ترامپ و کیم جونگ اون در گرداب لجبازی

فرستاده پیونگ‌یانگ در سازمان ملل، آمریکا را متهم کرد که تصمیم به رویارویی سیاسی، اقتصادی و نظامی گرفته است‌. براساس تحریم‌هایی که دوشنبه گذشته به اتفاق آرا در شورای امنیت تصویب شد، صادرات منسوجات کره‌شمالی ممنوع و واردات بخش‌هایی از محصولات نفت و گاز هم محدود می‌شود‌.
در پی تصویب تحریم‌های تازه در شورای امنیت سازمان ملل به ابتکار آمریکا، کره‌شمالی گفته رنجی را بر واشنگتن تحمیل خواهد کرد که تاکنون تجربه نکرده و دونالد ترامپ هم گفت این تحریم‌ها در مقایسه با گامی که باید نهایتا برداشته شود، چیزی نیست‌.
این تحریم‌ها در واکنش به ششمین و قوی‌ترین آزمایش اتمی کره‌شمالی در ماه جاری اتخاذ شد‌. سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل گفت که او قطعنامه غیرقانونی جدید شورا را قاطعانه رد می‌کند‌.
او در یک کنفرانس سازمان ملل در ژنو گفت: تدابیری که جمهوری دموکراتیک کره می‌اندیشد آمریکا را دچار شدیدترین رنجی خواهد کرد که در تاریخش تجربه کرده است‌. به جای تصمیم‌های درست با تحلیل منطقی‌.‌.‌. رژیم واشنگتن بالاخره تصمیم به رویارویی سیاسی، اقتصادی و نظامی گرفت چون اشتغال خاطر زائدی به این رویای دست‌نیافتنی دارد که پیشرفت‌های نیروی اتمی جمهوری دموکراتیک کره را که هم‌اکنون هم کامل شده به عقب برگرداند‌.


این قطعنامه پس از آن تصویب شد که روسیه و چین، متحدان کره‌شمالی، آمریکا را نسبت به تخفیف پیش‌نویس اولیه تحریم‌ها قانع کردند‌. پیش‌نویس اولیه خواستار ممنوعیت کامل واردات نفتی کره‌شمالی می‌شد؛ قدمی که به گفته بعضی تحلیلگران می‌توانست باعث بی‌ثباتی رژیم کره‌شمالی شود اما ابراز نگرانی شد که در صورت ممنوعیت کامل واردات نفت، جمعیت این کشور در طول زمستان با سختی زیاد مواجه شود‌.
براساس گزارش رسانه‌های دولتی از بیانیه وزارت خارجه کره‌شمالی، این کشور قطعنامه شورای امنیت را قاطعانه رد کرده و مصمم است راه همیشگی خود را با سرعتی بیشتر ادامه دهد‌.
تحریم‌های سازمان ملل
محدود شدن واردات محصولات نفتی‌. چین، بزرگ‌ترین متحد تجاری کره‌شمالی، بیشتر نفت خام این کشور را تامین می‌کند‌. منع کامل خریداری صادرات منسوجات که به عنوان دومین صادرات بزرگ این کشور است، ۷۰۰ میلیون دلار درآمد دارد‌. ممنوعیت صدور ویزاهای تازه برای کارگران کره‌شمالی در خارج که به تخمین آمریکا نهایتا باعث کاهش ۵۰۰ میلیون دلار درآمد مالیاتی این کشور خواهد شد‌. پیشنهادی برای انسداد دارایی‌های رهبر کره‌شمالی و منع سفرهای خارجی او از پیش نویس اولیه حذف شد‌. ترامپ سه‌شنبه گذشته در واکنشی گفت: به عقیده ما این فقط یک قدم خیلی کوچک دیگر است، قدم بزرگی نیست‌. مطمئن نیستم که تاثیری داشته باشد اما خوب است که هر ۱۵ کشور عضو به آن رای دادند‌. این تحریم‌ها در مقایسه با چیزی که نهایتا باید انجام شود، چیزی نیست‌. او توضیح بیشتری نداد‌. سفیر آمریکا در سازمان ملل پس از رای شورای امنیت گفت: ما از افزایش تحریم‌ها لذتی نمی‌بریم‌. ما دنبال جنگ نیستیم‌. رژیم کره‌شمالی هنوز از نقطه غیرقابل بازگشت رد نشده است‌. اگر به این مسیر خطرناک ادامه دهد، ما فشار بیشتری خواهیم آورد‌. انتخاب با آنهاست‌. یک سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی هم سه‌شنبه گذشته گفت: کره‌شمالی باید تشخیص دهد که به چالش کشیدن بی‌خردانه صلح بین‌المللی فقط باعث تحریم‌های شدیدتر علیه آنها خواهد شد‌. این قطعنامه نهمین قطعنامه‌ای بود که شورا از سال ۲۰۰۶ به اتفاق آرا تصویب می‌کرد‌.
