موضوع فراتر از «مشكلات آقاي پناهي» است

گروه هنر: «جعفر پناهی» در «یازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران» از اهدای جایزه محمد‌حسین مهدویان پرهيز كرد و اين خود حواشي دیگری را دامن زد كه هنوز هم ادامه دارد.
در‌اين‌باره برخي رسانه‌ها از عملکرد پناهی در مواجهه با کارگردان «ماجرای نیمروز» انتقاد و برخي نيز به دلايلي آن را تأييد كردند و حتی «محمدحسین مهدویان» در گفت‌وگوی اختصاصی با «شرق» اعلام کرد: «البته به‌طور مشخص درباره واکنش آقای پناهی باید بگویم که من با ایشان مشکل شخصی ندارم. ما که همدیگر را نمی‌شناسیم. آشنایی قبلی‌ای هم با همدیگر نداریم. درباره دلایل رفتارشان باید از خودشان پرسید. من که نمی‌توانم انگیزه‌ها و نیتشان را بفهمم و نمی‌دانم در ذهنشان چه گذشته که تصمیم گرفتند این کار را بکنند. بااین‌حال باید بگویم من مسبب اتفاقاتی که برای ایشان در سینما افتاده، طبیعتا نیستم. اصلا اندازه این حرف‌ها نیستم. البته محسن امیریوسفی و خانم بنی‌اعتماد هم در آن مراسم بودند و این دو فیلم‌ساز نجیب و دوست‌داشتنی هم در این سال‌ها کلی تحت فشار بودند و حتی فیلمشان توقیف شده، اجازه فیلم‌سازی پیدا نکردند و حمایت نشدند. خب آنها که چنین واکنشی نشان ندادند، آیا اشتباه کردند؟ یا آقای پناهی درست‌تر از آنها تشخیص دادند؟ اینها سؤالاتی است که باید از خودشان پرسید، اما آنچه خودم باید بگویم این است که بالاخره ما سرِ سفره پدر و مادر بزرگ شده‌ایم و اولین چیزهایی که یاد گرفته‌ایم این است که اگر بزرگ‌تر توی گوشمان هم بزند، همچنان احترامش را حفظ می‌کنیم.».
 اما چهارشنبه اول شهريور، باران کوثری با انتشار مطلبي در صفحه اینستاگرامش به دفاع از جعفر پناهی پرداخت و «ماجرای نیمروز» را فیلمی دانست که نگاهی «ناقص و سطحی» به وقایع دهه 1360 داشته است.  کوثری در یادداشتش خطاب به محمدحسین مهدویان می‌نویسد: «جناب مهدويان! شايد من و شما كمي جوان باشيم براي آنكه كاملا درك كنيم، نگاه ناقص و سطحي به وقايع سياسي_ اجتماعي  چطور آتش به دل نسل قبل‌ترمان مي‌زند. موضوع فراتر از «مشكلات آقاي پناهي در سينما» است».باران کوثری در ادامه از محمدحسین مهدویان خواسته جالبی را مطرح می‌کند: «حتما خودتان متوجه ابعاد موضع‌گيري‌تان، فارغ از فيلم‌سازي هستيد. پس ابعاد دلخوري بزرگ‌ترها از خودتان را كوچك نكنيد».
او در پایان یادداشت خود با انتقاد از عوامل برگزاری جشن انجمن منتقدان، در انتخاب اهداکنندگان جوایز، می‌نویسد: «حتما اگر در ميان‌سالي من هم، (اگر) جواني فيلمي درباره وقايع دهه ٨٠ بسازد و همه واقعيت را تصوير نكند، برايش دست نمي‌زنم...». پیش از واکنش باران کوثری، ‌مستانه مهاجر، ‌تدوینگر سینما، ‌هم در اینستاگرام در‌این‌باره نوشت: «ماجرای تغییر اهدای جایزه جعفر پناهی: جعفر پناهی قرار بود جایزه بهترین بازیگر مرد جشن منتقدین را به حامد بهداد بده. علت اول: حامد بهداد دوست‌داشتنیه. علت دوم: ‌چون قرار بود حامد در یکی از فیلم‌های آقای کیارستمی باشد که فرصت نشد و هم جشن در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان بود. انسانیت، ‌ادب، ‌اصالت به درخواست مسئول محترم جشن قرار شد آقای مهرجویی جایزه حامد را اهدا کنند که با احترام کامل، ‌آقای پناهی بپذیرند. چرا همیشه یک چیز ناگفته هست؟! چرا کل حرف‌های‌مون را نمی‌زنیم؟ ‌اگر قرار است جایزه دیگری را بدهند کامل بگوییم که ماجرا چیست. حد خودمان را بدانیم. سکوت کنیم. به‌خصوص دوستان هنرمندی که پیشنهاد هم می‌دهند. اول کامل بدانیم و بعد اظهارنظر کنیم».