نمايش قد رت

سه شنبه يك شب جذاب براي هواداران بود، استقلال بايد در چارچوب مسابقات ليگ‌برتر به مصاف پديده مي‌رفت و پرسپوليس نيز در مرحله يك چهارم نهايي ليگ قهرمانان آسيا در عمان ميزبان الاهلي عربستان بود. استقلال كه بازي بهتري انجام مي‌داد، در مقابل شاگردان رضا مهاجري با دو گل مغلوب شد. پرسپوليس نيز كه با نتيجه دو بر صفر از حريف خود عقب افتاده بود ناگهان با سه تعويض پياپي برانكو به بازي بازگشت و موفق شد در اين ديدار به تساوي دست پيدا كند. نكته جالبي كه پس از بازي سوژه هواداران دو تيم شد، تفاوت برانكو و منصوريان بود؛ يكي با تعويض سه بازيكن تاثيرگذار تيمش، ريسك بزرگي را به جان خريد و بازي را به نفع تيمش كرد و ديگري ترجيح داد با نمايش‌هايي از قبيل بوسيدن سنگي كه هواداران به سويش پرتاب كرده بودند، گرفتن دست مربي حريف و تعظيم در برابر هواداران،‌چند هفته بيشتر براي خود فرصت بخرد تا بلكه بتواند تيمش را به بازي‌ها بازگرداند. در حال حاضر استقلال با سه شكست، يك تساوي و يك پيروزي، روزهاي غم‌انگيزي را پشت سر مي‌گذارد و پرسپوليس نيز بدون شكست به كار خود ادامه مي‌دهد؛درحالي‌كه اين تيم درگير بازي‌هاي آسيايي است و بدون شك انگيزه‌هاي زيادي براي قهرماني در ليگ قهرمانان دارد. براي تحليل عملكرد اين دو تيم با كارشناسان تماس گرفتيم تا از آن‌ها درباره دلايل نمايش غرورانگيز پرسپوليس و نمايش غم‌انگيز استقلال بپرسيم.
شرايط روحي سرخ‌پوشان بهتر است
ناصر محمدخاني/ پيشكسوت پرسپوليس
پرسپوليس موفق شد شكست دو بر صفر مقابل الاهلي را با تساوي دو بر‌دو عوض كند و همين موضوع اميدهاي اين تيم را به صعود در جمع چهار تيم پاياني ليگ قهرمانان آسيا بيشتر كرد. من معتقدم ديدار پرسپوليس و الاهلي، يك بازي جذاب و تاثيرگذار بود. هواداران از اين ديدار لذت بردند و هرگز خسته نشدند؛ هرچند كه بازیکنان پرسپولیس، اشتباهات زیادی را مرتکب شدند و به جز 20 دقیقه آخر مسابقه، موقعیت آنچنانی روی دروازه حریف به وجود نیاوردند كه اين موضوع تا حدود زيادي نگران كننده به نظر مي‌رسد. در 20دقيقه پاياني بازي، برانكو ايوانكوويچ تصميم به تغيير در تركيب خود گرفت و فرشاد احمدزاده، مهدي طارمي و محسن مسلمان را از بازي بيرون كشيد. با سه تعویض برانکو، پرسپولیس از این رو به آن رو شد و شرایط این تیم به کلی تغییر کرد. اگر این مسابقه 10 دقیقه دیگر ادامه پیدا می‌کرد، پرسپولیس می‌توانست به گل برتری برسدزيرا الاهلی به اصطلاح وا داده بود، شیرازه این تیم از هم پاشیده شده و توپ و میدان در دست پرسپولیس بود. تعویض‌های برانکو طلایی بود و باعث شد تیم به حمله رو بیاورد و دو گل را وارد دروازه حريف كند. اتفاقي كه شايد خوش‌بين‌ترين هوادار پرسپوليس نيز تصورش را نداشت. معتقدم دیدار رفت برای شناخت بازیکنان و سرمربیان دو تیم از تیم‌های خود و حریف بود، الاهلی سرمايه‌گذاري سنگيني انجام داده و براي تقويت تيم خود خرج می‌کند. نبايد فراموش كرد كه این مرحله از مسابقات حذفی است و حکم فینال را دارد؛ بنابراين اشتباهات در مقابل بازيكنان تاثيرگذار الاهلي مي‌تواند حكم حذف از ليگ قهرمانان آسيا را امضا كند. دراين مورد كه پرسپوليس مي‌تواند به مرحله بعدي مسابقات صعود كنديا خير، بايد بگويم كه پرسپولیسی که می‌تواند راحت در 20 دقیقه، شکست دو بر صفر را به تساوی تبدیل کند، این توانایی را دارد که به نیمه نهایی مسابقات راه یابد. پیشتر نيز گفته بودم که این دوره، بهترین زمان برای قهرمانی پرسپولیس در آسیاست، زيرا