محدثه: می‌ترسم وعده ها فراموش شود

آفتاب یزد - گروه اجتماعی: باز هم حادثه‌ای برای دانش‌آموزان اینبار در خطه جنوب کشور رخت سیاه بر تن ایران پوشاند. دختران هرمزگانی با شادی و امید سوار ارابه مرگ شدند تا در جاده‌ای ناایمن به سوی ابدیت بروند. همین اتوبوس و جاده‌ ناایمن حادثه‌ای به وجود آورد که جان 7دانش‌آموز و یکی از مربی‌شان را ستاند و خانواده‌هایشان را داغدار دختران معصوم و نخبه‌شان کرد. از سویی دیگر 2 دانش‌آموز نیز دچار قطع عضو شده‌اند و تا آخر عمر باید با معلولیتی ناخواسته دست و پنجه نرم کنند.

مسئولان می‌آیند و وعده می‌دهند
محدثه یکی از دانش‌آموزان هرمزگانی است که آن شب شوم را از یاد نخواهد برد. آن شبی که دوستانش را به دست مرگ سپرد، همان شبی که قربانی تصادف شد و دست و پایش را با بی‌رحمی از او گرفت. محدثه هنوز روی تخت بیمارستان است و به تسنیم می‌گوید: ‌»مسئولان می‌آیند و می‌روند، وعده می‌دهند اما امیدوارم فراموش نکنند.»


او به خاطر می‌آورد؛ «برای رفتن به اردوی شیراز پدرم تا جلو اتوبوس بدرقه‌ام کرد و پس از گذاشتن وسایلم داخل ماشین از خداحافظی کردیم. نیمه‌های شب بود اما خوابم نمی‌برد، ناگهان متوجه شدم اتوبوس تصادف کرد، نمی‌دانم چه شد اما بی‌هوش شدم و وقتی به هوش آمدم چند نفر از دوستانم روی من افتاده بودند و دستم تا بازو زیر سنگ‌ها بود و پایم زیر صندلی ماشین گیر کرده بود.»
محدثه می‌گوید: «وقتی نیروهای امدادی من را از ماشین بیرون آوردند، دست راستم از آرنج و پای چپم از زانو در همان صحنه تصادف قطع شده، سرم شکسته و مهره‌های کمرم آسیب دیده بود و کمر و گردنم به شدت درد می‌کرد. حالا روی تخت بیمارستان روزگار می‌گذرانم. سخت است اما می‌گذرانم و باید زیر تیغ جراحان بروم. قرار بود سال آینده کنکور بدهم خیلی دوست داشتم پزشک شوم اما حالا اینجام روی تخت بیمارستان و این آرزو همیشه آرزو می‌ماند. شیوا، دوست سه ساله‌ام در مدرسه که در اتوبوس کنار هم نشسته بودیم، جلوی چشمانم جان داد... حالا نمی‌دانم این خاطره‌ها را چگونه از ذهنم پاک کنم؟»
مسئولان یک پس از دیگری به دیدار محدثه و دیگر حادثه‌دیدگان می‌روند. محدثه به این موضوع هم اشاره کرده و می‌گوید:‌ «مسئولان می‌آیند و می‌روند، وعده می‌دهند. می‌گویند کمک می‌کنیم به دانشگاه بروی اما می‌ترسم حرف‌هایشان برای همین حالا که روی تخت بیمارستانم باشد. می‌ترسم وعده‌‌هایی که این روزها به من می‌دهند را فراموش کنند.»

