اصولگرایان پخته و فهمیده کنار رفته اند

حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز، در گفتگو با خبرآنلاین با بیان اینکه اصولگرایان دچار افول شده اند، گفت: اصولگراها به اسم دور هم جمع می‌شدند ولی اینها قادر به تصمیم‌گیری نبودند و پشت صحنه به آنها می‌گفتند که
چه باید بکنند. در ادامه بخش‌ها‌یی از این گفتگو را می‌خوانید:
= ما در جریان اصولگرایی افرادی مانند آیت‌الله مهدوی کنی، عسگراولادی و آقای ناطق نوری را داشتیم که از درک بالایی برخوردار بودند، سیاست را می‌شناختند و اعتقاد محکم دینی داشتند. بر این اساس کارها را دنبال می‌کردند؛ دیگران که آمدند قدرت اصولگرایی را از منصب گرفتند نه از سیاست و سابقه و دانش سیاسی. افراد می‌خواستند به مقامی برسند اما توانی نداشتند لذا می‌خواستند تظاهر به توانمندی کنند، به همین دلیل شدند متملقین اصولگرا و به همین دلیل شکست خوردند.
= اصولگرایان پخته، زحمت کشیده و فهمیده به کنار رفتند و اصولگرایانی که با منصب و مقام اصولگرا شدند کار را به دست گرفتند؛ آنها تریبون داشتند اما فهم سیاسی نداشتند لذا به جای قدم برداشتن شعار می‌دادند و مانع به کار گیری برنامه‌ها‌ی پخته بلند مدت می شدند.


= کلا وقتی کسی در کار خود خردمند نباشد از جامعه بیرون است چرا که فقط آنچه در فکر خودش هست را مرجع می‌داند. اصالت اصولگرایی با مردم بودن و در کنار مردم بودن است اما اصولگرایان امروز این منش را ندارند. آنها به چیزهای دیگری می‌اندیشند بدون درک مردم. واقعیات و شاید هم خواست اکثریت را ملاک نمی دانند هرچند بعضی هم که سعه صدر ندارند.
= گفتمان اصولگرایی به کل عوض شده است چراکه آن چه انقلاب را به وجود آورده است رفتاری نیست که امروز این طیف از اصولگرایان از خود نشان می‌دهند.
= اصولگرایان تکرار گذشته می‌کنند و خود ابتکاری ندارند.
= گاه اصولگرایان در تشخیص شرایط و تبیین واقعیات دچار مشکل هستند. امروز از صحبت‌ها‌یی که مطرح می‌شود این موضوع را می‌توان درک کرد. برای شما مثالی می‌زنم، سال 84 وقتی آقای‌ها‌شمی رفسنجانی و آقای احمدی نژاد کاندیدای ریاست جمهوری شده بودند، در آن زمان شعارهای مذهبی که مطرح کردند اصولگرایان را درگیر کرد. آنها نورانیت را مطرح کردند و خود را متصل به امام زمان (عج) معرفی کردند اینها عباراتی است که جذب احساسات می‌کند. همان زمان شخصیت آیت الله‌ها‌شمی رفسنجانی را تخریب می‌کردند درحالی که ایشان یک اصولگرای اصیل بود و بهتر بگویم اصل اصولگرا بود. پیش بینی من این است که افرادی که پشت پرده هستند و اصولگرایی را به این روز رساندند به زودی مشت شان
باز خواهد شد و دستشان برای مردم رو می‌شود.
= این جامعه روحانیت دیگر جایگاه قبل را ندارد و این افول هم بخاطر اشخاص است. به عبارت دیگر اگر برخی اشخاص به جامعه روحانیت بازنگردند و دیگران هم رعایت استادی و شاگردی نکنند و خود محور باشند مشخص است که دچار افول می‌شوند.
= جناح‌ها‌ی سیاسی به طور کلی درگیر این فضای اتهام و تخریب شده اند، بهم تهمت می‌زنند تا خود را غالب نشان دهند. به عبارت دیگر آنانی که پخته نیستند یا ادعای جناحی‌بودن می‌کنند اینها غالبا حالت جنگجویی دارند و به دنبال منافع خود هستند وطوری به ذهن می رسد که دردشان درد کشور نیست.
= من معتقدم امروز اگر جناح‌ها‌ به فکر کشور هستند باید دست از تهمت زدن و جسارت کردن بردارند.
= از فضای سیاسی کشور نگرانم بعضی‌ها‌ اصلا جنبه و شخصیت کار سیاسی را ندارند همه مسائل زندگی را هم به رفتار سیاسی پیوند زده اند. چرا سلایق سیاسی کنار هم قرار نمی‌گیرند؛ چه کسی مطرح کرده یک سلیقه سیاسی بی دینی و آن یکی اصل دینداریست این نگاه تکفیریست.
= امام خمینی (ره) فرمودند به داد اسلام برسید اما امروز می‌بینیم خیلی از برخوردها، رفتارها و... اسلامی نیست به طور کلی می‌گویم کار اسلام و دین چیز دیگری است.