نباید رانت زنانه ایجاد شود

همه باید به میثاق قانون اطمینان داشته باشیم و عمل کنیم. اگر کاری غیرقانونی است مردانه و زنانه ندارد. نباید به دلیل جنسیت افراد تبعیض قائل شویم. این که می‌گویند چون بانوست این کار انجام شود یا انجام نشود معنی پیدا نمی‌کند. اگر ما اعتقاد داریم که بانوان شایستگی دارند، خب با مردان رقابت کنند. این تبعیض مثبت یعنی چه؟
مناصب باید در شرایط مساوی به بانوان داده شود. کما این که معتقدیم بانوان مدیران بهتری هستند زیرا کمتر به مسائل مالی توجه دارند و حواسشان به مسائل اقتصادی است و بیشتر به کارشان توجه دارند. بنابراین کارشان را بهتر پیش می‌برند. در نتیجه اگر اصرار داشته باشیم
اتفاقی بیفتد که به نفع بانوان باشد کمی غیرمنطقی است.
باید مواظب باشیم. من می‌بینم که موضوع مدیریت بانوان در سطوح بالاتر کم‌کم به سمت رانت زنانه پیش می‌رود و این اصلا خوب نیست. همانطور که افراط در موضوع کنار گذاشتن بانوان و به حساب‌ نیاوردن‌شان خوب نیست، رانت زنانه هم خوب نیست. ما اصرار داریم حتما بانوان که شایستگی، استعداد و توانایی بالایی دارند در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند، اگر بخواهند رانتی زنانه ایجاد کنند، مناسب نیست و مسلما در این شرایط عدالت اجرا نخواهد شد.


در شهرهای کوچک استعداد بانوان بیشتر دیده می‌شود. البته طبیعی است زیرا در شهرهای کوچک افراد همدیگر را می‌شناسند و نسبت‌های فامیلی دارند، بنابراین توانمندی بانوان بیشتر نمود پیدا کرده و افراد می‌توانند به سمت‌های بالا
دست یابند. اما در شهرهای بزرگ این امکان وجود ندارد و افراد کمتر معرفی و شناخته می‌شوند.
در شهرهای بزرگ سیاست‌زدگی و نگاه رقیب به بانوان وجود دارد و مردان گاهی هراس دارند که بانوان مراحل را طی کرده و به مناصب بالاتر برسند. این همان چیزی است که ما به نام «سقف شیشه‌ای» از آن یاد می‌کنیم. مردان در شهرهای بزرگتر ترجیح می‌دهند بانوان را در یک سطح خاصی نگه دارند و نگذارند که به سطوح بالاتر دست یابند.
با این حال اعتقاد دارم نباید رانت زنانه تحت عنوان «تبعیض مثبت» ایجاد نمود.