روحانی: برای هر شرایطی آماده ایم

آرمان: رئیس‌جمهور ایران که به نیویورک سفر کرده است درحاشیه اجلاس سازمان ملل، با روسای جمهور فرانسه، اتریش و وزیر امور خارجه سوئد بر اجرای برجام از سوی آمریکایی‌ها و لزوم اجرای تعهدات آنها تاکید کرد آنها نیز ضمن تاکید بر ابقای برجام بر حقوق ایران ناشی از این توافق تاکید کردند. این روزها روحانی با مذاکره با شرکای اروپایی آمریکا سعی دارد از هرگونه اقدام نسنجیده ترامپ در مقابل توافق بین‌المللی وین جلو‌گیری‌ کند او در گفت‌وگو با امانپور نیز در این راستا توصیه‌هایی به مردم آمریکا داشته است امروز نیز قرار است طبق برنامه از پیش تعیین شده، روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. احتمالا موضوع برجام، بحث مبارزه با تروریسم و مساله میانمار از جمله سرفصل‌هایی هستند که حسن روحانی درخصوص آنها صحبت خواهد کرد.
برجام الگوی مناسب
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن اعلام آمادگی تهران برای تقویت همکاری خود با این سازمان جهت حل و فصل مشکلات منطقه‌ای، تأکید کرد: برجام می‌تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسئولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرکل سازمان ملل در حمایت و تقویت برجام به ویژه در برابر آنهایی که خلاف تعهدات گام بر می‌دارند، بسیار با اهمیت است. به گزارش ایسنا، حسن روحانی دیدار با آنتونیو گوترش، با تبریک انتخاب وی، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای حمایت از شما و پیشبرد مسئولیت سنگینی که برعهده دارید، آماده است. دکتر روحانی همچنین در این دیدار از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست که تلاش‌های خود را برای اجرای قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی (WAVE) و قطعنامه‌های سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ مرتبط با آن به کار گیرد. روحانی همچنین همگان و از جمله سازمان ملل متحد را به حمایت قاطع و حفاظت از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق فرا خواند و گفت: بحث همه پرسی در اقلیم کردستان عراق و هرگونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه بسیار خطرناک است.
نقش اروپا و فرانسه


رئیس‌جمهور روحانی، در دیدار رئیس‌جمهور فرانسه، نقش اروپا و پاریس را در حفظ فضای مثبت پسابرجام مهم دانست و تاکید کرد که تهران علاقه‌مند است در فضای جدید، همکاری‌های خود را با فرانسه در همه عرصه‌های مورد علاقه تعمیق بخشد. حسن روحانی در این دیدار که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد، به اشتراکات فرهنگی گسترده دو ملت ایران و فرانسه اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت ارتقای مناسبات فرهنگی، علمی، فناوری و دانشگاهی دو کشور، گفت: از حضور سرمایه‌گذاران فرانسوی برای همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف در ایران حمایت می‌کنیم. روحانی همچنین با بیان اینکه نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین باید علاوه بر پایبندی، سایر اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند، اظهار داشت: برجام حاوی این پیام بود که مسائل پیچیده بین‌المللی را می‌توان از طریق گفت‌وگو ‏و در چارچوب رویکرد برد-برد حل و فصل کرد و هر آسیبی به آن می‌تواند انتقال دهنده این پیام خطرناک به جهان باشد که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست.‏
رفتار دولت آمریکا
روحانی رفتارهای دولت فعلی آمریکا در ارتباط با برجام را برای جامعه جهانی نگران کننده برشمرد و تاکید کرد: تنها نهادی که باید بر برجام نظارت کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تاکنون هفت بار صراحتا بر پایبندی ایران بر این توافق تاکید کرده است و نباید برخی‌ها توافق روشنی همانند برجام را به مسائل دیگر مشروط کنند. رئیس‌جمهور همچنین همکاری‌های مشترک ایران و فرانسه در زمینه مسائل منطقه‌ای و به‌ویژه مبارزه با تروریسم را ضروری خواند و با تاکید بر نقش این همکاری‌ها در حل و فصل مسایل منطقه‌ای، گفت: ایران در حال مبارزه با تروریسم در منطقه است و در همین ارتباط مستشاران نظامی ما به درخواست دولت‌های رسمی عراق و سوریه در این کشورها حضور دارند.
