انتقاد از هزینه مازاد بر مصوبه شهرداری در مراسم اربعین

حمیده امینی فرد

جلسه دیروز شورای شهر تهران در ابتدا به عملکرد هزینه‌ای شهرداری تهران در اربعین اختصاص داشت. در این جلسه معاون شهردار درباره هزینه‌های اربعین توضیحاتی داد که با واکنش اعضا مواجه شد. پس از پایان جلسه، البته محمد علی نجفی، به صحن آمد تا در پشت درهای بسته، موضوع انتصاب معاونان هم پیگیری شود. آن‌طور که الهام فخاری درباره جزییات جلسه دیروز اعضا با نجفی گفته است، این جلسه، جلسه همکفری درباره وضعیت شهر و پرسنل بوده است، اگرچه اعضای شورا درباره انتصاباتی که هفته گذشته از سوی شهردار تهران انجام شد به گفت‌ و گو با شهردار پرداختند و همچنین درباره بهره‌گیری از ظرفیت زنان و جوانان نیز پیگیر مطالبات خود از شهردار تهران شدند. مجتبی عبداللهی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران دراین جلسه درباره عملکرد شهرداری در اربعین گفت: ما ساخت و‌ سازی در عراق نداشتیم اما برخی مدارس را آماده اسکان کردیم و حتی ممکن است برخی مدارس را رنگ‌آمیزی کرده باشیم، با این حال بخشی از اسکان در نجف و کربلا برعهده شهرداری تهران است اما دقت کنید این هزینه‌ها، سرمایه‌ای است چراکه ما در مرزها سرویس بهداشتی و حمام ساخته‌ایم و حالا به جهت آماده بودن زیرساخت‌ها هزینه‌ها سال به سال کمتر می‌شود. وی افزود: درست می‌گویید که بیش از اعتبار مصوب هزینه کرده‌ایم و خود من به اعضای شورای چهارم نامه نوشتم که 10 میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه کرده‌ایم که به دلیل آماده کردن زیرساخت‌ها بوده است. اعضای شورای شهر تهران درباره حواشی عملکرد هزینه‌ای اربعین سؤالاتی را مطرح کردند و مقرر شد تا گزارشی در این باره تهیه و در اختیار نجفی شهردار تهران قرار گیرد. برش
فسخ 34 قرارداد



