اختصاص 500 میلیارد تومان <یارانه کارورزی جوانان> برای رونق اشتغال

نوبخت در مراسم افتتاح طرح‌های عمرانی هفته دولت خبر داد
اختصاص 500 میلیارد تومان «یارانه کارورزی جوانان» برای رونق اشتغال
تونل «سلام» شهر جدید پردیس افتتاح شد / این تونل باعث هدایت ایمن 250 هزار سفر (در روز) در محور آزاد راه تهران-پردیس می‌شود



گروه اقتصادی / هشت شهریور سال 60 بود که در دفتر نخست‌وزیری بمبی منفجر شد و محمد علی رجایی (رئیس جمهوری)و محمد جواد باهنر(نخست‌وزیر وقت) به شهادت رسیدند. از آن روز تاکنون یک هفته به نام دولت نامگذاری شده است تا دولتمردان در طول هفت روز طرح ‌های مختلف را به بهره‌برداری برسانند و از برنامه‌های توسعه‌ای خود با مردم صحبت کنند. بدین جهت افتتاح طرح‌های ملی کشور از 2 شهریور در نقاط مختلف کشور آغاز شده و قرار است تا 8 شهریور  ادامه پیدا کند. پروژه‌هایی که به عمر دولت یازدهم نرسید و اکنون دولتمردان کابینه دوازدهم برای افتتاح این طرح‌ها آستین بالا زدند.
تونل سلام افتتاح شد
یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی کشور که اتفاق بزرگی در پایتخت محسوب می‌شود افتتاح تونل «سلام» شهر جدید پردیس بود. تونل سلام فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ شهر جدید پردیس که در ضلع شمال غربی پردیس در قسمت شمالی دره کمرد قرار دارند را به آزاد راه تهران-پردیس متصل کرده و باعث هدایت ایمن 250 هزار سفر (در روز) در این محور خواهد شد. این امر ضمن کاهش ترافیک درون‌شهری پردیس و ارتقای کیفیت ترافیکی تقاطع کیلومتر ۱۷ آزادراه، افزایش شاخص‌های کیفی سفر تهران-پردیس و جذب بیشتر جمعیت تهران، کاهش زمان سفر، هزینه سفر، صرفه‌جویی مصرف سوخت و کاهش استهلاک و کاهش آلایندگی محیط زیست را سبب می‌شود.برای افتتاح طرح مذکور هزینه‌ای بالغ بر ۲۶۷ میلیارد تومان صرف شده است.
افتتاح چهار طرح ملی و زیربنایی
در گیلان
در دومین روز هفته دولت، چهار طرح ملی و زیربنایی برق منطقه‌ای استان گیلان افتتاح شد. سه پست برق 63.20 کیلوولت مسکن مهر انزلی، سلیمانداراب و گلسار رشت و همچنین خط کابلی دو مداره 63کیلوولت تغذیه‌کننده پست 63.20 کیلو ولت گلسار رشت در مجموع به ارزش 310میلیارد ریال، روز گذشته در مسکن مهر بندرانزلی افتتاح شد.پروژه پست 63.20 کیلوولت مسکن مهر انزلی با هدف تأمین برق مطمئن و پایدار شهرستان انزلی و افزایش ضریب اطمینان شبکه در شرایط پیک بار مصرف با اعتبار تخصیص یافته بالغ بر 165 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
طنین سوت قطار بزودی در استان گیلان
محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه که برای افتتاح 4پروژه یاد شده به استان گیلان سفر کرده بود از پیشرفت فیزیکی حدود 99 درصدی راه‌آهن قزوین – رشت هم خبر داد و گفت: بزودی در این استان، صدای سوت قطار شنیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین بحث زیرساخت‌ها در گیلان، تکمیل راه‌آهن قزوین - رشت - انزلی - آستاراست. وی این خط ریلی را نه تنها پروژه ملی بلکه پروژه ای بین‌المللی دانست و افزود: در حال حاضر پروژه راه‌آهن قزوین - رشت حدود 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فقط قطعه‌ای بسیار کوچک از یک پل طویل به میزان چند کیلومتر، باقی مانده که نیاز به مصالح فولادی دارد و بزودی تکمیل می‌شود.وی به هشت کیلومتر باقی مانده آزاد راه رشت - قزوین نیز اشاره کرد و گفت: برای تکمیل این هشت کیلومتر، با پیمانکار وارد کار شده‌ایم اما مردم رودبار، مسئولان و نمایندگان خواستند راه به گونه‌ای ساخته شود که اقتصاد مردم منطقه به دلیل عرضه محصولات بویژه زیتون تحت تأثیر قرار نگیرد.
