجديد نظر» مذاکرات هسته‌ای را از نو شروع کند! موضوعی که هم طرف ایرانی و هم طرف اروپایی و هم چینی ها و روس ها با آن به شدت مخالفت کرده اند و آن را غیر ممکن‌تر از غیرممکن دانسته‌اند!
با این حال، گوش ترامپ ودولتش به این مخالفت‌ها بدهکار نیست و چاره کار را در این دیده‌اند که نماينده‌ افراط‌گرا و« نئوکان» را راهی پایتخت اتریش کنند تا با چانه‌زنی، میراث «ظریف» را با چالشی جدی مواجه كنند.
درباره جزيیات سفر نیکی هیلی


نماینده آمریکایی‌ها در سازمان ملل متحدروز چهارشنبه برای درخواست بازرسی از مرکز نظامی ایران به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین رفت.
به گزارش رویترز، خانم هیلی پیش از ترک نیویورک درباره اهداف این سفر گفت: «ایالات متحده می‌‌خواهد بداند آیا ناظران آژانس اتمی ملل متحد، برای تحقیق از پایگاه‌های نظامی ایران به‌ منظور اطمینان از تعهد تهران به توافق هسته‌ای، برنامه ای دارند یا خیر».
براساس توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وظیفه نظارت بر اجرای تعهدات ایران در برجام را برعهده دارد.
بازگشت فوری به غنی‌سازی بیست درصد
روز سه‌شنبه (۲۳ آگوست/۳۱ مرداد) علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به نقض برجام از سوی آمریکا هشدار داد و گفت که در صورت لزوم، ایران توانایی شروع غنی‌سازی ۲۰درصدی اورانیوم، ظرف پنج روز را دارد.
کمیته حقیقت یابی
نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، سفر خود را در چارچوب ماموریت «حقیقت‌یابی» توصیف کرده که بخشی از برنامه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا برای بازنگری در برجام است. ترامپ و وزارت خارجه آمریکا می‌گویند تاثیر رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران بر منافع ملی آمریکا، باید مورد بازنگری قرار گیرد.
واکنش ظریف به سفر هیلی
روزنامه واشنگتن تایمز گزارش داده محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با ارسال نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آثار منفی این سفر به یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس هشدار داده است.
صحبت‌های مغرضانه هیلی درباره ایران
نماینده آمریکا در سازمان ملل به رویترز گفته که ایران در گذشته در سایت‌های نظامی، دانشگاه‌ها و اماکنی نظیر آن‌ها، اقدامات مخفیانه انجام داده است. آیا آژانس اطمینان دارد که دیگر چنین اقداماتی انجام نمی‌شود؟هیلی در ادامه گفته است: ایران کشوری نیست که بشود به آن اعتماد کرد و به اعتقاد من، ترامپ حق دارد که پیش از تایید دوباره برجام از اقدامات این کشور مطلع باشد.وی در بخش دیگری از مصاحبه با رویترز گفته که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اختیار را دارند که از سایت‌های نظامی ایران و هر مکان مشکوک دیگری بازدید کنند اما آیا آن‌ها اکنون این کار را انجام می‌دهند؟
تناقض های جهانی آمریکا
در حالی که هیچ کشوری از جمله ایالات متحده اجازه بازدید از تاسیسات نظامی خود را به دیگران نمی‌دهد، نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد اگر ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد، چرا اجازه بازدید از سایت‌های نظامی خود را به بازرسان آژانس نمی‌دهد؟!آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس توافق برجام، مسئولیت فنی نظارت بر حسن اجرای تعهدات ایران را بر عهده دارد.از زمان اجرایی شدن برجام که حدود ۲۰ ماه از آن می‌گذرد، آژانس تاکنون بارها پایبندی ایران به اجرای توافق اتمی را تایید کرده است. ایران از زمان آغاز به کار ترامپ می‌گوید که موارد نقض برجام و خدشه به روح آن توسط آمریکا بیشتر شده است.