بازیکنان کنونی تیم، چند سال است که کنار يكديگر بازی می‌کنند و به شناخت خوبي از سبك بازي همبازيان خود رسيده‌اند. این تیم از لحاظ روحی بهتر از الاهلی است، زيرا بازی دو بر صفر برده حریف را با تساوی عوض کردند و اين موضوع مي‌تواند به صعود سرخ‌پوشان كمك كند. برخی از هواداران اعتقاد دارند منشا باید از ابتدای مسابقه و به جای مهدی طارمی بازی می‌کرد، لازم است در اين باره ذكر كنم كه به نظرم طارمی دوندگی زیادی داشت. مدافعان الاهلی نيز به خوبی از او شناخت داشتند، به طارمی چسبیده بودند و اجازه ندادند این مهاجم، موقعیتی برای گلزنی داشته باشد. در 20 دقیقه آخر بازی این مدافعان خسته شده بودند و منشا با فیزیک و دوندگی خوبی که داشت، در خط حمله پرسپولیس موفق بود.


بازيكنان پرسپوليس فعل خواستن را صرف كردند
رضا شاهرودي/ پيشكسوت پرسپوليس
سه‌شنبه‌شب، بازيكنان پرسپوليس در يك ديدار تماشايي توانستند درحالي كه در برابر الاهلي عربستان با نتيجه دو بر صفر عقب بودند به بازي برگردند و كار را به تساوي بكشانند. پرسپوليس گل اول را خيلي زود دريافت كردو همه از گلي كه در دقيقه سه وارد دروازه پرسپوليس شد، شوكه شده بودند. به نظر من گل زود هنگامي كه پرسپوليس دريافت كرد، باعث شد بازيكنان اين تيم در ابتدا كمي دست‌پاچه به‌نظر برسند اما رفته‌‌رفته اين پرسپوليسي‌ها بودند كه به بازي مسلط شدند و توانستند توپ و ميدان را در اختيار بگيرند. پرسپوليس، گل دوم را خلاف جريان بازي دريافت كرد. عاملي كه باعث شد بازيكنان پرسپوليس نتيجه بگيرند اراده قوي آن‌ها بود. آن‌ها پس از دريافت گل دوم، اميد خودشان را از دست ندادند و بيشتر تلاش كردند تا در نهايت توانستند با دست پر زمين مسابقه را ترك كنند. پيش از بازي پرسپوليس، ‌استقلالي‌ها نيز بازي داشتند؛ آن‌ها دو گل از پديده عقب افتادند اما نتوانستند نتيجه دو بر صفر را مقابل پديده جبران كنند. به نظر من اگر اراده اي كه بازيكنان پرسپوليس داشتند بازيكنان استقلال نيز داشتند به راحتي از سد پديده عبور مي‌كردند. درباره سرمربي استقلال نيز بايد بگويم بهتر است منصوريان هرچه زودتر از استقلال برود تا رابطه او با هواداران استقلال بيش از اين شكرآب نشود.در طول 90 دقيقه بازي پرسپوليس و الاهلي، پرسپوليس آن‌قدر به الاهلي فشار آورد كه در نهايت توانست دو گل به ثمر برساند و بازي را به تساوي بكشاند. البته اين نكته را نبايد فراموش كنيم كه تعويض‌‌هاي برانكو فوق‌العاده بودند. منشا نشان داد كه لقب الماس سياه به طور كامل برازنده اوست. همچنين بشار رسن نيز نمايش فوق‌العاده خوبي داشت. نا‌آمادگي طارمي كه اين روزها بسيار به چشم مي‌آيد به‌خاطر حواشي اول فصل اين بازيكن است. بازيكنان پرسپوليس در اردوهاي پيش فصل، بدنسازي فوق‌العاده اي داشتند؛ چنانكه ديديم تا دقيقه 90 دست از تلاش و دوندگي برنداشتند اما مهدي طارمي بيشتر زمان اردوي آماده‌سازي پيش فصل را به دليل مسائل مربوط به ترانسفر شدن به اروپا از دست داد و همين امر زمينه ساز بازي‌هاي پر افت‌و‌خيز اين روز‌هايش شده‌است. تيمي كه برانكو ساخته درحال حاضر بي‌شك بهترين تيم ايران است. به كادر فني و بازيكنان پرسپوليس خسته نباشيد و تبريك مي‌گويم؛ چراكه آن‌ها نشان دادند چه تيم بزرگي هستند و فعل خواستن را صرف كردند. براي تيم پرسپوليس آرزوي موفقيت مي‌كنم و اميدوارم اين تيم امسال بتواند علاوه بر صعود به دور بعدي مسابقات به عنوان قهرماني آسيا كه خواسته قلبي ميليون‌ها هوادار پرسپوليس است، دست يابد.