رضایت‌نامه ندادم
در همان ساعات اول بود که دکتر ایرج حریرچی، سخنگو و قائم مقائم وزارت بهداشت خود را به حادثه‌دیدگان رساند. او از سوی وزیر بهداشت دستور داشت که شرایط رسیدگی به آنها را شخصا پیگیری کند.
حالا نماینده مردم بندرعباس هم به دیدار خانواده داغده دانش‌آموزانی که در حادثه تصادف به دست مرگ سپرده شدند رفته و می‌گوید: «اجازه پایمال شدن حقوق دانش‌آموزان هرمزگانی در حادثه داراب را نخواهیم داد و با مقصران این حادثه طبق قانون برخورد خواهد شد.»
به گزارش مهر، احمد مرادی در دیدار با خانواده‌های دو دانش‌آموز متوفی شیوا مبینی و مهرنوش ناصری در حادثه واژگونی اتوبوس در جاده داراب ضمن عرض تسلیت به این دوخانواده داغدار گفت: «نمایندگان هرمزگان این موضوع را جزء دستورات خود قرار داده و با حضور در دفاتر وزرای دولت خواهان رسیدگی به موقع به مجروحان و برخورد جدی با عاملان حادثه شدند و این موضوع را تا بیان حقایق پیگیری خواهیم کرد و اجازه پایمال شدن حقوق دانش‌آموزان این حادثه را نخواهیم داد.»
جعفرمبینی پدر دانش‌آموز شیوا مبینی برای اولین بار شائبه پرداخت پول به خانواده‌های داغدیده در مقابل رضایتنامه‌ را منتشر کرد. او هم در این دیدار حضور داشت و ضمن تشکر از حضور و پیگیری‌های نماینده‌ها نسبت به این حادثه گفت: «استان هرمزگان در طول این سالها دستخوش اینگونه حوادث بوده است و این حادثه هم قطعا آخرین حادثه نخواهد بود.»
پدر شیوا مبینی افزود: «از آنجایی که دختر من سر گروه سوده بود و هرچند وقت در این اردوها شرکت داشت نسبت به حضورش در اردوهای قبلی به او رضایت‌نامه داده بودم، اما برای حضور در این اردو هیچ رضایت‌نامه‌ای را امضاء نکردم. در پیگیری خود نسبت به عاملین حادثه کوتاهی نکنید تا دیگر شاهد قصور مدیریتی نباشیم. قطعا در این حادثه آموزش و پرورش استان هم بدون قصور نبوده است.»

دستور کتبی روحانی برای رسیدگی به حادثه
روحانی و هیئت دولت اما به راحتی از این حادثه چشم نپوشاندند و پیگیر مشکلات و رسیدن به حق خانواده‌های این دانش‌آموزان هستند. در این راستا وزیر اطلاعات به نمایندگی از رئیس‌جمهور و هیئت دولت با خانواده‌های 2دانش‌آموز جان باخته در حادثه واژگونی اتوبوس دیدار کرد.
به گزارش صدا و سیما، حجت الاسلام علوی در این دیدار با تسلیت به خانواده‌های داغدیده، گفت: «با دستور رئیس جمهوری، استاندار هرمزگان پیگیری شناسایی مقصران این حادثه هستم.»
استاندار هرمزگان هم در دیدار با خانواده دانش‌آموزان گفت: با دستور کتبی دولت مکلف شده‌ام که به مسائل و مشکلات خانواده‌های داغدیده رسیدگی کنم.
این حادثه آنقدر دردناک بود که حالا سران سه قوه نمایندگان خود را برای پیگیری و عرض تسلیت نزد خانواده متوفیان و دختران حادثه‌دیده فرستاده‌اند. آشوری نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی هم در دیدار با خانواده دانش‌آموزان از طرف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه و عموم نمایندگان مجلس این حادثه دلخراش را به خانواده داغدار دانش‌آموزان تسلیت گفت و گفت: «با دستور ریاست مجلس شورای اسلامی کمسیون‌های عمران و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی موظف به پیگیری و رسیدگی به این حادثه شده‌اند. امیدواریم با وضع قوانین موثر دیگر در کشور شاهد این حوادث نباشیم.»
خانواده‌های ۲دانش‌آموز جان باخته مینابی نیز در دیدار با وزیر ضمن قدردانی از پیگیری دولت و مسئولان خواستار شناسایی مقصرین این حادثه و جلوگیری از بروز حوادث این چنینی شدن و از مسئولان دولتی خواستار توجه بیشتر به دانش‌آموزان و مدارس این منطقه شدند.

پیگیری شائبه پیشنهاد پرداخت پول
از سوی دیگر رئیس قوه‌قضائیه هم دستورات لازم جهت بررسی این پرونده را صادر کرده است. سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خانه ملت در خصوص دستور رئیس قوه‌قضائیه به دادستان کل کشور در پی حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان و تاکید بر لزوم کاهش عوامل مربوط به خطاهای انسانی در تصادفات، گفت: «ما هم معتقدیم نباید به راحتی از موضوع پیش آمده در خصوص دانش‌آموزان هرمزگانی گذشت لذا ورود مراجع قضایی در این قضیه می‌تواند کمک بزرگی باشد تا اگر زوایای پنهانی در این موضوع وجود دارد، آشکار شود.»
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ورود مرجع قضایی می‌تواند به آسیب‌شناسی بیشتر ابعاد این قضیه کمک کنند، اظهار کرد: بنابراین در صورتی که سهل‌انگاری وجود داشته باشد یا تخلفاتی در بروز این حادثه صورت گرفته راحت‌تر مشخص ‌شود. امیدواریم با اقداماتی که انجام می‌شود، در آینده از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنیم.
وی در خصوص شائبه پیش آمده مبنی بر پیشنهاد پرداخت پول در قبال دریافت رضایتنامه به خانواده دانش‌آموزان هرمزگانی که دچار سانحه شده‌اند، ادامه داد: موضوع مذکور را شنیده‌ام اما بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ داده باشد اما دستور داده شده تا این مهم بررسی شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه استعفای مدیر سازمان دانش‌آموزی استان هرمزگان پاک کردن صورت مسئله نیست و اتفاقا برخورد فعال با مسئله است، خاطرنشان کرد: به هر حال حرکت این اتوبوس در آن زمان از شب حاکی از بی‌تدبیری است لذا اگر این اتوبوس زودتر حرکت می‌کرد چنین حادثه و میزان تلفاتی بوجود نمی‌آمد.