تسهیلات ویژه به واحدهای تولیدی اشتغالزا برای جوانان
نوبخت در ادامه سخنانش، اشتغال جوانان را یکی از رویکردهای دولت تدبیر و امید دانست و گفت: برای تکمیل یا توسعه واحدهای تولیدی به‌منظور به‌کارگیری جوانان و اشتغالزایی برای آنها، تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود. وی رویکرد دولت یازدهم و نگاه دولت دوازدهم را همگرایی با همه جریان‌های سیاسی کشور برای نیل به توسعه عنوان کرد.وی اضافه کرد: همچنین در ارتباط با یارانه‌ای که برای کارورزی جوانان پرداخت می‌کنیم و بویژه کسانی را که مشغول به کار شوند، تعهد کردیم که پرداخت حق بیمه و سهم کارفرما را دولت برعهده بگیرد و در همین راستا، طی هماهنگی انجام شده با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 500 میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده‌ایم. وی همچنین به پرداخت 23 میلیارد تومان اعتبار برای محرومان استان اشاره و خاطرنشان کرد: در کمتر از یک ماه از قول داده شده در این خصوص، این اعتبار را برای مسکن محرومان اختصاص دادیم.
آغاز رسمی عملیات اجرایی
پتروگاز دالین
 در نخستین روز از هفته دولت عملیات اجرایی شرکت پتروگاز دالین با حضور وزیر صنعت،معدن و تجارت آغاز شد. این طرح برای ۳۰۰ نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند. این طرح که ظرفیت تولید سالانه ۱۶ هزار و ۳۰۰ تن و دو هزار و ۷۵۰ دستگاه انواع تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را دارد در زمینی به مساحت ۱۵۸ هزار مترمربع و با زیربنای ۴۸ هزار مترمربع ساخته می‌شود.این طرح هم‌اکنون ۵ درصد پیشرفت فیزیکی و ۲ درصد پیشرفت هزینه‌ای دارد و با میزان کل سرمایه ثابت ریالی یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال ساخته می‌شود. همچنین ارزش ماشین‌آلات داخلی طرح ۳۰۰ میلیارد ریال و ارزش ماشین‌آلات خارجی آن با تکنولوژی کشورهای آلمان، ترکیه، تایوان، چک و ایتالیا ۲۰ میلیون ریال است. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تأمین بیش از 1.8میلیارد دلار فاینانس برای فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی استان فارس از ابتدای دولت یازدهم گفت: بالغ بر 600 میلیارد تومان منابع در اختیار 420 واحد تولیدی استان فارس قرار گرفته که اشتغال قابل توجهی را به وجود آورده است. وی افزود: این استان از گذشته در حوزه کشاورزی مطرح بوده است و امروز شاهد تحولات بسیار خوبی در حوزه صنعت در این استان هستیم. وی با اشاره به تلاش دولت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بیش از 1.8 میلیارد دلار فاینانس برای فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی استان فارس فراهم شده که در تاریخ استان این حجم از فاینانس در یک فاصله زمانی کوتاه کم سابقه است.
افتتاح سه طرح کشاورزی
 بیش از 3 طرح ملی با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در یزد افتتاح شد. همزمان با نخستین روز از هفته دولت، کار ساخت مجتمع بز‌نژاد سانن در شهرستان اردکان آغاز شد. ساخت این مجتمع با ظرفیت پرورش 58 هزار رأس بز و پیش‌بینی تولید سالانه 26هزار تن شیر با 18میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مردمی آغاز شده و شامل 290 واحد پرورش بز سانن است. مجتمع کشتارگاهی صنعتی «معین دام یزد» هم به بهره‌برداری رسید.ظرفیت سالانه این مجتمع ۱۸۹۰۰تن با بسته‌بندی ۱۸۰۰ تن است؛ این مجتمع با سرمایه‌گذاری ۳۱ میلیارد تومان زمینه اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر را فراهم می‌آورد.همچنین طرح آبیاری نوین روستای حجت آباد میبد، به‌عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های آبیاری کم فشار استان یزد به بهره‌برداری رسید.محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح طرح‌های یاد شده گفت: در دولت تدبیر و امید، زمینه برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های مختلف کشاورزی و دامپروری در سطح کشور فراهم است.حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران بر حسب نیاز در بخش کشاورزی موجب خدمت به مردم و رفع بسیاری از نیازهای جامعه است.وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته کارهای بسیار خوبی توسط دولت و با همکاری بخش سرمایه‌گذار در کشاورزی انجام گرفته اما همچنان به تعامل و همکاری نیاز است.حجتی تأکید کرد: کشاورزی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که همه افراد جامعه درگیر و نیازمند آن هستند بنابراین باید مسئولان زمینه مشارکت آنها را در کمک به دولت و اقدام‌های لازم فراهم کنند.