توسعه روابط با اتریش
 همچنین روحانی در دیدار با رئیس‌جمهور اتریش با ابراز خرسندی از روند رو به رشد روابط تهران-وین تاکید کرد: تهران از توسعه روزافزون روابط با کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از جمله اتریش استقبال می‌کند و امیدوارم در سایه تعامل و مساعی متقابل، شاهد تعمیق روابط مشترک در راستای منافع متقابل دو ملت باشیم. او در این دیدار گفت: در دوره پسابرجام، فرصت و فضای مناسبی برای تحکیم هر چه بیشتر روابط با همه کشورهای اروپایی بوجود آمده و با توجه به ظرفیت‌های گسترده‌ای که دو کشور در عرصه‌های مختلف به‌ویژه از لحاظ سرمایه‌گذاری، تجارت، علمی و فناوری‌های نو دارند، باید سطح همکاری‌ها را به نفع دو ملت بیش از پیش ارتقا بخشید.
سرمایه‌گذاری در ایران
رئیس‌جمهور افزود: فرصت‌های فراوان سرمایه گذاری در ایران از جمله در حوزه انرژی، راه و راه آهن، بانک و بیمه، گردشگری، تحقیقات و فناوری وجود دارد که اتریش نیز می‌تواند از این فرصت‌ها بهره بگیرد. روحانی همچنین به نقش برجام در توسعه همکاری‌های مشترک اشاره و تصریح کرد: اجرای کامل توافق برجام به نفع اتحادیه اروپا و منطقه است؛ لذا ضرورت دارد اتحادیه اروپا تلاش‌ها و نقش‌آفرینی خود را در این زمینه همسو با منافع خود و شرکت‌های اروپایی، افزایش دهد. رئیس‌جمهور هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی کشورهای منطقه را خطرناک خواند و گفت: نگرانی جدید، طرح همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق است که می‌تواند یک تنش و درگیری جدید و بسیار خطرناک ایجاد کند.
فشار بر دولت میانمار
 همچنین در دیداری دیگر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به نخست وزیر سوئد، اختصاص یافت او با بیان اینکه فصل نوینی در روابط تهران-استکهلم گشوده شده است، گفت: دولت دوازدهم نیز از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان سوئدی برای حضور و مشارکت فعال در بازار ایران استقبال و حمایت می‌کند. حسن روحانی تاکید کرد: برجام فرصت مناسبی را برای گسترش روابط دو کشور فراهم کرده است که بهره‌گیری از این فرصت به نفع منافع دو ملت است. روحانی وضعیت غمبار مسلمانان میانمار را نیز تکان دهنده خواند و اظهار داشت: شرایط سختی برای مسلمانان میانمار پیش آمده و 400 هزار بیگناه آواره شده‌اند. فشار بر دولت میانمار برای توقف نسل کشی و اعمال خشونت علیه مسلمانان یک اقدام ضروری است و بی‌تردید نقش اتحادیه اروپا برای توقف فشارهای غیرانسانی بر مسلمانان میانماری و کمک به آوارگان حائز اهمیت است.
اقرار آژانس به پایبندی ایران
رئیس‌جمهور در این دیدار با بیان اینکه ما به توافقات خود در برجام پایبند هستیم و بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرده است و طرف مقابل نیز باید به تعهداتش پایبند باشد، گفت: نهادی که باید بر اجرای برجام نظارت کند صرفا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و به‌رغم اینکه آژانس پیوسته پایبندی ایران را تایید می‌کند، برخی مقامات آمریکایی مدعی می‌شوند که برخی بندها به خوبی اجرا نشده است و اینگونه اظهارات تاثیرات منفی دارد.
راه حل مذاکره با آمریکا
 همچنین روحانی در دیدار با نخبان آمریکا گفت: راه‌حل‌هایی پیش پای ما وجود دارد و نگران هیچ چیزی نیستیم، به دلیل اینکه همواره اتکاء ما بر مردم بوده و در این زمینه اتفاقا همه مردم متحد خواهند بود. آمریکا امروز کشوری است که با خروجش از این پیمان، کل ملت ایران را کاملا متحد می‌کند و همه جهانیان خواهند دید، آن کسی که تعهد، قانون بین‌المللی و اخلاق را زیر پا گذاشته، چه کسی خواهد بود. بنابراین هیچ ضرری نخواهیم کرد و این ضرر 100 درصد متوجه آمریکاست و ما برای هر شرایطی خودمان را آماده کردیم و مشکلی نخواهیم داشت. رئیس جمهور اظهار داشت: اینکه آیا ایران درباره سایر مسایل حاضر است با آمریکا یا دیگران مذاکره کند، راه‌حلش همین موضوع برجام است. رهبر معظم انقلاب رسما اعلام کرده‌اند که معیار اعتماد ما به آمریکا، همین توافق هسته‌ای خواهد بود. اگر آمریکایی‌ها به این توافق به طور کامل عمل کنند، به این معناست که می‌شود به این کشور اعتماد کرد و می‌توانیم بعدا درباره موضوعات دیگر هم با آمریکا صحبت کنیم اما اگر آمریکا تخلف کرد معلوم است مذاکره با آمریکا درباره موضوعات دیگر هم ثمره و فایده‌ای نخواهد داشت.