حصر در آرامش حل می‌شود

گروه سیاسی- مهم‌ترین سوال مطرح شده در دومین نشست خبری سخنگوی دولت با اصحاب رسانه‌، اختلاف بر سر مساله حصر بود. روز یکشنبه گذشته، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگاران درباره حصر گفته بود که در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی قرار شد حصر ادامه داشته باشد. این مساله واکنش‌های زیادی را در پی داشت چراکه حسن روحانی،رییس شورای عالی امنیت ملی است و به نظر می‌رسد که می‌تواند در این زمینه نقش اساسی داشته باشد. با این حال دیروز محمدباقر نوبخت در واکنش به صحبت‌های محسنی‌اژه‌ای گفت: این موضوع یک حکم قضایی نیست بلکه این موضوع در شورای عالی امنیت ملی است و این مشکل در دولت قبلی به‌وجود آمده، نه در دولت فعلی. اجازه بدهیم این موضوع در آرامش مطرح و حل شود و سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در این‌باره اظهارنظر کند.
وی تاکید کرد: برادر محترم ما آقای اژه‌ای می‌دانند با پرونده‌ها چگونه برخورد کنند. هم امنیت برای ما مهم است و هم جایگاه رهبری در نظام، ارجحیت دارد. منافع ملی ما به هم گره خورده است. مواضع رییس‌جمهور در مساله حصر صریح و شفاف است و قاطعانه در شورای عالی امنیت ملی از دبیر شورا تقاضا کرد که در این مساله اطلاع‌رسانی کند.
نوبخت درباره موضوع تمدید حصر در جلسه شورای عالی امنیت ملی گفت: هفته گذشته در نشست خبری موضوعی مطرح شده بود که آیا آن سخن وزیر محترم اطلاعات که بیان کردند ما ماموران امنیتی و اطلاعاتی را از منزل بیرون بردیم درست است یا خیر؟ من گفتم این‌طور است. در حالی که سخنگوی محترم قوه قضاییه اعلام کردند که این دروغ محض است. اما چند روز بعد از این موضوع خانواده جناب آقای کروبی اعلام کردند که آن حرف درست است و ماموران امنیتی از خانه خارج شدند و آقای اژه‌ای هم حرف خود را تصحیح و آن را تکمیل کردند.
نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اظهارات آقای اژه‌ای اینگونه القا می‌کند که هم در سال ۸۹ و هم در حال حاضر نظر رییس‌جمهور مبنی بر ادامه حصر است و جریان‌های رسانه‌ای منتقد دولت اینگونه به هواداران آقای روحانی القا می‌کنند که اظهارات آقای روحانی برای گرفتن رای بوده است و بعد از رای، کاری به رفع حصر و مطالبات ندارد و با توجه به اینکه ایشان رییس شورای امنیت ملی هستند نظرشان در این‌باره چیست؟ گفت: درست است که رییس‌جمهور، رییس شورای عالی امنیت ملی است اما جایگاه این ریاست با جایگاه ریاست بر هیات وزیران فرق می‌کند. در شورای عالی امنیت ملی غیر از اعضای دولت، فرماندهان ارتش، سپاهان و روسای سایر قوا هم حضور دارند بنابراین این جایگاه با جایگاه رییس هیات دولت متفاوت است. همه از نظر قاطع رییس‌جمهور در مورد حصر آگاه هستند و من هم به مواضع باصلابت رییس‌جمهور که با استدلال و رعایت همه جوانب به منافع ملی مطرح شد افتخار می‌کنم. حل این مساله به اجماع‌سازی و تعدیل کردن نظرات سایر اعضا هم نیازمند است زیرا غیر از اعضای دولت، شورای عالی امنیت ملی اعضای دیگری هم دارد.


سخنگوی شورای‌عالی امنیت ملی واکنش نشان داد
پس از سخنان نوبخت، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در واکنش به سخنان محسنی اژه ای گفت: تصمیم در مورد حصر براساس اقتضائات امنیتی در سال ۸۹ از سوی شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده و درباره تداوم یا تغییر آن نیز همین شورا تصمیم‌گیری خواهد کرد. کیوان خسروی با اشاره به اظهارنظرهایی که طی روزهای اخیر از سوی مراجع مختلف پیرامون مباحث مطرح شده در آخرین جلسه شورای عالی امنیت ملی عنوان شده است، اظهار داشت: در این جلسه موضوع حصر که در دستور جلسه شورا نیز نبوده و در قالب اطلاع‌رسانی پیرامون گشایش‌های ایجاد شده در وضعیت محصورین مطرح شده هیچ‌گونه تصمیم جدیدی درخصوص اصل موضوع حصر اتخاذ نشده است. وی افزود: تبیین و اطلاع‌رسانی پیرامون تاریخچه، دلایل، شرایط موجود و روند مدیریت این پرونده، نیازمند زمان و شرایط مناسب بوده و اظهارنظرهایی که در چارچوب مصاحبه‌های عمومی از سوی مراجع مختلف انجام می‌شود ضمن آنکه مداخله در وظایف دبیرخانه شورای عالی است، نمی‌تواند ابعاد موضوع را به صورت کامل و جامع تبیین کند و بعضا نیز باعث سوءتفاهم می‌شود. خسروی خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به عنوان تنها مرجع رسمی و قانونی اعلام مصوبات و تصمیمات شورا در مقاطعی که نیاز به اطلاع‌رسانی در مورد این پرونده وجود داشته باشد به صورت مقتضی در این خصوص اقدام خواهد کرد.
