رییس کمیسیون اروپا خواستار شد؛

دویچه‌وله- ژان کلود یانکر در نطقی بنیادی درباره وضعیت این اتحادیه خواستار آن شد که یورو به عنوان واحد پولی یکسان برای تمام کشورهای عضو این اتحادیه پذیرفته شود.
از نظر رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، واحد پولی یورو دیگر نباید محدود به کشورهای برگزیده‌ اتحادیه اروپا باشد. یانکر در نطق دوره‌ای خود در پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت: تمام کشورهای عضو موظف هستند و این حق را دارند که براساس قراردادهای اتحادیه اروپا به واحد پولی مشترک این اتحادیه بپیوندند. او گفت: تنها دو کشور بریتانیا و دانمارک می‌توانند استثنا باشند.یانکر همچنین خواستار آن شد که محدوده‌ شنگن به کشورهای عضو شرق اروپا نیز گسترش داده شود. رییس کمیسیون اتحادیه اروپا تاکید کرد که اروپای آینده باید بر سه اصل استوار باشد؛ آزادی، برابری حقوق و حاکمیت قانون. او درباره ترکیه با تاکید گفت که عضویت این کشور در اتحادیه اروپا در آینده نزدیک منتفی است اما ارتباط دوستانه با مردم ترکیه را باید همچنان حفظ کرد. یانکر افزود: اتحادیه اروپا باید درها را همچنان به روی پناهجویان باز بگذارد زیرا اروپا نه یک قلعه‌ بسته بلکه قاره امید است.
رییس کمیسیون اتحادیه اروپا در این رابطه افزود: این اتحادیه به مسیرهای قانونی برای مهاجرت نیاز دارد. همزمان باید بتوان مهاجران را بدون قائل شدن حق پناهندگی، پیگیرانه به کشورهایشان بازگرداند.
منتفی شدن عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا


از طرفی یانکر هشدار داده که امکان عضویت ترکیه در این اتحادیه از میان رفته است. رییس کمیسیون اروپا دیروز در سخنانی در پارلمان اروپا، اقدامات دولت ترکیه در پی کودتای نافرجام دو سال پیش را مورد انتقاد قرار داد و آن را خلاف موازین و ارزش‌های اتحادیه اروپا توصیف کرد. وی گفت: اتحادیه ما یک کشور واحد نیست اما حکومت قانون بر آن مستولی است و همین موازین به معنی آن است که عضویت ترکیه در آینده قابل پیش‌بینی منتفی است.
یانکر از مقامات ترکیه خواست با کشورهای اروپایی برای تقویت ارزش‌های مشترک دو طرف همکاری کنند، روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی زندانی را آزاد کنند و از فاشیست و نازی خواندن رهبران اروپایی خودداری ورزند. ترکیه از سال‌ها قبل خواستار عضویت در اتحادیه اروپا بوده و مذاکرات بین دو طرف در مورد شرایط عضویت ادامه داشته است.
در حالی که برخورداری از نظام سیاسی مبتنی بر دموکراسی و تعهد به اصول دموکراتیک از جمله پیش‌شرط‌های عضویت در اتحادیه اروپاست، برخی اقدامات دولت ترکیه در چند سال اخیر نگرانی‌هایی در مورد نگرش رهبران این کشور نسبت به موازین مورد نظر اتحادیه اروپا به همراه داشته است.
به ویژه از زمان کودتای نافرجام دو سال قبل در ترکیه، دولت این کشور به رهبری رجب طیب اردوغان چند هزار نفر را بازداشت، محاکمه یا از کار اخراج کرده که با انتقاد نهادهای مدافع حقوق بشر و برخی دولت‌های اروپایی مواجه شده است.
یانکر در سخنان دیروز از عضویت کشورهای حوزه بالکان در اتحادیه اروپا استقبال کرد.