شورای‌عالی اصلاح طلبان ضعف اطلاع رسانی دارد

از آغاز به كار شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان تا به امروز، انتقادات فراواني به عملكرد آن مطرح شده است، ولي هربار كه نقدي صورت مي‌گيرد، يا به حساب سهم‌خواهي افراد گذاشته‌‌‌مي‌شود يا كسي نقدرا جدي نمي‌گيرد. به تازگي سعيدحجاريان ازنظريه‌پردازان اصلاحات، انتقاداتي را به عملكرد اين شورا متوجه ساخت و اعلام كرد كه بايد شورا در ساختار خود تجديدنظري كند. اظهارنظر از فردي با جايگاه حجاريان، جاي اتهام‌‍‌زني را نيز برهر فردي مي بندد. امروز كه وحدت يكپارچه اردوي اصلاح‌طلبان ميوه خود را در انتخابات داده و انتخابات نيز با نتيجه مثبت به پايان رسيده، آيا وقت آن نرسيده است كه نگاهي به نقاط ضعف خود داشته باشيم؟ سرمستي از پيروزي تا به كجا ادامه دار خواهد شد؟ اعتماد مجدد مردم در دو انتخابات پيش روي مجلس و دولت كه در چهارسال آينده برگزار مي‌شود، بي‌شك به عملكرد افراد راه‌يافته از اين ليست بستگي دارد. امروز بيش از هر روز، عملكرد اعضا زير ذره‌بين است. اگر به مطالبات پاسخ ندهند، نبايد توقع همراهي از مردم را داشته باشند. بهتر است كه گذشته را آيينه عبرت خود قرار دهيم و از تكرار اشتباهاتي كه مي‌‌تواند كشور را با هزينه فراواني روبه‌رو كند، خودداري كنيم. شوراي سياست‌گذاري كه نزديك انتخابات‌ها سر از لاك خود بيرون مي‌آورد بايد در قبال تصميمات خود پاسخگو باشد. چرا كه تصميمات آن‌‌ها سهم بسزايي در آينده كشور خواهد داشت. با توجه به انتقادات مطرح شده به شوراي سياست‌گذاري اصلاحات، گفت‌وگويي با الهام فخاری، عضو شورای‌عالی‌سیاست‌گذاری اصلاح طلبان انجام داديم كه آن را در ادامه مي‌خوانيد.
در روزهاي گذشته اظهاراتي از آقاي حجار‌يان مطرح شد كه در آن به عملكرد شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان انتقاداتي داشتند، نظر شما درباره اين اعتراضات چيست؟
ايشان شخصيت صاحب نظري هستند و نظراتي كه آقاي حجاريان بيان كردند در جهت بهبود كاستي‌هايي به حساب مي‌آيد كه به نظرشان آمده است. هر جمعي كه تشكيل مي شود هم دستاورد‌هايي دارد و هم مشكلاتي و شورا نيز از اين بحث مستثني نيست. بايد نسبت به زمان و مكاني كه آن تصميم صورت گرفته است، قضاوت كرد. در كنار اين بايد از انتقادات نيز پذيرا بود، چرا كه نقد، بي‌شك نه براي خرده گرفتن بلكه براي بهبود وضعيت است . اظهارات آقاي حجاريان نيز كه از چهره‌هاي دلسوز به حساب مي‌آيد، در همين راستا صورت گرفته است.
چرا به انتقادات و اعتراض‌هاي چهره‌های اصلاحات توجهي نمي‌شود؟


مرجع اين صحبت از كجا نشأت مي‌گيرد؟ بايد دقيق مرجع اين صحبت را نام برد. شايد برخي از افرادي كه اين نظرات را بيان مي‌كنند از روند بررسي كابينه و راي اعتماد به آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناخرسند باشند. چه بسا برخي از واكنش‌ها به اين مساله مربوط باشد. ولي اينكه گفته شود توجهي نمي شود، درست نيست. مگر مي‌شود اصلاح‌طلبان به نقد و دلسوزي‌ خودي‌ها بي تفاوت باشند.
به نظرشما قبل از آنكه مردم به عملكرد شورا بي‌اعتماد شوند، نبايد اصلاح ساختار دروني خود را در دستور كار قرار دهد؟
بخشي از اين اصلاح كه به ساختار شورا متوجه است به نظر، بيشتر شامل مدل و نحوه اطلاع‌رساني شورا باشد.
