باید دادگاه احمدی‌نژاد تشکیل می‌شد

آرمان: در سال‌های گذشته پرونده‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بررسی و حکم آن صادر شده، اما در برخی پرونده‌ها مثل پرونده کهریزک، بیمه ایران، سعید مرتضوی و رئیس دولت‌های نهم ودهم ابعاد پیدا و پنهان و مسائل حاشیه‌ای وجود دارد که احتمالا آنها را از سایر پرونده‌ها جدا می‌کند. قاضی سیامک مدیرخراسانی قضاوت این پرونده‌ها را برعهده داشته و با اشراف و نظارت برای آنها حکم صادر کرده است. او که 12سال است ریاست شعبه76 دادگاه کیفری استان تهران را برعهده دارد، معتقد است: با تخلفات افراد، تا وقتی در رأس قدرت هستند، باید برخورد شود. برخورد با تخلفات افراد، آن هم بعد از پایان دوره ریاست یا مدیریتشان، هیچ‌سودی ندارد.
بیشترین پیشنهاد رشوه
رئیس شعبه6 دادگاه کیفری استان تهران در ارتباط با پیشنهاد رشوه اظهار داشت: این یک‌چیز بسیار طبیعی بود. موارد بسیاری وجود داشت، اما بیشترین پیشنهاد رشوه مربوط به پرونده اختلاس از بیمه ایران بود، ولی هیچ‌وقت حتی گوش هم نمی‌دادم. پیشنهادهای رشوه‌ای که در این پرونده می‌شد، به انحای مختلف و از ناحیه متهمان بود. مدیرخراسانی در ارتباط با پرونده کهریزک به تسنیم گفت: آن پرونده لایه‌های زیادی داشت که اساسا برخی از آنها را نمی‌شود بیان کرد. تخلفات در این پرونده محرز بود. دادستان یک شهر باید بر نیروهای زیردست خود نظارت داشته باشد و «نبود» و «نمی‌دانم» که پذیرفته نیست. در این پرونده با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته بود، برای دادگاه محرز شد که تخلفات صورت گرفته است. او در ارتباط با پرونده انفصال از خدمت سعید مرتضوی اظهار داشت: در حکم دادگاه، انفصال دائم از خدمات قضائی، 5سال انفصال از خدمات دولتی و 200‌هزار تومان جزای نقدی صادر شده بود که همه فقط 200‌هزار تومان را بزرگ‌ کردند، اما ندیدند کسی که در این شهر دادستان بوده و تقریبا حرف اول را می‌زده، محاکمه و به انفصال دائم از خدمات قضائی محکوم شده است. انفصال دائم از خدمات قضائی برای یک قاضی مانند حکم اعدام است. رئیس شعبه76 دادگاه کیفری تهران اظهار داشت: هیچ‌کس این دو مورد انفصال را نگفت و ندید و فقط گفتند چرا به 200‌هزار تومان محکوم شده است. قاضی تابع قانون است. او در باره ارتباط با سعید مرتضوی تاکید کرد: با آقای مرتضوی من هیچ‌ارتباطی نداشتم. با توجه به روابطی که در دادسرا با قضات داشت، به این نتیجه رسیده بودم که هیچ‌ارتباط دوستانه‌ای با ایشان نداشته باشم.
معاونت در قتل


رئیس شعبه76 دادگاه کیفری تهران در ارتباط با پرونده کهریزک و رضایت اولیای دم امیر جوادی‌فر تصریح کرد: من شنیدم و از جوادی‌فر سوال نکردم، اما احساس خودم این بود که این رضایت از قبل گرفته شده بود و بعدا در جریان محاکمه ارائه شد. این برداشت شخصی من است. جوادی‌فر کسی بود که بارها در جریان دادگاه از حال می‌رفت و مجبور می‌شدیم اورژانس خبر کنیم. او ادامه داد: از نحوه نگارش رضایت این‌طور دستگیرم شد که این رضایت باید قبلا تنظیم شده باشد. خراسانی در ارتباط با معاونت در قتل برای آقای حیدری تصریح کرد: من معتقد به معاونت در قتل بودم و در رأی هم نوشته بودیم، اما از مجموع هیات 5‌نفره قضائی، دو به سه شدیم. من و یکی دیگر از همکاران اعتقاد به معاونت در قتل و 15سال زندان داشتیم، اما سه همکار دیگر چنین اعتقادی نداشتند که دیوان هم برائت از معاونت در قتل را تایید کرد.