لزوم جدايي منصوريان از استقلال
علي موسوي/ مهاجم پيشين استقلال
استقلال تهران در ديدار مقابل پديده خراسان نتوانست به پيروزي دست پيدا كند و با دو گل مغلوب اين تيم شد. آبي‌پوشان در پنج هفته گذشته تنها يك پيروزي را كسب كرده و شروع ضعيفي در ليگ برتر داشتند تا زمزمه‌هاي جدايي عليرضا منصوريان به گوش برسد. من تصور مي‌كنم اين سبك بازي بازيكنان استقلال با باز‌‌هاي گذشته تفاوتي نداشت و اين تيم بدون برنامه و هدف در مقابل حريفان به ميدان مي‌رود. به عقيده من استقلال بايد از ديدار مقابل پديده، 6 امتياز در دو ديدار رفت و برگشت كسب مي‌كرد اما با بازي‌هايي كه برنامه خاصي براي آن‌ها ندارد، مدام به حريفان امتياز مي‌دهد و همين موضوع دلخوري هواداران را نيز در پي‌داشته است. من عقيده دارم شاگردان منصوريان براي گلزني در مسابقات بي‌برنامه هستند و البته نبايد فراموش كرد كه اين مشكلات از سال گذشته در اين تيم وجود داشت. سال‌گذشته اين تيم، امتيازات بسياري را در نيم فصل به حريفان داد و نتوانست در نيم فصل دوم آن را جبران كند. توجه كنيد كه اگر تيمي فراز و فرودهاي بسياري داشته باشد، بدون شك در تمريناتش به مشكل برخورده است و برنامه‌ريزي دقيقي ندارد. برخي از من مي‌پرسند كه مشكل استقلال، مربي اين تيم است يا ناهماهنگي بازيكنان جديد؟ در اين باره بايد بگويم كه مربي در اصل هماهنگ‌كننده بازيكنان است و وظيفه دارد آن‌ها را به گونه‌اي مديريت كند كه از اين حيث مشكلي پيش نيايد اما من معتقدم منصوريان در استقلال به بن‌بست خورده و هركاري مي‌كند نمي‌تواند از آن خارج شود. معتقدم جدايي او مي‌تواند به اين تيم شوك وارد كند و استقلال را از وضعيت فعلي نجات دهد. منصوريان اگر به استقلال تعصب دارد، بايد به‌خاطر هواداراني كه با حمايت بي‌سابقه خود او را به اين تيم آورده‌اند، از جمع آبي‌ها جدا شود تا هواداران را خوشحال كند. او اگر معتقد است كه نمي‌تواند كارايي لازم را در استقلال داشته باشد بايد از اين تيم جدا شود و برود. سوالي كه ممكن است براي برخي پيش بيايد، اين است كه چه مربي‌اي بايد جانشين منصوريان شود؟ من معتقدم استقلال در حال حاضر نياز به يك مربي خارجي با رزومه خوب دارد كه بتواند اين تيم را از شرايط بحراني فعلي خارج كند. سال گذشته در نيم‌فصل عنوان كردم كه استقلال بايد سرمربي خود را تغيير بدهد، اگر اين اتفاق رخ مي‌داد بدون شك استقلال در اين فصل بازي‌هاي بهتري را به نمايش مي‌گذاشت اما اين تغيير انجام نشد تا مشكلات چندين برابر شود. برخي معتقدند تيم‌هاي منصوريان در نيم‌فصل اول نتايج بدي مي‌گيرند و در نيم‌فصل دوم آن را جبران مي‌كنند. من اين موضوع را قبول ندارم و معتقدم تيمي كه براي قهرماني مي‌جنگد، بايد ليگ را خوب شروع كند و خوب به پايان برساند.
