احتمال ديدار ظريف و تيلرسون

درحاشیه نشست 1+ 5 صورت می‌گیرد
احتمال ديدار ظريف و تيلرسون
يخ روابط تهران- رياض آب مي‌شود
 


آرمان- هستی قاسمی: این روزها تیتر رسانه‌ها بیشتر به بهبود روابط ایران و عربستان اختصاص دارد. باید اذعان داشت که بهبود روابط ایران و عربستان به‌عنوان دو کشور اسلامی و اثرگذار در منطقه و برخوردار از منافع مشترک می‌تواند به‌معنای آغاز تحولاتی تازه در خاورمیانه باشد. به همین دلیل این امر در مرکز توجه رسانه‌های داخلی و منطقه‌ای قرار گرفته است. در این میان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، طی گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی المیادین با ابراز خرسندی از برگزاری مطلوب مراسم حج و اعلام آمادگی ایران برای برقراری ارتباط با عربستان گفت: اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است، ما نیز آماده آن هستیم. ظریف در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با بیان اینکه من هیچ‌برنامه‌ای برای دیدار با رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا، ندارم، گفت : درصورتی که نشست 1+5 در سطح وزیران خارجه برگزار شود، با همدیگر دیدار می‌کنیم، زیرا همزمان در یک سالن خواهیم بود.
ایران؛ شریکی مطمئن
برگزاری مطلوب و بدون‌حاشیه مراسم حج امسال و سایر واکنش‌های مثبت ریاض در برابر تهران ازجمله ممنوعیت جنگ تبلیغاتی علیه ایران و احتمال بازگشایی سفارت عربستان در تهران و مشهد امیدها را برای بهبود روابط دو کشور افزایش داده است. در این‌باره وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به موفقیت نشست آستانه و شکست داعش در دیرالزورگفت: اکنون ما به‌منظور پایان‌دادن به درگیری‌های سوریه، بحرین و جنگ غیرعاقلانه یمن آماده‌ایم با تمام کشورهای اسلامی ازجمله عربستان همکاری کنیم. او ادامه داد: ایران همیشه آماده گفت‌‌وگو با کشورهای همسایه ازجمله عرستان بوده است، اما کشورهای همسایه آمادگی نداشتند و ما از هرگونه تحول در این راستا استقبال می‌کنیم. وزیر امورخارجه کشورمان افزود: اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است، ما نیز آماده آن هستیم و برای ایجاد صفحه جدید نباید به اوضاع منطقه نگاه کرد، زیرا وضع بحرانی است و به‌جای آن باید در مورد همکاری بحث شود. تفاهم و گفت‌وگو در منطقه نیازمند تغییر برخی روش‌هاست که مهم‌ترین آنها وارد‌کردن امنیت از خارج است، زیرا کشورهای منطقه قدرت و توانایی آن را دارند که پایه‌های امنیت و ثبات را بنا کنند. ظریف در ادامه با اشاره به اینکه افراط‌گرایی در تمام کشورهای منطقه وجود دارد و هیچ‌یک از کشورهای منطقه چه عربستان و چه کشورهای دیگر از این قاعده مستثنی نیستند، گفت: برای ایران نه‌تنها ثبات منطقه خلیج فارس، بلکه ثبات تمام کشورهای منطقه مهم است و ایران یک شریک مهم و آماده برای همکاری با تمام همسایگان به‌منظور ایجاد امنیت و ثبات است.
مصافحه دیپلماتیک
پس از حادثه منا و حمله خودسران به مراکز دیپلماتیک عربستان در ایران، روابط دو کشور قطع شد، تا آنجا که عربستان برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را علیه ایران متحد کرد و ائتلافی منطقه‌ای تشکیل داد. اگرچه این ائتلاف زودتر از حد انتظار شکست خورد، اما هجمه‌ها و ایران‌هراسی‌های عربستان در منطقه ادامه داشت، تا اینکه مصافحه ظریف و عادل‌الجبیر در استانبول امید تازه‌ای در روابط شکننده دو کشور به‌وجودآورد و نگاه بسیاری از رسانه‌های داخلی و منطقه‌ای را به خود معطوف کرد. وزیر امورخارجه کشورمان درباره این مصافحه به المیادین گفت: این دیدار در چارچوب حمایت از ملت فلسطین انجام شد و قوانین دیپلماتیک ما را بر این وامی‌دارد که رفتارمان متمدنانه باشد. تمام کشورهای اسلامی برای قضیه فلسطین باید متحد شوند، زیرا این قضیه چالشی است که تمام امت اسلامی با آن مواجه است. ظریف در ادامه گفت: خوشحالم حج امسال بدون هیچ‌مشکلی به پایان رسید و موضع ایران همیشه عدم سیاسی‌کردن حج بوده است.
امکان ادامه برجام، بدون آمریکا
طی هفته‌های اخیر ترامپ بارها مدعی لغو برجام به‌صورت یکجانبه شده که مقامات ارشد کشورمان در پاسخ اذعان داشته‌اند بهتراست این توافق با پایبندی همه طرف‌ها برجا بماند، اما در صورت لغو آن از سوی هر یک از طرف‌ها به‌ویژه آمریکا مقابله به‌مثل خواهیم کرد. ظریف در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با المیادین در این باره اظهار کرد: غربی‌ها با دیکته‌کردن خواسته‌های خود هیچ‌چیزی را محقق نکردند و به‌نظر من با حمایت جامعه بین‌المللی از توافق هسته‌ای، این توافق محکم و پابرجا خواهد ماند. محافظت از این توافق به‌نفع آمریکا خواهد بود. وی افزود: تداوم توافق هسته‌ای بدون آمریکا امر غیرممکنی نیست، اما ما خواستار آن نیستیم. همچنین تمام گزینه‌ها از جمله بازگشت به مرحله قبل روی میز است و گزینه‌های دیگر به‌جز عقب‌کشیدن از این توافق نیز وجود دارد که در زمان مناسب مشخص خواهند شد. وزیرخارجه کشورمان درباره احتمال دیدار تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا گفت: من هیچ‌برنامه‌ای برای دیدار با تیلرسون ندارم. درصورتی که نشست1+5 در سطح وزیران خارجه برگزار شود، با همدیگر دیدار می‌کنیم، زیرا همزمان در یک سالن خواهیم بود.