قانون فیر‌پلی مالی؛

لالیگا اعلام کرد از یوفا خواسته تحقیقات خود درباره باشگاه پاری‌سن‌ژرمن و اینکه آیا از مقررات بازی جوانمردانه مالی تخطی کرده را گسترش دهد و درباره مخارج باشگاه انگلیسی منچستر‌سیتی هم تفحص کند.
خاویر تباس، رییس سازمان لیگ اسپانیا در یک اطلاعیه گفت منچستر‌سیتی و پاری‌سن‌ژرمن که از کمک‌های دولتی بهره‌مند هستند، رقابت‌های اروپایی را به هم ریخته‌اند و به طرز جبران‌ناپذیری به صنعت فوتبال صدمه می‌زنند. مالک PSG شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر و مالک سیتی توسط ابوظبی شیخ بن منصور شاهزاده ابوظبی هستند. یوفا جمعه گذشته اعلام کرد پرونده تحقیق و تفحص درباره PSG و رعایت اصول قانون بازی جوانمردانه مالی را گشوده است. فایننشال‌فیرپلی به منظور کنترل هزینه‌های فزاینده باشگاه‌های فوتبال اروپایی طراحی شده است. اگر باشگاه‌ها از این قوانین سرپیچی کنند، از شرکت‌ در رقابت‌های لیگ قهرمانان و لیگ اروپا محروم می‌شوند.
هم سیتی و هم PSG در پنجره تابستانی نقل و انتقالات که هفته قبل بسته شد، صدها میلیون دلار برای خرید بازیکنان جدید هزینه کردند. حالا سازمان لیگ اسپانیا شاکی است و در اطلاعیه‌اش نوشته که این دو باشگاه از حمایت‌های مالی‌ای نفع می‌برند که هیچ توجیه اقتصادی‌ای ندارد و عادلانه نیستند.
تباس در این اطلاعیه گفته است: PSG ‌سال‌هاست که مقررات فایننشال فیرپلی را نقض می‌کند. مهم است که یوفا فقط به خرید اخیر بازیکنان توسط این باشگاه توجه نکند و تاریخچه تخطی این باشگاه از مقررات را در نظر بگیرد. این نقل و انتقالات تنها نتیجه سال‌ها دوپینگ مالی توسط PSG است.


پاری‌سن‌ژرمن بعد از اینکه در این بازار نقل و انتقالات، نیمار برزیلی را با قیمت ۲۲۲ میلیون یورو از بارسلونا خرید و تمام رکوردها را شکست، پنجشنبه گذشته کیلیان امباپه، بازیکن ۱۸ ساله فرانسوی موناکو را هم به خدمت گرفت. معامله امباپه به شکلی عجیب انجام شد. طی آن پاریس برای یک فصل امباپه را از موناکو قرض می‌گیرد و بعد یک سال برای بستن قرارداد با او ۱۸۰ میلیون یورو به موناکو می‌پردازد. PSG با این کار تعهد مالی خود را در این معامله به عقب انداخت.
باشگاه منچسترسیتی با هزینه ۲۲۰ میلیون پوند (۲۸۵ میلیون دلار) و استخدام بازیکنانی چون کایل واکر و بنجامین مندی بزرگ‌ترین خرج‌کننده این پنجره نقل و انتقالات فوتبال اروپا بود.
باشگاه‌های اروپایی در دوره سه ساله فعلی قانون بازی جوانمردانه مالی می‌توانند صرفا تا ۳۰ میلیون یورو زیان مالی داشته باشند و نمی‌توانند فقط به تزریق مالی مالکان خود اتکا کنند. حالا تباس، رییس لالیگا مدعی است که PSG و سیتی برای رسیدن به این هدف قراردادهای اسپانسرینگی با کمپانی‌های دولتی مورد حمایت مالکان خود می‌بندند که ارقامی غیرواقعی دارند. او اشاره کرده که منچستر‌سیتی توسط بسیاری از شرکت‌های دولتی ابوظبی نظیر خط هوایی اتحاد، اداره گردشگری ابوظبی، بانک فرست‌گلف و کمپانی مخابرات اتصالات حمایت مالی می‌شود.
PSG نیز اسپانسرهای قطری متعددی داشته است: اوردو، قطر‌نشنال بانک، آکادمی اسپایر، سازمان گردشگری قطر و شبکه ورزشی بی‌این‌که متعلق به رییس این باشگاه ناصر الخلیفی است. در سال ۲۰۱۴ یوفا یک بار به باشگاه پاری‌سن‌ژرمن اخطار داده بود که ارزش قرارداد اسپانسرشیپ با سازمان گردشگری قطر بالاتر از قیمت‌های متداول بازار است. همین تذکر را منچستر‌سیتی هم یک بار درباره قراردادش با اتحاد گرفته بود.