براي اصلاح و بهبود ساختاراطلاع‌رساني بايد آسيب شناسي در دستور كار قرار بگيرد. اگر نقد و بحث ديگري نيز باقي بماند، شايد به عملكرد يا مدل كسب اطلاعات در شورا ارتباط داشته باشد. اميدوارم اگر قرار است اصلاحي صورت بگيرد نظر تحليلگران لحاظ شود و تمام جوانب اين تصميم مورد بررسي قرار گيرد.
غير از مواردي كه گفته شد، لازم مي‌دانم به مساله مهم ديگري نيز اشاره كنم كه آن، نحوه انعكاس خبر است. اين بحث به حرفه شما اصحاب رسانه نيز مربوط مي‌شود. گاهي خبر يا تحليل مشخصي با نيت اصلاح‌طلبي و بهبود شرايط منتشر و گاهي نيز در جهت آسيب زدن منعكس مي‌شود؛ آيا هدف ما از مطرح كردن بعضي صحبت ها، تداوم روند مثبت است يا قصد آسيب رساني داريم؟ اين بسيار مهم است. اميدوارم با كمك، درايت و همت شما دوستان رسانه، چه اصلاح طلب و چه اصولگرا، بتوانيم در جهت منافع‌ملي گام برداريم. بحث من اين نيست كه رسانه ها در جهت تاييد ما حركت كنند بلكه تمام صحبت من اين است كه انتقال خبر به مردم همراه با انصاف صورت بگيرد.
آیا درباره تركيب کابینه دوازدهم هم بحثی در شورای‌عالی شد؟
شورا درباره كابينه جلسه‌اي نداشته و اگر اظهارنظري قرار باشد اعلام شود، آقاي عارف به عنوان عضو هيات رييسه و رييس شورا بايد بيان كنند. من به عنوان عضوي از شورا، پايبند به تصميم شورا هستم و تصميم دارم كه به همان روال گذشته، اظهارنظر را به دكتر عارف واگذار كنم.
مگر در شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان، تصميم‌گيري به شكل جمعي صورت نمي ‌گيرد؟
بله؛ ولي اطلاع‌رساني عمومي درباره تصميمات شورا در حوزه وظايف دكتر عارف است.
در انتخابات مجلس پيش رو، نيازي به تجديد نظر در انتخاب افراد نمي بينيد؟
از الان اظهارنظر در اين مورد بسيار زود است و زمان زيادي به بررسي اين موضوع باقي مانده است.
شورا در مورد افرادي كه به اسم اميد و اعتدال راي مي آورند و به كام برخي جناح‌ها كار مي كنند، قصد ندارد واكنش نشان دهد؟
به نظر من، اين به همه افراد قابل تعميم نيست. بايد ديد كه اين ليست در چه شرايطي بسته شده است. به هرحال مردم، همراهي و از حق قانوني و مدني خودشان استفاده كردند. اگر واقع بينانه نگاه كنيم و ببينيم كه در چه شرايطي اين اتفاق صورت گرفته به نظر مي‌آيد كه مساله، اين قدرها نيز حاد نخواهد بود.
منتقدان بيم آن را دارند كه اگر مردم به عملكرد شورا بي اعتماد شوند، در دو انتخابات مجلس و رياست جمهوري، آينده مشكلات و اختلافات سال 1384مجدد شكل بگيرد.نظر شما در اين مورد چيست؟
به نظر بنده به هيچ وجه شرايط فعلي با سال 84 قابل قياس نيست. اگرچه از گذشته درس‌هاي فراواني گرفته شده تا بتوان بهتر عمل كرد ولي شرايط امروز با آن سال‌ها متفاوت است. سعي ما براين است تا هزينه هاي قبل دوباره بر بدنه سياسي و اجتماعي تحميل نشود و فعاليت ها در جهت منافع ملي و روبه جلو صورت بگيرد. از طرف ديگر، مردم بسيار واقع بينانه‌تر و مصمم‌تر به رويدادها نگاه مي‌كنند.
در شرايط امروز انتظارات مردم بيشتر جنبه اقتصادي به خود گرفته است تا اينكه رنگ و برچسب سياسي به خود بگيرد.
با تمام اين تفاسير آيا شورا قصد اصلاح ساختار دروني را دارد؟
در حال حاضر كميته سنجش و ارزيابي در حال بررسي است و نتايج اين كميته اگر به ثمر برسد، بي‌شك به اطلاع عموم خواهد رسيد.