کتاب‌هاي درسی، دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌کند

ایسنا: رئیس‌جمهوری، صبح روز گذشته در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 96-97 در هنرستان شهید مدرس منطقه5 تهران، گفت: «وقتی امروز کتاب‌های درسی را باز می‌کنیم، غیر از عوض‌شدن جلد، فونت، عکس و تغییر بعضی عبارت‌ها نسبت به زمانی که ما درس می‌خواندیم، تغییر چندانی نکرده است. درحالی‌که ما باید دانش‌آموزان را حداقل برای 12 سال آینده تربیت کنیم، کتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌کند، نه برای فردا و حتی امروز».
حسن روحانی با اشاره به موفقیت‌های جوانان ایرانی بیان کرد: «همه ما می‌دانیم در کشور ما در بسیاری از زمینه‌ها جوانان دانش‌آموزان و دانشجویان قدم‌های بسیار خوبی برداشت‌ه‌اند. ما در بسیاری از المپیادها برنده طلا شده‌ایم. دانشجویان ما در بسیاری از دانشگاه‌های برتر دنیا در حال تحصیل هستند و در بسیاری از مراکز علمی درجه یک دنیا ایرانیان به‌عنوان نخبه تلاش می‌کنند اما وقتی به صد سال پیش ایران بازمی‌گردیم و با کشورهای پیشرفته مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که در کشور نواقصی وجود دارد و ما از سرمایه و منابعمان بهترین استفاده را نکرده‌ایم».
رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: «ما در کلاس بیشتر می‌خوانیم و حفظ می‌کنیم تا در امتحان نمره خوب بگیریم اما اگر به خلاقیت جوان‌ها و نوجوان‌ها تکیه کنیم و همان مطلب را به‌جای حفظ‌کردن به‌صورت سؤال مطرح کنیم تا با فکر خودشان جواب بدهند، نتیجه را خواهیم دید. این مسئله باید باور نویسندگان کتب درسی شود که دانش‌آموزان می‌توانند در بیان پاسخ‌ها از آنها بهتر باشند و با مقدمه، مطلب، بیان و جملات بهتری حرفشان را بیان کنند. باید بگذاریم بخش بزرگی از کتب درسی ما در سال‌های آینده به‌دست دانش‌آموزان نوشته شود و روی خلاقیت و مهارت دانش‌آموزان تکیه کنیم».
رئیس‌جمهور ادامه داد: «اولین خواسته‌ام از آقای بطحایی، وزیر آموزش‌وپرورش، قبل از معرفی ایشان به مجلس این بود که دانش‌آموزان در پایان 12 سال، باید یک کار بلد باشند تا اگر نخواستند به دانشگاه بروند و خواستند وارد محیط کار و جامعه شوند، یک مهارت را به‌خوبی آموخته باشند. این به‌عنوان رسالت و وظیفه بزرگ همه معلمان، مسئولان و نویسندگان کتاب‌های آموزش‌وپرورش است».


او همچنین گفت: «در محیط مدرسه چگونگی تحمل افکار دیگران را تمرین کنیم. وقتی کسی چیزی می‌گوید و به او می‌خندیم یا او را هو می‌کنیم، یعنی افکارش را تحمل نمی‌کنیم. ما باید در کلاس و محیط مدرسه افکار دیگران را تحمل کنیم و به فکر دیگران احترام بگذاریم که این به‌دست خود دانش‌آموزان و معلمان است تا محیط مدرسه ما محیط اخلاق و ادب باشد».
رئیس‌جمهوری با اشاره به پرسش مهر امسال، عنوان کرد: «پرسش مهر امسال این است که در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم».
روحانی در ادامه گفت: «معلمان باید به دانش‌آموزان نحوه استفاده از فضای مجازی را بیاموزند؛ چراکه این فضا مانند تیغ دو لبه است که هم می‌تواند زندگی را نابود کند و هم می‌تواند مسیر رشد را بسازد».