محمدعلی نجفی شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که چندی پیش سخنگوی قوه‌ قضائیه گفته بود ۳۴ قرارداد با کمک شهردار سابق تهران و اقدامات قوه قضائیه فسخ شده است، اطلاعی درباره این قراردادها دارید؟ به ایلنا گفت: من نمی‌دانم سخنگوی قوه قضائیه چه قراردادهایی را مطرح‌ کرده‌اند. من در جریان این موضوع نیستم، اما حتماً این قراردادها و واگذاری‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. نجفی درباره بازداشت قائم مقام محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران نیز تصریح کرد: اطلاعی که از این مسأله دارم، آن است که ایشان بازداشت شده است اما از جزئیات پرونده اطلاعی ندارم و نمی‌دانم چقدر از اتهامات مربوط به فعالیت‌های ایشان در شهرداری یا چقدر مربوط به سایر فعالیت‌های خارج از شهرداری است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم در جمع خبرنگاران گفت: هیچ انتقادی به انجام مراسم اربعین نداشته و تأکید بر اجرای آن داریم. مراسم اربعین در کربلا با قدرت انجام خواهد شد، اما اعضا انتقاداتی را نسبت به نحوه برگزاری و هزینه‌ها داشتند. قرار شد مراسم اربعین امسال با تأکید بر اجرای مصوبات شورا در کربلا انجام شود. رئیس شورای شهر تهران گفت:‌ تهیه برق از پسماندها به لحاظ هزینه‌‌ای در حال حاضر شدنی نیست. رسولی در واکنش به گزارش عملکرد شهرداری در اربعین با بیان اینکه من نگران قسم اعضای شورا در مورد انضباط مالی هستم، گفت: شما می‌گویید: 15میلیارد تومان هزینه کرده‌اید اما رقم مصوب شما 5 میلیارد تومان بوده اما جای سؤال است که مابه‌التفاوتش را از کجا آورده‌اید. همچنین حق‌شناس با بیان اینکه نباید از روح اربعین فاصله بگیریم گفت: در قالب پاداش و حق مأموریت نباید اقدامات داوطلبانه را تحت‌الشعاع قرار دهیم و پیشنهاد می‌شود افرادی را که مایل به ارائه خدمات در نجف و کربلا هستند  داوطلبانه و بدون حق مأموریت و پاداش به کربلا ببریم. احمد مسجدجامعی با اشاره به اینکه به دلیل پول زیادی که در اربعین از سوی شهرداری صرف می‌شود، نگران از بین رفتن اقدامات مردمی هستیم، گفت: در کربلا سرویس بهداشتی بسیار ضروری است و پیشنهاد می‌شود شهرداری به جای پتو و غذا، سرویس بهداشتی بسازد و اقدامات شهرداری باید وجه تکمیلی اقدامات مسئولان کربلا باشد چراکه استاندار کربلا به من گفت که ما نهال می‌کاریم اما شما می‌آیید برای برپا کردن چادر نهال‌ها را می‌کنید و اقدامات نباید در تعارض با یکدیگر باشد. محمد علیخانی هم در این جلسه از منع قانونی فعالیت 3 معاون شهردار تهران خبر داد و گفت: براساس قانون به کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران ممنوع است، اما دیده شده که 3 نفر از معاونان شهردار که به تازگی منصوب شده‌اند، بازنشسته هستند. بنابراین فعالیت آنها نیازمند مصوبه است که باید این مهم محقق شود.
محدودیت‌های تردد کامیونت‌های موادغذایی در مهر ماه
پور سید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با حضور در شورای شهر با بیان اینکه از مهم‌ترین مشکلات تهران ترافیک است که ان‌شاءالله در این زمینه تهرانی نو خواهیم ساخت، گفت: استقبال از مهر نخستین آزمون جدی شهرداری در این دوره است.  پور سید آقایی گفت: بحث سامانه سرویس مدارس مطرح است که با آموزش و پرورش هماهنگی‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است و بر این اساس روی ماشین‌هایی که کار حمل‌ونقل دانش‌آموزان را انجام می‌دهند برچسب‌هایی نصب خواهد شد که وسایل حمل و نقل قابل ردیابی باشند. وی همچنین از ایجاد ممنوعیت‌ و محدودیت‌های ترافیکی در دو هفته ابتدایی مهرماه خبر داد و گفت: متأسفانه شاهد هستیم که کامیون‌های توزیع مواد غذایی برای سوپرمارکت‌ها در طول روز سرویس‌های مختلفی ارائه می‌کنند که بعضاً در برخی موارد مشاهده می‌شود 20کامیونت به یک سوپرمارکت سرویس ارائه می‌کند و این مسأله موجب توقف‌های مجاز و افزایش ترافیک می‌شود. وی افزود: در شورای عالی ترافیک مصوب کردیم که برای دو هفته اول ابتدای مهر فعالیت این کامیونت‌ها از ساعت 5:30 تا 10:30 ممنوع شود و در مرحله اول نیز این موضوع در محدوده طرح زوج و فرد که قابل کنترل با دوربین است رصد می‌شود.  به گفته وی، با حل مشکل تردد کامیونت‌های موادغذایی، 12درصد از ترافیک کاهش می‌یابد. همچنین در شورای ترافیک تهران پیشنهاد شده که ساعات ادارات در دو هفته ابتدایی مهر تا ساعت 9صبح شناور شود تا شاهد کاهش ترافیک باشیم. پورسید آقایی با بیان اینکه محور اصلی برنامه‌ها برای کاهش ترافیک در هفته اول مهرماه است، ادامه داد:  16درصد ترافیک شهری مربوط به سفرهای آموزشی است و در هفته اول مهر از آنجایی که سرویس مدارس فعال نیستند و والدین فرزندانشان را با خودروی شخصی به مدرسه می‌برند شاهد افزایش ترافیک خواهیم بود.