آهنگری شغل اصلی راننده اتوبوس
در گیر و دار دیدار از خانواده‌های دختران حادثه دیده و جان‌باخته هرمزگانی، گروه کارشناسی وزارت آموزش و پرورش گزارش اولیه خود را از بررسی سانحه دلخراش واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی منتشر کرد.
به گزارش فارس، این گروه کارشناسی که از سوی سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش ماموریت یافته ‌بود تا علل بروز این سانحه را بررسی و اعلام نتیجه کند.
در بخشی از گزارش اولیه تیم تخصصی به شرح زیر است: گزارش مصاحبه‌ با دانش‌آموزان و مربی که از حادثه، جان سالم به دربرده‌اند نشان می‌دهد که راننده‌ای که از حوالی ساعت 23:00 پشت فرمان بوده، علی‌رغم آنکه به علت خستگی موظف بوده جای خود را به راننده دیگر بدهد، متاسفانه بر عدم جابجایی و ادامه رانندگی اصرار داشته است؛ به شهادت دانش‌آموزان و دیگر همکاران حاضر، سرکار خانم فراحی‌ سرپرست فقیده اتوبوس، چندین بار به راننده تذکر داده که خسته هستید و لطفاً با راننده دیگر جابه‌جا بشوید؛ حتی یک‌بار گفته کنار جاده توقف کنید و چون خسته هستید استراحت کنید اما راننده خاطی حرف‌شنوی نکرده که متاسفانه نهایتاً منجر به سانحه گردیده است.
طبق گزارش بررسی‌های اولیه کارشناسان پلیس‌راه و وزارت راه، مقصر اصلی حادثه، راننده بوده که در حال حاضر در بازداشت است. بر همین اساس وی در اظهارات خود اعلام کرده که در مواجهه با خودرویی که از مقابل به سمت اتوبوس می‌آمده تغییر جهت ناگهانی داده که منجر به برخورد اتوبوس با لبه‌ پل و ترکیدگی لاستیک جلو شده و متعاقب آن، کنترل اتوبوس از دست راننده خارج و پس از طی حدود 100 متر به پهلوی راست واژگون می‌شود؛ همچنین بررسی‌ها در خصوص جاده موردنظر، بیان‌گر آن است که مقطع راه مستقیم و علائم و خط‌کشی‌ها مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم 86 کیلومتر بر ساعت بوده است. ولی شواهد موجود نشان از خواب آلودگی راننده و انحراف تدریجی از مسیر دارد و نه انحراف ناگهانی.
بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که: 1) شغل اصلی راننده خاطی، آهنگری است و بعضاً به رانندگی اشتغال دارد. 2) نبستن کمربند ایمنی توسط دانش‌آموزان، به سفارش راننده بوده است، هرچند هم مربی مرحومه و هم مربی مصدوم، به بچه‌ها سفارش کرده‌اند که کمربند خود را ببندید؛ ولی راننده گفته نیازی نیست، هر زمان به پلیس‌راه نزدیک می‌شدیم خودم به شما اعلام می‌کنم که کمربندتان را ببندید. 3) حرکت در شب ضروری نبوده بلکه یک امکان بوده که با توجه به گرمای روز و شیب مثبت مسیر، تصمیم به حرکت در شب اتخاذ شده است.

جست از خطری بزرگ
وزیر آموزش و پرورش در توییتر خود خبری خوش را اعلام کرده و از بهبود وضعیت دو دانش آموز هرمزگانی که در معرض خطر ضایعه نخاعی بودند خبر می‌دهد.
محمد بطحائی در این پیام درباره وضعیت سلامتی دو دانش آموزان آسیب دیده هرمزگانی که در بیمارستان بستری بودند، خبر می‌دهد و می‌نویسد: « بادعای همه شما، یکی از دانش آموزان عزیزم و مربی‌اش که احتمال قطع نخاعشان زیاد بود به درمان جواب دادند و پزشکان خطر ضایعه نخاعی را رفع کردند.»