بزرگترین قرارداد وام‌خارجی پسابرجام

با اختصاص فاینانس ۸ میلیارد یورویی کره جنوبی به ایران
بزرگترین قرارداد وام خارجی پسابرجام امضا شد

در پی بازگشت اعتماد بانک‌های خارجی به ایران، 65 میلیارد دلار فاینانس در راه پروژه‌های عمرانی است



گروه اقتصادی / قرارداد بزرگترین وام (فاینانس) خارجی درپسابرجام روزپنجشنبه هفته گذشته میان سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و اگزیم بانک کره‌جنوبی به ارزش 8 میلیارد یورو معادل 10میلیارد دلار  درسئول امضا شد.
پس ازافزایش قابل توجه جذب سرمایه‌گذاری خارجی که درحجم قراردادهای مصوب آن دردولت یازدهم به 18 میلیارد دلار و سرمایه وارده به کشور 11 میلیارد دلار اعلام شد، اکنون بخش دوم جذب سرمایه خارجی از محل استقراض خارجی یا همان فاینانس سرعت گرفته است. پیش از این قرارداد وام یک میلیارد و 700 میلیون دلاری با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد و قرارداد 2/2 میلیارد یورو با روسیه برای بخش انرژی و حمل و نقل و همچنین فاینانس 400 میلیون دلار هند دربندرچابهار امضا و اجرایی شده است. بدین ترتیب با امضای قرارداد 10 میلیارد دلاری با اگزیم بانک کره جنوبی حجم فاینانس جذب شده درکشور درپسابرجام به بیش از 15 میلیارد دلار بالغ می‌شود.
براساس تکالیف برنامه ششم توسعه برای دستیابی به نرخ رشد 8 درصدی پیش‌بینی شده 15.5 درصد از منابع مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری باید از محل سرمایه‌گذاری خارجی تأمین شود که رقمی معادل 65 میلیارد دلار به اشکال مختلف نظیر فاینانس، سرمایه‌گذاری مستقیم یا قراردادهای مشارکت را شامل می‌شود.
درواقع جذب و سپس ورود 10 میلیارد دلاری که درقالب فاینانس از طریق اگزیم بانک (بانک صادرات و واردات) کره جنوبی دراختیار طرح‌های ایرانی قرار می‌گیرد، با نفت 40 دلاری معادل فروش 250 میلیون بشکه نفت می‌شود.
وامی برای بخش‌های دولتی
و خصوصی
روزپنجشنبه گذشته سئول پایتخت کره جنوبی شاهد امضای بزرگترین قرارداد فاینانس پس از لغو تحریم‌ها بود. درسفر هیأت ایرانی با مسئولیت محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و نمایندگانی از بانک مرکزی ایران و تعدادی از بانک‌های تجاری کشورمان به کره جنوبی داشت، قرارداد فاینانس ۸میلیارد یورویی طرح‌های سرمایه‌گذاری در ایران بین اگزیم بانک کره جنوبی و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به امضا رسید.
مبلغ وام مورد اشاره بیش از 8 میلیارد یورو (معادل حدود 10 میلیارد دلار) است و بخش دولتی و بخش خصوصی هر دو می‌توانند از این خط اعتباری در کلیه طرح‌هایی که شرایط استفاده از وام‌های خارجی را داشته باشند، استفاده کنند.
پروژه‌های متعددی بویژه در حوزه بهداشت، حمل و نقل و انرژی پیش از این مورد مذاکره قرار گرفته و آماده معرفی به طرف کره‌ای هستند که پس از امضای قرارداد وام توسط سیستم بانکی کشور و با مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام خواهد کرد.
به دنبال مذاکرات اولیه با اگزیم بانک کره جنوبی توسط بانک مرکزی کشورمان و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی جهت ارائه تسهیلاتی برای ساخت بیمارستان در کشورمان در سال 1393 (در دوران تحریم)، یادداشت تفاهمی در سال 1394 در خصوص چارچوب همکاری‌های مالی بین دو کشور در سال منعقد شد که سقف 5 میلیارد دلار برای همکاری در زمینه بهداشت و ساخت بیمارستان در متن یادداشت تفاهم (که خارج از تحریم‌های موجود بوده) قید و امضا شد.
