گروگانگیری‌خونین در نماز جمعه شیعیان کابل


گروه جهان/ تنها سه هفته پس از حمله مشترک گروه‌های تروریستی به شیعیان روستای «میرزا اولنگ» در شمال افغانستان، مردان مسلح ظهر دیروز هنگام اقامه نماز جمعه به یکی از مساجد شیعیان کابل حمله کرده و شماری از نمازگزاران را گروگان گرفتند. در این حمله تروریستی که پس از 4 ساعت با کشته شدن مهاجمان به پایان رسید، دست‌کم 14 نمازگزار به شهادت رسیدند. داعش مسئولیت این حمله را پذیرفت.
به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان، چهار عامل تروریستی ظهر دیروز هنگام اقامه نماز جمعه وارد مسجد امام زمان(عج) در شهر کابل شدند. به گفته شاهدان عینی، نخست یکی از این افراد دست به عملیات انتحاری زد و پس از آن سه مهاجم دیگر وارد مسجد شده و ضمن پرتاب یک نارنجک، نمازگزاران را به رگبار بستند که در نتیجه آن ده‌ها نمازگزار شهید و یا زخمی شدند. هر چند خبرگزاری صدای افغان، به نقل از سخنگوی وزارت کشور افغانستان آمار شهدای این حادثه تروریستی را 14 نفر و زخمی شدگان را 38 نفر اعلام کرده‌ است اما طلوع نیوز به نقل از وزارت بهداشت و درمان این کشور از شهادت 20 نفر از شهروندان شیعه کابل و زخمی شدن 35 نفر از آنان خبر داده است. به اعتقاد خبرنگار طلوع‌نیوز، دولت به دلیل حملات پی‌درپی تروریستی آمار واقعی را اعلام نکرده‌ است. این حمله تروریستی و گروگانگیری نمازگزاران 4 ساعت ادامه یافت و در نهایت با کشته شدن مهاجمان پایان گرفت. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را پذیرفت.
در پی این حمله دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد. در این بیانیه با تأکید بر وحدت مذهبی در این کشور آمده‌ است: «وحدت مذهبی ملت افغانستان در سطح کشورهای اسلامی نمونه است و هیچ جریانی با انجام اعمال تروریستی نمی‌تواند خدشه‌ای به این وحدت وارد کند.» ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز با محکوم کردن این حمله، هدف از آن را تفرقه افکنی بین مردم افغانستان خواند و مشارکت این گروه در چنین حمله‌ای را رد کرد.
این حمله تروریستی در حالی انجام شده‌ است که شیعیان افغانستان در ماه‌های اخیر هدف حملات متعدد تروریستی بودند و به طور مشخص چندین بار مساجد شیعیان شاهد چنین حملاتی بوده‌ است. به گزارش آسوشیتدپرس، داعش ماه پیش نیز به مسجد شیعیان هرات حمله انتحاری کرده‌ بود که 32 نفر کشته شدند. این گروه تروریستی در 12 مرداد ماه نیز در حمله‌ای که با همکاری طالبان انجام شد، اقدام به کشتار شیعیان روستای میرزا اولنگ کرد.