توقف 2ساعته پروازها در كل كشور

شرق: ديروز چهارشنبه اول شهريور، روابط‌عمومي شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران در پيامي، از مسافراني که پروازهايشان در عصرگاه چهارشنبه (اول شهريور) با تأخير احتمالي مواجه مي‌شود، عذرخواهي کرد. در اين پيام آمده است: «به اطلاع هم‌ميهنان گرامي مي‌رساند؛ در راستاي ارتقاي سطح ايمني و در اجراي برنامه نوسازي سامانه‌هاي ناوبري هوايي، بعدازظهر امروز به علت عمليات نوسازي بخشي از تجهيزات پشتيبان سامانه کنترل پروازي کشور، تعداد کمي از پروازهاي داخلي دچار تأخير احتمالي چند دقيقه‌اي خواهند شد. لذا بدين‌وسيله از تمامي مسافران محترمي که پروازشان با تأخير انجام مي‌شود؛ پوزش مي‌طلبيم».
اما در فضاي مجازي اخباري ديگر به گوش مي‌رسيد. برخي از سايت‌هاي خبري تأخير را به کل پروازهاي کشور تعميم دادند. علت اين مسئله به «اشكال فنى در رادار مركز كنترل فضاى كشور» ربط داده شد. سازمان هواپيمايي کشور به اين مسئله واکنش نشان داد و رسما اعلام کرد: «بعضي خبرهاي منتشرشده درباره توقف همه پروازهاي کشور به‌هيچ‌عنوان صحت ندارد و در پروازهايي که با تأخير مواجه شده‌اند نيز اطلاع‌رساني دقيقي به مسافران صورت گرفته است».
علت اين تأخير در پروازهاي کشور، تعويض برخي از قطعات در «مرکز کنترل ترافيک هوايي» ذکر شده بود که پيگيري‌هاي ميداني خبرنگار «شرق» مطالبي غير از اين ادعا را ثابت مي‌کند.شنيده‌ها حاکي از آن است که دليل لغو پروازهاي روز چهارشنبه، قطعي برق در مرکز کنترل ترافيک بوده است.
آن‌گونه که خبرنگار «شرق» اطلاع پیدا کرده، براي مرکز کنترل اتفاقات زيادي تاکنون رخ داده که اتفاقي که امروز براي اين مرکز رخ داد، به نوبه خود يک اتفاق عجيب و باورنکردنی بود؛ روز گذشته برق اين مرکز قطع شد. هرچند اين مرکز داراي برق اضطراري است، اما اين برق اضطراري ديروز جواب‌گوي مرکز نبود که در نهايت باعث شد دستگاه راداري مرکز و همچنين مانيتورها از کار بيفتند. هرچند تلاش‌هاي فراواني شد که اين مشکل حل شود اما با قطع‌ووصل‌هاي مکرر، مشکل ادامه پيدا کرد. علت اينکه دیروز پروازها براي ساعاتي با اختلال روبه‌رو شدند، همين قطعي برق بود.


علت اصلي قطعي برق فعلا مشخص نيست. شايد به‌دليل چک‌نشدن دستگاه‌ها يا قديمي‌بودن آنها اين اتفاق رخ داده است. دستگاه رادار مرکز مربوط به 15 سال پيش و تا حدودي قديمي است، اما در پيگيري‌هاي «شرق» مشخص نشد دستگاه UPS چه وضعيتي دارد. به‌هر‌حال آنچه مشخص است اين دستگاه UPS نتوانسته وظيفه خود را انجام دهد. به‌همين‌دليل اين دستگاه ديروز از مدار خارج شد که مي‌توان اين اتفاق را به ناکارآمدي دستگاه تعبير کرد.
در ادامه پيگيري‌ها مشخص شد به‌دليل قابل‌پيش‌بيني‌نبودن شرايط، در سيستم‌هاي مختلف BACK UP تعبيه مي‌شود، اما در جريان اتفاقات ديروز سيستم مرکز کنترل از جمله BACK UP هم از کار افتاد.اين اتفاقات باعث شد کل پروازهاي ايران دو ساعت با توقف کامل مواجه شود؛ مثل پروازهاي مشهد و تهران که اگر در اين دو ساعت ساير شهرهاي ديگر هم مجوز پرواز مي‌خواستند، مشخصا از سوي مرکز کنترل لغو مي‌شد.