دولت پرونده‌ای برای حقوق‌های نامتعارف ندارد
در ادامه نشست سخنگوی دولت در مورد اظهارنظر اژه‌ای درباره صدور کیفرخواست برای 20 نفر در موضوع حقوق‌های نامتعارف، افزود: ما در دولت پرونده‌ای در این زمینه نداریم زیرا پس از مشخص شدن این موضوع ما عذرخواهی کرده و در شورای حقوق و دستمزد سقف حقوق مدیران را معین کردیم. دیوان محاسبات هم گزارش داد که حقوق‌های نامتعارف بازگردانده شده است حالا باید منتظر باشیم و ببینیم در قوه قضاییه کیفرخواست‌ها آیا منجر به رای قطعی می‌شود یا خیر و در این زمینه قوه قضاییه آگاه است. از نظر ما این بحث در دولت تمام شده است و ما تمام اطلاعات در این زمینه را ارائه کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که موضع دولت در مورد تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان چیست؟ گفت: این موضوع لایحه نیست که ما نظر بدهیم بلکه طرحی است که توسط نمایندگان مجلس تهیه شده، اما عقل جمعی مجلس می‌تواند نواقص این طرح را رفع کرده یا اصلا آن را مردود کند و در نهایت هم شورای نگهبان باید نظر نهایی را بدهد بنابراین نباید نگران آثار سوء این طرح باشیم چون برای تصویب باید از چند فیلتر بگذرد.
نوبخت در مورد اعلام لیست اموال اعضای هیات دولت، خاطرنشان کرد: مرسوم است بعد از اینکه وزرا شروع به کار می‌کنند فرم‌های اعلام میزان اموال و دارایی‌های خود و خانواده‌هایشان را اعلام کنند که حتما در حال اجراست. ما در روزهای نخست دولت اول هر چه داشتیم را اعلام کردیم و اگر در این زمینه موردی باشد قوه قضاییه پیگیری می‌کند.
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد سفر رییس‌جمهور به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار کرد: معمولا این سفر در هفته پایانی شهریور انجام می‌شود که فراهم کردن مقدمات آن در حال انجام است اما پس از اینکه رییس‌جمهور نظر قطعی خود را برای انجام این سفر اعلام کرد اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهیم.
شرکت شهردار تهران در جلسات هیات دولت
نوبخت در مورد حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت نیز گفت: آقای نجفی به دولت دعوت می‌شود. فضای مثبت‌تری با حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت فراهم می‌شود و در سایه تعامل کارها بهتر پیش می‌رود. پیش از این انتقاد می‌شد که دولت بودجه شهرداری تهران را نمی‌دهد در حالی که به همان میزانی که به سایر دستگاه‌ها بودجه دادیم به شهرداری هم پرداخت کردیم.
در ادامه خبرنگاری با اشاره به کشته شدن دو کولبر توسط هنگ مرزی پرسید چرا برنامه دولت برای ساماندهی کولبران اجرا نمی‌شود که نوبخت در پاسخ گفت: در دولت در این خصوص مصوبه‌ای داشتیم و وزارت کشور هم برنامه خوبی ارائه کرد. الان اطلاع دقیقی در این مورد خاص ندارم اما موضوع را پیگیری خواهم کرد.
نوبخت در ادامه در مورد مطرح شدن مساله اشتغال فرزندان مسوولان و این شایعه که دولت به نمایندگان مجلس در این باره وعده داده است، خاطرنشان کرد: به جای این اظهارنظرها باید هر موردی که در این زمینه وجود دارد را اعلام کنند که مثلا فرزند کدام مسوول چه مسوولیتی را برعهده گرفته است. ما این موارد را اتهام‌زنی می‌دانیم. البته اگر فرزند مسوولی شایستگی داشته باشد نباید شغلی داشته باشد؟ ارتباط اشتغال فرزندان مسوولان با سهمیه‌بندی برای آنها و وعده دولت به نمایندگان در این زمینه یک ظلم است.