برخورد در زمان مناسب
 این قاضی دادگستری در مورد پرونده احضار رئیس دولت‌های نهم و دهم پیش از پایان دوره تاکید کرد: من عقیده داشتم و دارم، با تخلفات افراد تا وقتی در رأس قدرت هستند، باید برخورد شود. برخورد با تخلفات افراد، آن هم بعد از پایان دوره ریاست یا مدیریتشان، هیچ‌سودی ندارد. وی افزود: مثلا اگر با یک قاضی متخلف بعد از بازنشستگی برخورد شود، هیچ‌سود و ارزشی ندارد. باید همان موقع برخورد شود تا درسی برای سایر قضات باشد. قاضی‌خراسانی تاکید کرد: معتقدم پرونده‌هایی را که فرد متخلف دیگر در مسند ریاست نیست، رسیدگی نکنیم بهتر است. خیلی از این پرونده‌‌ها و تخلفاتی که صورت می‌گیرد، به اعتماد عمومی مردم ضربه می‌زند. او اضافه کرد: واقعا با اعتقاد به اینکه باید به تخلفات افراد مسئول در زمان مسئولیتشان رسیدگی شود، آقای احمدی‌نژاد را احضار کردم. خودم هم می‌دانستم تبعات دارد و حتما یک جنجالی به پا می‌شود. این قاضی دادگستری افزود: اظهارات شکات و دلایل را گرفته بودیم و بعد از اینکه همه این کارها را کردیم و دیوان عالی کشور اعلام کرد این جرایم عادی رئیس‌جمهور و در صلاحیت شعبه 76 است، ما وارد رسیدگی شدیم. زمانی که به رئیس‌جمهور ابلاغ کردیم، انتخابات انجام و آقای روحانی انتخاب شده بود که آقای احمدی‌نژاد احضار را رسانه‌ای کرد و برگ اخطاریه ما را روی سایت دولت گذاشتند. او درباره پرونده شکایت از احمدی‌نژاد عنوان کرد: تقریبا شکایت کمیسیون اصل90 باقی مانده است. خراسانی درارتباط با احضار احمدی‌نژاد نیز گفت: احضارش کردیم اما نیامد. قانونا باید بعد از آن جلسه دادگاه تشکیل می‌شد، اما گفتند پرونده نقص دارد که پرونده همان‌طور ماند و کار ما تمام شد.
پرونده کرسنت
قاضی شعبه 76 دادگاه کیفری تهران در مورد پرونده محمدرضا رحیمی نیز اضافه کرد: ما در ارتباط با آقای رحیمی معتقد بودیم ایشان رهبری شبکه کلاهبرداری را بر عهده داشته و 15سال حبس صادر کردیم، اما دیوان عالی کشور چنین اعتقادی نداشت و به 5سال کاهش یافت. او درباره استدلال خود گفت: اعتقاد دادگاه همان بود که در رأی آمد و آقای رحیمی را هم محکوم کرد، اما دیوان عالی کشور چنین اعتقادی نداشت. بحث این نیست که 15سال یا 5سال حبس صادر شود، بلکه مهم این است کسی که مسئول دولتی است، بابت تخلفات و جرایم عمدی خود به‌موقع مجازات شود و همین کار اعتماد مردم را جلب می‌کند و باعث می‌شود مسئولان هم هوشیار باشند. پرونده آقای رحیمی در زمان مسئولیتش در معاونت اول ریاست‌جمهوری کلید خورد و جلسات دادگاه نیز بعد از پایان دولت برگزار شد. خراسانی درمورد چرایی محاکمه جداگانه رحیمی نیز اظهار داشت: من ترجیح می‌دادم که آقای رحیمی با 78متهم دیگر محاکمه شود. خیلی دوست داشتم که همه متهمان با هم محاکمه می‌شدند، اما این‌طور نشد. او در ارتباط با پرونده کرسنت نیز گفت: به پرونده کرسنت دست نزدم و حتی نگاه هم نکردم، چون نمی‌رسیدم. پرونده بسیار حجیمی بود و باید بادقت مطالعه می‌شد که من نمی‌رسیدم؛ بنابراین دست نزدم.