احزاب ترکمان و عرب کرکوک خواهان لغو همه‌پرسی اقلیم کردستان شدند





گروه جهان/ سران اقلیم کردستان عراق که مدت‌ها است ساز جدایی از بغداد را سر داده‌اند، در حال برداشتن آخرین گام‌ها برای برپایی همه‌پرسی استقلال این اقلیم هستند. دیروز در همین ارتباط دو حزب اصلی کرد عراق توافق کردند، تا پیش از برپایی این همه‌پرسی پارلمان اقلیم را که تعطیلی دو سال اخیر آن تبدیل به محل اختلاف احزاب کردی شده‌ بود، بازگشایی کنند. آنها در حالی وارد ماراتن استقلال شده‌اند که مردم سراسر عراق و حتی جهان را رویاروی تصمیمی که گرفته‌اند، می‌بینند. دیروز پس از بیانیه قاطع احزاب ترکمان برای تحریم این همه‌پرسی، 13 حزب عرب کرکوک و اتحادیه عرب نیز چنین خواسته‌ای را مطرح کردند.


به گزارش ایرنا، 13حزب عربی در استان کرکوک با صدور بیانیه‌ای ضمن رد نتایج همه‌پرسی اقلیم کردستان تأکید کردند، تصمیم شورای استانی کرکوک برای مشارکت در همه‌پرسی بدون موافقت و حضور نمایندگان احزاب عربی و ترکمانی فاقد مشروعیت قانونی است و این اقدام ادامه سیاست‌های تک‌روانه جریان‌های کردی در این استان است که از سال 2003 میلادی آغاز شده است. این احزاب همچنین از سران سه‌گانه قوا در عراق خواستند مانع برگزاری این همه‌پرسی شوند چرا که مانعی جدی بر سر راه مبارزه با داعش و آزادسازی شهر حویجه خواهد شد. بیانیه این 13 حزب پس از بیانیه احزاب سیاسی ترکمان‌های عراق صادر شد. ترکمان‌های عراق نیز پیش از ظهر دیروز مخالفت خود را با همه‌پرسی اعلام کرده و از طرفدارانشان خواستند تا این رفراندوم را تحریم کنند. این احزاب همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را وسیله‌ای علیه ترکمان‌های این منطقه توصیف کردند.
همزمان اتحادیه عرب نیز مخالفت خود را با این همه‌پرسی اعلام کرد. هرچند صبح دیروز برخی رسانه‌ها از درخواست دبیرکل اتحادیه عرب از مسعود بارزانی برای تعویق زمان همه‌پرسی خبر داده‌ بودند، اما شب گذشته کاوه محمود، دبیرکل حزب شیوعی کردستان عراق اعلام کرد اتحادیه عرب خواهان عدم برگزاری همه‌پرسی شده است. علاوه بر تلاش‌های سیاستمداران داخلی و خارجی که خواهان لغو همه‌پرسی استقلال کردستان عراق هستند، مردم عراق نیز خواستار حفظ یکپارچگی کشورشان هستند. دیروز تعداد زیادی از ساکنان شهر مندلی در استان دیالی در شرق عراق در مخالفت با برگزاری همه‌پرسی «استقلال» در منطقه آنها تظاهرات کردند. به گزارش ایسنا به نقل از سومریه نیوز، تعدادی از تظاهرکنندگان سه پرچم کردستان در مرکز این شهر را پایین آوردند و پرچم عراق را به جای آن برافراشتند و در جریان این اقدامات هیچ تخلفی صورت نگرفت.
این در حالی است که سران اقلیم کردستان عراق بدون توجه به خواسته‌های داخلی و خارجی برای لغو همه‌پرسی، امیال خود برای برپایی این همه‌پرسی را دنبال می‌کنند. در همین ارتباط دیروز دو حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی در نشستی چند ساعته در اربیل توافق کردند که پارلمان اقلیم کردستان عراق را که دو سال است به دلیل اختلافات سیاسی تعطیل شده، بازگشایی کنند. پیشتر اتحادیه میهنی عراق شرط حضور در همه‌پرسی را بازگشایی این پارلمان اعلام کرده‌ بود. بنا بر توافق اعلام شده، پارلمان اقلیم کردستان عراق 14 سپتامبر (23 شهریور) بازگشایی می‌شود.