ممنوعیت دسترسی چین به سیستم مالی آمریکا
وزارت خزانه‌داری‌ آمریکا اعلام کرد اگر پکن تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی را به اجرا درنیاورد، واشنگتن باید تحریم‌های اقتصادی علیه چین نیز اعمال کند‌.
استیو منوچین اعلام کرد: یکی از تحریم‌های اقتصادی مورد نظر علیه چین قطع دسترسی پکن به سیستم مالی آمریکاست‌. وی اضافه کرد: جنگ اقتصادی علیه کره‌شمالی تاثیرگذار خواهد بود‌.
ما این پیام را به هر کس که می‌خواهد تجارت با کره‌شمالی انجام دهد ارسال کرده‌ایم که در صورت تجارت با پیونگ‌یانگ دیگر با آنها تجارت نخواهیم داشت‌.
همچنین رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد: معتقدم پاسخ آمریکا و متحدان‌مان باید بسیار کوبنده باشد‌. باید از هرگونه نفوذی برای اعمال فشار بیشتر علیه این رژیم حیله‌گر استفاده کنیم‌. وی در ادامه اظهاراتش از واشنگتن خواست در صورت همکاری چین با کره‌شمالی، بانک‌های چینی را هدف قرار دهد‌. اد روس تاکید کرد که زمان در حال سپری شدن است‌.
همچنین به تازگی، دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشته که آمریکا به دنبال قطع تبادلات تجاری با کشورهایی است که با کره‌شمالی داد و ستد دارند‌. کره‌شمالی تاثیر کمی بر تبادلات تجاری جهانی دارد و صد و نوزدهمین کشور در زمینه صادرات اقتصادی در جهان محسوب می‌شود‌. صادرات این کشور کمونیستی در سال سه میلیارد دلار است که شامل زغال‌سنگ، مواد نفتی و سایر موارد می‌شود که همان هم با تحریم‌های سازمان ملل به کمتر از دو سوم کاهش یافته است‌. این کشور به شدت به وارداتی با حجم ۵/۳ میلیارد دلار وابسته است‌.
در میان کشورهایی که با کره‌شمالی رابطه تجاری دارند، چین، هندوستان و پاکستان سه شریک تجاری بزرگ و اصلی در زمینه صادرات هستند درحالی‌که چین، هندوستان، روسیه و تایلند سه واردکننده از کره‌شمالی هستند‌.
در دوره اخیر رابطه میان چین و آمریکا رو به وخامت رفته و روابط واشنگتن با روسیه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نیز هر روز بدتر شده است‌.
دونالد ترامپ مکررا چین را به خاطر عدم اقدام مناسب در قبال کره‌شمالی مورد انتقاد قرار می‌دهد‌. تنش میان کره‌شمالی و آمریکا در پی ششمین آزمایش اتمی پیونگ‌یانگ افزایش یافته است‌.