نمی‌توان مطالبات مردم را سرکوب کرد

آرمان: نسل اول انقلاب، یعنی افرادی که حدود چهاردهه است پست‌های مدیریتی کشور را برعهده دارند، حاضر به واگذاری سمت‌های خود به جوانان نیستند. از این رو جوانگرایی و استفاده از زنان در سمت‌های مدیریتی به خواستی عمومی تبدیل شده است، تا جایی که آخر هفته گذشته همایشی در این رابطه برگزارشد. در این همایش معاون‌اول رئیس‌جمهور با تاکید برتأخیر مجلس در رسیدگی به لایحه مربوط به سازمان ملی جوانان گفت:‌ اگر تشکیل این سازمان به هر دلیل تصویب نشد، یا با تاخیر مواجه شد، رئیس‌جمهوری مشاور جوان انتخاب و امور را سازماندهی می‌کند و حتی اگر لازم باشد، من شورای جوانان در ریاست‌جمهوری تشکیل می‌دهم.
تحقق وعده‌ها
معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: روحانی معتقد به تحقق وعده‌هایی است که پیش از برگزاری انتخابات داد. روحانی، من و کابینه حتما پیگیری خواهیم کرد تا وعده‌های مطرح‌شده عملی شود. او با بیان اینکه در کشور دو نگاه نسبت به جوانان وجود دارد، اظهار داشت: عده‌ای معتقدند که فرصت جوانی باید با سرعت طی شود و به دوران میانسالی فکری تبدیل شود، چراکه در این دوران تصمیمات محتاطانه‌تر گرفته می‌شود. عده‌ای نیز معتقدند که جوانی فرصتی بی‌بدیل است که باید تقویت و به نماد تغییر و تحول در کشور تبدیل شود. وی افزود: نمی‌توان مطالبات مردم را سرکوب کرد.
ورزشگاه‌ها و کار مهم


جهانگیری با بیان اینکه جامعه جوان نوگرایی را به کشور تحمیل می‌کند، عنوان‌کرد:‌ اینکه فکر کنیم اگر زنان به ورزشگاه نروند کار خیلی مهمی انجام داده‌ایم، این‌گونه نیست، بلکه با این کار جلو یک خواست و مطالبه درست را گرفته‌ایم. او ادامه داد: انقلاب اسلامی نیز انقلاب جوانان بود. گرچه سایر اقشار جامعه نیز در پیروزی انقلاب موثر بودند، اما دانشجویان و طلاب پایگاه پیشران انقلاب اسلامی بودند. او خاطرنشان کرد: در انتخابات سال92 من ریاست ستاد آقای هاشمی رفسنجانی را بر عهده داشتم و شاهد بودم که ایشان از لحظه ورود تا لحظه خروج تحمیلی خود جوانان را برای حضور در صحنه انتخابات و تعیین سرنوشت خود تشویق و ترغیب می‌کردند.
پیری مدیریتی
معاون‌اول رئیس‌جمهور با اشاره به راهکارهای برون‌رفت از مشکل پیری مدیریت درکشور خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای موجود کنار رفتن پیرها و جایگزینی جوانان است، اما با توجه به اینکه اداره کشور موضوعی جدی و مهم است، باید از تجربه نیز برای مدیریت کشور استفاده شود. در این زمینه راهکار دیگری وجود دارد که طی آن مدیریت کشور از ترکیبی از تجربه و جوانان تشکیل می‌شود.
سهم30درصدی
جهانگیری با بیان اینکه دولت حتما باید از شرایط فعلی خارج شود، به برگزاری جلسات شورای عالی اداری در این زمینه اشاره کرد و گفت: در جلسه شورای‌عالی اداری تصمیمات مهمی در زمینه مدیریت کشور اتخاذ شد؛ در این راستا تصویب شد که باید هشت سال از سن مدیریتی کشور در دوره‌ای کوتاه، کم شود و وزرا در همه سطوح مدیریتی از جوانان استفاده کنند. او افزود: همچنین در شورای عالی اداری تصویب شد که در این دوره سهم زنان از مدیریت کشور به 30درصد افزایش یابد.
امنیت برای جوانان
همچنین در این همایش رئیس کتابخانه ملی اظهار داشت: جوانان ما باید احساس کنند از وجودشان برای رشد و توسعه ایران بهره‌برداری لازم می‌شود. امام علی(ع) در همین راستا به حاکمان گفتند بر شماست که جوانان را دریابید. اشرف بروجردی ادامه داد: بخشی از این ظرفیت را دولت و بخشی را خود جوانان باید مهیا کنند؛ انتظار این را نداشته باشیم که حتما دیگران به ما کمک کنند. او سپس گفت: این توان در اختیار دولت است که برای جوانان ظرفیت ایجاد کند. اگر این کار را نکرد، مصداق کم‌فروشی است. او در پایان تاکید کرد: مدیران برای جوانان امنیت ایجاد کنند.
فراهم‌کردن بستر
مرتضی بانک نیز طی سخنانی در این همایش اظهار داشت: جامعه ما از لحاظ روشنگری در این دو دوره دچار تحول شد و در دوره بعد مطالبه‌گری هم به وجود آمد؛ دوره‌ای که خالصانه بود و این بار جوانان متوجه شدند برای تضمین نمره بهتر باید مطالبه‌گری هم داشته باشند. دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه جوانان به‌خوبی نقش خود را ایفا کردند، گفت: اگر متوجه نشویم، این مطالبه قوی اجتماعی می‌تواند خود را تحمیل کند و ما از آن عقب می‌مانیم و علاوه بر جریان‌سازی و مطالبه‌گری، نهادینه‌کردن نقش جوانان در برنامه‌های کشور هم مهم است. بانک ادامه داد: همه نهادهای مدیریتی کشور باید بستر استفاده از جوانان را فراهم کنند همچنین در این همایش مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش بر لزوم ایجاد ساختاری مستقل برای رسیدگی به امور جوانان تاکید کرد. رضا حجتی با تاکید بر اینکه جوانان سرمایه ملی و منبع امید و نشاط کشور هستند، تصریح کرد: جوانان از طرفی به‌عنوان سرمایه ملی و نماد خلاقیت و پویایی مطرح هستند و از طرف دیگر در معرض مستقیم آسیب‌های اجتماعی قرار دارند. رئیس فراکسیون جوانان مجلس نیز در این همایش گفت: نگاه جوانگرایی باید گسترش پیدا کند؛ این فعالیت‌ها باید ساختارمند رقم بخورد. فرید موسوی ادامه داد: توسعه در کشورهای دیگر در خلأ ایجاد نشده است. الزاماتی دارد که یکی از آنها توجه و استفاده از نیروی جوان است.