امروز اروپا در اجرای برجام با آمریکا مخالف است
نوبخت در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز برخی بانک‌های بزرگ دنیا با بانک‌های ما همکاری نمی‌کنند، تصریح کرد: در پنج، شش ماه گذشته مقدار قابل توجهی سرمایه‌گذاری در کشور انجام شده و در این زمینه جهش قابل توجهی داشتیم اما عوامل مختلفی از جمله تقلیل بدهی بانک‌ها یا شفاف شدن صورت‌های مالی آنها در همکاری بانک‌های بزرگ با بانک‌های ما موثر است. اگر تحریمی هم در کار نبود بانک‌های بزرگ توانمندی‌ها و شرایط بانک‌های ما را در نظر می‌گرفتند. البته تهدیدات آمریکا هم وجود دارد اما این تهدیدات رنگی ندارد و امروز اروپا در اجرای برجام نظر مخالفی با آمریکا دارد. ممکن است برخی بانک‌ها با ما کار نکنند و این هم قابل کتمان نیست اما گشایش‌های مختلفی بعد از برجام انجام شده و اکنون با دنیا در ارتباط هستیم.
به فکر بازنشستگان هستیم
در ادامه خبرنگاری با اشاره به تجمع بازنشستگان ارتش در مقابل ساختمان کوثر ریاست جمهوری و تقاضا برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرسید برنامه دولت در این زمینه چیست که نوبخت در پاسخ گفت: ما این قانون را تهیه کرده و به مجلس فرستادیم. دو سال قبل 12 درصد میزان حقوق بازنشستگان را افزایش دادیم و بازنشستگانی که زیر دو میلیون تومان دریافتی داشتند را 20 درصد افزایش دادیم. ما قانون همسان‌سازی را به مجلس بردیم تا در طول برنامه ششم اجرا شود و سه هزار و 600 میلیارد تومان نیز علاوه بر افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان برای اجرای قانون همسان‌سازی هزینه کردیم. مطالبه بازنشستگان اجرای این قانون در زمان کوتاه است ولی این در توان ما نیست زیرا منابع ما محدود بوده و درآمد دولت نیز نصف شده است ولی ما به فکر بازنشستگان هستیم و آنها هم از نیت ما خبر دارند.
وجود موانع جدی برای انتخاب زنان
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که استاندار زن در دولت دوازدهم خواهیم داشت، گفت: نمی‌دانم اما زنان توانمند و شایسته‌ای داریم که اگر وزیر نشدند معاون وزیر خواهند شد. قصد دعوا ندارم اما می‌دانم رییس‌جمهور برای انتخاب وزیر زن چه کشید. اگر روزی پیش بیاید می‌گویم چه موانعی برای انتخاب وزیر زن وجود داشت. همان مراکزی که این مطالبات را مطرح کردند، مانع انتخاب زنان شدند اما ما موظف و علاقه‌مندیم از توانمندی‌های زنان شایسته استفاده کنیم.
وی در مورد ارتباط دولت با علما و مراجع خاطرنشان کرد: ما نیازمند رهنمودها و راهنمایی‌ها و البته دعای خیر مراجع محترم هستیم. اخیرا هم رییس دفتر رییس‌جمهور و وزیر فرهنگ در قم با مراجع دیدار کردند که این دیدارها به صورت مستمر انجام خواهد شد.
نوبخت در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای تحقق وعده‌های دولت به کسبه پلاسکو انجام شده است، تصریح کرد: در این زمینه مصوباتی داشتیم و مقرر شد وزارت تعاون اقداماتی انجام دهد که از آقای ربیعی می‌خواهم که اگر اقداماتی ناتمام مانده، آنها را انجام دهند.
محدودیت منابع دولت برای افزایش حقوق فرهنگیان
سخنگوی دولت در مورد امکان افزایش حقوق معلمان و اساتید دانشگاه‌ها اظهار کرد: در سال گذشته متوسط حقوق معلمان بیش از دو برابر شد ولی می‌دانیم این میزان کافی نیست و بر ما فرض است در حد توان خود به فرهنگیان کمک کنیم اما افزایش حقوق فرهنگیان بستگی به توان مالی ما دارد. منابع ما محدود است اما رویکرد دولت افزایش حقوق فرهنگیان است که عملکرد ما در دولت یازدهم هم همین امر را اثبات کرد ولی بیش از این نمی‌توانیم این حقوق را افزایش دهیم. ما به جایگاه این عزیزان احترام می‌گذاریم و هر چه در توان‌مان باشد انجام می‌دهیم اما ما هم در منابع خود محدودیت‌های داریم. امیدواریم با صرفه‌جویی منطقی به گونه‌ای عمل شود که مساله کمبود بودجه تا حدودی رفع شود. باید حساب و کتاب دقیق بودجه دستگاه‌ها را مشخص کرده و اصلاحات بودجه را انجام دهیم. می‌دانیم با این اقدام از ما به رییس‌جمهور شکایت می‌کنند یا نمایندگان را تحریک می‌کنند ولی باید دنبال صرفه‌جویی و نظم‌بخشی به نظام بودجه‌ای خود باشیم.