به دنبال رفع تحریم‌های ناعادلانه و طی مذاکراتی که سازمان سرمایه‌گذاری و بانک مرکزی انجام داد و همچنین امکان استفاده از این تسهیلات برای بخش‌های دیگر کشور از جمله حوزه راه، نیروگاه‌ها، و... رقم اعتبار از 5 میلیارد یورو به بیش از 8 میلیارد یورو افزایش یافت. پس از پیگیری‌های صورت پذیرفته در بهمن ماه سال 1394 پیش‌نویس متن موافقتنامه مالی و ضمانتنامه مربوطه از اگزیم بانک کره دریافت و در اواسط تیرماه امسال آماده امضای نهایی پس از تشریفات قانونی شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در سخنانی در ابتدای مراسم امضای قرارداد خط اعتباری بیش از 8 میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره با توجه به سوابق خوب روابط و همکاری و با اشاره به اینکه اقتصاد کره یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و توانمندی‌های تکنولوژیکی مطلوبی دارد، این خط اعتباری را گامی مهم در گسترش روابط بین دو کشور دانست. به گفته وی 12بانک ایرانی، به‌عنوان بانک‌های عامل و طرف قرارداد استفاده از این وام خواهند بود و بخش‌های دولتی و خصوصی ایران می‌توانند در چارچوب مقررات موجود از این وام استفاده کنند‌.
مدیر اجرایی اگزیم بانک کره جنوبی نیز این قرارداد را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مبتنی بر تأمین منافع مشترک دانست. چانگ تصریح کرد: طرح‌های متعددی با تأیید بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری ایران می‌توانند از این خط اعتباری بهره‌مند شوند.
مذاکره برای جذب
 حدود 65 میلیارد دلار فاینانس جدید
مذاکره با بانک‌ها و نهادهای مالی و بیمه‌ای بین‌المللی برای تسهیل جذب فاینانس یکی از مهم‌ترین محورهای دیپلماسی اقتصادی است که توسط دولت‌ها با هدف کمک به پیشرفت طرح‌ها صورت می‌گیرد؛وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم از طریق سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران مذاکراتی با بانک‌ها و نهادهای مالی خارجی در ایتالیا، چین، کره‌جنوبی‌، ژاپن، روسیه و نروژ داشته ‌است که درصورت نهایی شدن رقمی حدود 65 میلیارد دلار درقالب فاینانس جذب طرح‌های ایران خواهد شد.
علاوه براین نهایی‌سازی خطوط اعتباری در دست مذاکره صندوق اعتبار صادراتی دانمارک (یی.کا.اف)، بیمه اعتبار صادراتی نروژ و همکاری با بانک‌های «کا.اف.دبلیو و آ.کا.آ» آلمان، برای برقراری خطوط اعتباری پس از وقفه 10ساله تلاش برای انعقاد قرارداد با مؤسسه‌های رتبه‌بندی بین‌المللی همچون فیچ و «کپتال‌اینتلیجنس» با هدف استمرار در ارتقای رتبه‌ اعتباری کشور و کاهش هزینه‌های تأمین مالی بین‌المللی آثار فراوانی را به همراه خواهد داشت.
بازگشت اعتماد جهانی به نظام بانکی ایران
درهمین باره رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز در یادداشتی امضای قرارداد اعطای وام هشت میلیارد یورویی کره به ایران را نشانه بازگشت اعتماد جهانی به نظام بانکی ایران در پسابرجام و سبب شکوفایی طرح‌های عمرانی کشور عنوان کرد. به اعتقاد سیف قرارداد خط اعتباری با اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش ۸میلیارد یورو منجر به عملیاتی شدن طرح‌های عمرانی و تولیدی متعددی در کشور خواهد شد و آثار آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور، در آینده بیشتر روشن خواهد شد.
مشکل حساب‌های ایرانیان در چین در شرف حل شدن است
رئیس کل بانک مرکزی ایران همچنین درباره مشکل حساب‌های ایرانیان در چین که با مسدودی مواجه بوده است، اظهار کرد: مشکل حساب‌های ایرانیان در چین در شرف حل شدن است. وی در پاسخ به این سؤال که برخی شرکت‌ها نمی‌توانند بیرون از ایران، حساب ارزی داشته باشند و در تأمین اسکناس محدودیت دارند، گفت: این مطلب مربوط به اکنون نیست و در دوران تحریم به شدیدترین شکل وجود داشته است اما روز به روز شرایط بهتر می‌شود.
سیف اضافه کرد: هیچ حبابی در بازار یورو و دلار نیست و قیمت‌ها کاملاً متعادل است.وی درباره اینکه آیا نرخ سود بانکی، منجر به افزایش نرخ‌های اجاره خواهد شد یا خیر، نیز بیان کرد: اکنون نرخ سود، در سطح متعادلی است و در بازار مسکن، اثر منفی نخواهد داشت ضمن اینکه این نرخ به هیچ وجه منجر به بالا بردن اجاره بها نمی‌شود.ما برای اینکه جلوی سبقت‌گیری بانک‌ها را بگیریم، تصمیم تأکید بر اجرای کاهش نرخ سود را اتخاذ کردیم.
قائم ‌مقام بانک مرکزی نیزدرهمین خصوص تأکید کرد که مشکلی در انتقال درآمدهای خارجی ایران به داخل کشور وجود ندارد.