پس لرزه‌های تأیید<همه‌پرسی> در پارلمان اقلیم

گروه جهان/  پارلمان کردستان عراق در نخستین جلسه خود که پس از دو سال برگزار می‌شد، در میان تحریم دو حزب و یک فراکسیون، رأی به برپایی همه‌ پرسی استقلال کردستان عراق داده‌ است. اما خبرها از کردستان عراق نشان می‌دهد احزاب کوچکتر این اقلیم بعد از تحریم نشست پارلمان قصد دارند برپایی همه‌پرسی را به چالش بکشند. دیروز حزب جماعت اسلامی پرده از این اختلافات برداشت.
به گزارش ایرنا، سوران عمر، نماینده فراکسیون جماعت اسلامی درپارلمان کردستان عراق، به دنبال نشست روزجمعه این پارلمان به دور از هرگونه توافق سیاسی و تأیید برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم، مخالفت حزب خود با رأی پارلمان به همه‌پرسی را اعلام کرد و گفت: بازگشایی پارلمان اقلیم کردستان عراق بدین شکل باعث تشدید اختلافات و تعمیق شکاف‌های سیاسی بین گروه های کرد عراقی شد. زیرا بازگشایی پارلمان اقلیم کردستان عراق باید با هیأت رئیسه قبلی و برای بهبود وضعیت معیشت مردم صورت می‌گرفت. پارلمان اقلیم کردستان عراق روزجمعه درحالی که از سوی پنج حزب‌سیاسی بایکوت شده بود، به‌ صورت فوق‌العاده تشکیل جلسه داد و با هیأت رئیسه جدید کمیسیون عالی انتخابات در اقلیم کردستان عراق را موظف به برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در 25 سپتامبر برابر با سوم مهرماه سال‌جاری کرد.
این در حالی است که شمار زیادی از احزاب کرد عراقی و شخصیت‌های سیاسی برگزاری همه پرسی را تهدیدی برای آینده اقلیم به شمار می‌آورند و بر این باور هستند که برگزاری همه پرسی در چنین شرایطی اشتباه است. پارلمان با حضور 71 نماینده از مجموع 111 نماینده به برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم رأی مثبت داده و با 65 رأی موافق کمیسیون انتخابات را مأمور برگزاری همه پرسی در داخل تمامی مناطق اقلیم از جمله مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکوک کرد. این در حالی است که برگزاری همه پرسی در استان مورد مناقشه کرکوک بواسطه وجود ذخایر غنی طلای سیاه «نفت» بیم افزایش پیچیدگی موازنه قدرت و معادلات ژئوپلیتیک و درگیری‌ها چند قومیتی را قطعاً دو چندان خواهد کرد.
افشای مفاد وعده‌های غربی به بارزانی


همزمان با تلاش‌های اقلیم برای برگزاری همه پرسی در موعد مشخص، یک مقام کرد اقلیم از پیشنهاد جدید نمایندگان امریکا، انگلیس، فرانسه و نماینده سازمان ملل به بارزانی پرده برداشت. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فرا منطقه‌ای الشرق الاوسط، «محمد حاجی محمود»، دبیر حزب سوسیال اقلیم کردستان عراق خبر داد: «برت مک گورک»، نماینده امریکا در ائتلاف ضد داعش و سفیران انگلیس و فرانسه و همچنین نماینده سازمان ملل از «مسعود بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق خواستند تا همه پرسی را تا دو سال به تأخیر بیندازد تا طی این مدت با تشکیل نشستی در سازمان ملل درباره پرونده همه پرسی عراق طرفین فرصت آن را بیابند تا مشکلات خود را حل و فصل کنند. حاجی محمود تأکید کرد چنانچه این موضوع در سازمان ملل مطرح شود باید موعد همه پرسی همانند آنچه در سودان جنوبی، تیمور شرقی و مونته‌ نگرو رخ داد مشخص شود. بر این اساس چنانچه موعد همه‌پرسی مشخص شده و سازمان ملل قطعنامه ای در این باره صادر کند، رهبری اقلیم کردستان این موضوع را بررسی خواهد کرد.
خبر دیگر نیز حاکی است، در پی تصمیم پارلمان عراق مبنی بر برکناری دکتر نجم‌الدین کریم استاندار کرکوک «نیازی معماری اوغلو»، عضو ترکمن پارلمان عراق اعلام کرد در حال جمع‌آوری امضای نمایندگان پارلمان عراق برای منحل کردن شورای استانی کرکوک هستند.
 ادامه موج مخالفت‌های بین‌المللی علیه همه پرسی
در ادامه موج مخالفت‌ها علیه برگزاری همه پرسی اقلیم، روز جمعه کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای با تأکید بر لغو همه پرسی استقلال کردستان، این اقدام را باعث انحراف توجه‌ها از نبرد با داعش دانست. «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز با بیان سخنانی تهدیدآمیز علیه بارزانی، برگزاری همه پرسی را اقدامی بسیار اشتباه خواند. همزمان نیز «بینالی ییلدریم»، نخست‌وزیر ترکیه طی گفت‌و‌گوی تلفنی با «حیدر العبادی» همتای عراقی خود تأکید کرد همه پرسی در اقلیم بر ثبات، وحدت و امنیت عراق تأثیر می‌گذارد. نخست‌وزیر ترکیه همچنین در جمع خبرنگاران در آنکارا به مسعود بارزانی هشدار داد در صورت برگزاری رفراندوم استقلال کردستان عراق، ترکیه احتمال دارد تحریم‌هایی علیه دولت منطقه‌ای کردستان اعمال کند. وی جزئیاتی درباره اینکه چه تحریم‌هایی ممکن است اعمال شود را اعلام نکرد.
آلمان نیز مجدداً اعلام کرد با برگزاری همه‌ پرسی یک جانبه استقلال از سوی دولت منطقه‌ای کردستان عراق که برای 25 سپتامبر درنظر گرفته شده، مخالف است. گئورگ استریتر، معاون سخنگوی دولت آلمان نتیجه این همه‌ پرسی را بروز تنش‌های جدید در این منطقه‌ بی‌ثبات دانست. دولت اسپانیا نیز با صدور بیانیه‌ای نگرانی‌ خود را از تصمیم سران اقلیم ابراز کرد.