نشستن ۲زن برکرسی شهرداری

آرمان: انتصاب مدیران زن در شهرداری بلافاصله پس از انتخاب نجفی به عنوان شهردار به مطالبه عمومی بین اصلاح‌طلبان تبدیل شد و بسیاری از کسانی که پس از عدم معرفی وزیر زن از سوی روحانی، دلسرد شده بودند به شهرداری تهران به عنوان جایگاه مناسبی جهت رفع تدریجی این نابرابری نگریستند. محمدعلی نجفی شهردار تهران هم دیروز در احکام جداگانه‌ای دکتر سمیه حاجوی را به عنوان شهردار منطقه 7 و مهندس سهیلا صادق‌زاده را به عنوان شهردار منطقه 10 منصوب کرد. وی همچنین دکتر مصطفی سلیمی را به عنوان شهردار منطقه3، محمدجواد شیرازی را به عنوان رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران و دکتر حسین غریبی را به سمت مشاور شهردار در امور برنامه ریزی راهبردی و نوسازی نظام مدیریتی شهری منصوب کرد.
سابقه شهرداران جدید
دکتر سمیه حاجوی مسئول واحد دندانپزشکی شرکت شهر سالم، مدیر اجرایی و مسئول دبیرخانه جامعه ایمن و مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه 4 بوده است و با مدرک دندانپزشکی نخستین شهردار ناحیه در کلانشهر تهران بوده است. وی پیش‌تر در مورد چگونگی ورودش به مدیریت شهری به فرهیختگان آنلاین گفته بود: «سابقه ورود من به شهرداری به درمانگاه دندانپزشکی منطقه8 شهرداری تهران باز می‌گردد. زمانی که فارغ التحصیل دکترای دندانپزشکی از دانشگاه شهید بهشتی بودم و مسئولیت کارشناس معتمد اسناد دندان پزشکی این درمانگاه را بر عهده گرفتم. برای راه اندازی مرکز دندان پزشکی منطقه تلاش‌های شبانه روزی من و همکارانم نتیجه داد و شهروندان از آغاز به کار و ارائه خدمات بهداشتی این مرکز بسیار ابراز رضایت داشتند. در نتیجه این استقبال مورد توجه شهردار وقت و مدیرعامل شهر سالم شهرداری قرار گرفت و من پله‌های ترقی را یکی بعد از دیگری بالا رفتم. نخست مسئولیت معاونت دندان شهر سالم که موظف به بررسی و نظارت بر اسناد دندان پزشکی 22 منطقه شهر تهران در درمانگاه‌های طرف قرار داد با شهرداری بود را به من واگذار کردند و بعد نیز به عضویت خانواده شهرداری در منطقه 4 در مقام مدیر اجرایی و دبیر دبیرخانه جامعه ایمن در آمدم. در نتیجه علاوه بر حوزه شورای راهبردی جامعه ایمن، در راستای ایمن سازی ساختمان‌ها، معابر و حتی ترافیک فعالیت‌های چشمگیری انجام دادم که در پایان منجر به انتخابم به عنوان نخستین شهردار ناحیه زن کلانشهر در سن 34 سالگی و از ابتدای شهریورماه سال90 تاکنون شد.» همچنین لازم به ذکر است که مهندس صادق‌زاده شهردار جدید منطقه 10 نیز، پیش‌تر مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران بوده است.
وعده‌های نجفی


شهردار تهران هفته پیش در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی گفت: «قولی که داده‌ایم و در برنامه‌ها نیز آورده‌ایم این است که در مدت چهار سال زنانی را که در ارتباط با شهرداری کار می‌کنند از نظر توانمندی مدیریتی به حدی برسانیم که حداقل 30 درصد مدیران سطوح مختلف جاری تهران از آنان باشد و به این قول پایبند هستیم. اینکه تا کنون نتوانستیم از حضور این زنان استفاده کنیم به این دلیل بود که انتصابات روندی طولانی دارد و هنوز پاسخ استعلامات به دست من نرسیده که ظرف چند روز آینده نیز این اتفاق خواهد افتاد. همچنین هنوز شناسایی کاملی نسبت به همکاران زن در شهرداری تهران که توانایی مدیریتی دارند را به دست نیاورده‌ایم اما تلاشمان این خواهد بود که در این مدت چهارساله بتوانیم از همکاران زن استفاده کنیم.» حال به نظر می‌رسد نجفی تدریجا عمل به وعده‌اش را آغاز کرده است. طبعا انتخاب دو زن به عنوان شهردار آن‌هم وقتی که سهم بانوان از مدیریت شهری و ملی تا این حد پایین است خبر خوبی است اما کافی نخواهد بود. شهروندان تهرانی و به ویژه جامعه زنان منتظر دیدن بیش از پیش چنین اقداماتی هستند.
گلایه عضو شورای شهر
محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران اما با انتشار تصویری از مدرک و رزومه سمیه حاجوی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «جناب آقای نجفی! لطفا منت این انتصابات را سر اصلاح طلبان نگذارید. بقیه حرف‌ها بماند برای بعد...» این واکنش علیخانی نشانگر نارضایتی از انتصابات نجفی در شوراست که تا کنون تلاش بسیاری برای مخفی ماندن آن صورت گرفته بود. ابقا و یا جابه‌جایی مدیران دوره قالیباف در مناطق مختلف در هفته‌های اخیر موجب انتقادات زیادی از شهردار تازه تهران شده بود.