هواداران تا نیم فصل فرصت بدهند
بهشاد یاورزاده / بازیکن پیشین استقلال
استقلال، تیم بزرگی است و هواداران تیم‌های بزرگ از این تیم‌ها انتظار نتیجه‌گرفتن دارند. استقلال در نقل‌وانتقلات بازیکنان بزرگی را جذب کرده است که هرکدام از این بازیکنان در تیم دیگر می‌توانند به تنهایی موثر باشند. نتیجه نگرفتن استقلال با این ترکیب به این خاطر است که اين‌تيم همچنان به زمان نیاز دارد و به منصوریان باید زمان داد تا ترکیبش را پیداکند.
استقلال در نتیجه‌گیری موفق نبوده است اما در ارائه بازی مالکانه و چشم نواز بسیار موفق ظاهر شده و همچنان به تیم منصوریان باید زمان داد. تنها چیزی که استقلال در این چند بازی نداشته، شانس بوده است. همان‌گونه که دیدیم در بازی برابر پدیده، آبی‌ها توانستند هشت موقعیت روی دروازه حریف خلق کنند که همه آن‌ها با بد شانسی همراه بودند؛ اگر هرکدام از این موقعیت‌ها تبدیل به گل شده بود، شرایط برای استقلال به‌طور کامل متفاوت می‌شد. استقلال، ابزار لازم‌ را برای بازی‌سازی به بهترین شکل در اختیار دارد. حضور بازیکنانی همچون جباری، جباروف و اسماعیلی پشت هر مهاجمی نعمت محسوب می‌شود. تنها ضعف ترکیب استقلال و مهره گم شده این تیم، نبود مهاجم‌گلزن است. ترکیب کاوه‌رضایی و هافبک‌های حال حاضر استقلال شاید تا اینجای لیگ می‌توانست گل‌های زیادی برای استقلال به همراه داشته باشد اما متاسفانه با رفتن کاوه‌رضايي، جانشین مناسبی برای او جذب نشد و حالا تنها جایی که استقلال در بازی‌های اخیر از آن ضربه خورده، خط حمله این تیم است؛ جایی که نبودن یک مهاجم 6 دانگ برای تبدیل کردن موقعیت‌ها به گل به‌طور کامل احساس می‌شود. درحال حاضر هیچ‌کس بهتر از منصوریانی که خودش این تیم را بسته‌است، نمی‌تواند به استقلال کمک کند. استقلال فقط به کمی شانس نیاز دارد. به‌نظرم در این مقطع رفتن منصوریان فایده‌ای ندارد و هواداران تا نیم فصل باید به او فرصت بدهند. اگر هیات‌مدیره استقلال به دنبال جذب سرمربی خارجی هستند، باید ازا لان با گزینه مدنظرشان مذاکره کنند و پس از حاصل شدن توافقات، سرمربی خارجی تا نیم فصل تیم را زیر نظر بگیرد تا با ترکیب استقلال آشنا شود. جذب سرمربی خارجی که از تیم شناخت ندارد، هیچ فایده‌ای ندارد و باعث ضربه خوردن استقلال در شهرآورد و دیگر بازی‌های مهم می‌شود. به هرحال کار در تیم پرطرفدار استقلال که هواداران از این تیم فقط نتیجه می‌خواهند برای هر مربی بسیار سخت خواهد بود. در ادامه فصل، برای استقلال آرزوی موفقیت می‌کنم، هنوز فرصت زیادی باقی‌مانده است. به‌طور حتم این تیم از بحرانی که در آن قرار دارد، خارج خواهد شد.