پايان كلاس‌هاي درس خشتي

آرمان- طاها یاسینی: درحالی سال تحصیلی جدید آغاز شد که هنوز در برخی نقاط کشور مدارس با بی‌مهری مسئولان مواجه هستند. مدارس خشتی و گلی، کپری، مدارس فرسوده، بخاری‌های دردسرساز، کمبود کلاس درس و... از جمله مشکلاتی است که دانش‌آموزان مناطق محروم و روستایی و حاشیه شهرها با آنها سال جدید تحصیلی را آغاز کردند. تردیدی نیست که با وجود کلاس‌های خشتی و گلی و کانکسی اولین موضوعی که به ذهن متبادر می‌شود، تبعیض در آموزش است که به هیچ شکلی قابل توجیه و فراموشی نیست. تحصیل در روستاها و مناطق محروم قصه پرغصه‌ای است که دانش آموزان برای تحصیل، محدودیت‌ها و محرومیت‌ها را به جان می‌خرند. مدارس زیادی هنوز فاقد وسایل استاندارد گرمایشی هستند. با این حال جای خوشحالی است که وزیر آموزش و پرورش این خبر خوش را به همه مردم ایران داده است که تا پایان سال 97 هیچ کلاس خشت و گلی و کانکسی در کشور نخواهیم داشت. اگر سیدمحمد بطحایی بتواند به این وعده عمل کند، اهمیت و ارجمندی این کار وزارت آموزش و پرورش دولت دوم تدبیروامید برای همیشه در تاریخ آموزشی ایران ماندگار خواهد بود.
ارتقای کیفیت
وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس کپری گفت: در حال حاضر نزدیک به 1000 کلاس خشتی و گلی داریم. همچنین حدود 2000 کلاس کانکسی داریم که سعی بر این است، طی یک برنامه کوتاه مدت این کلاس‌ها جمع آوری شود. قول می‌دهم تا پایان سال 97 این کلاس‌ها به کلاس‌های استاندارد تبدیل شود. سیدمحمد بطحایی افزود: در برخی نقاط کشور، به دلیل گرما امکان استفاده از کلاس آجری نیست و به دلیل نبود امکانات سرمایشی و خنک کننده‌ها از کلاس‌های حصیری استفاده می‌شود. وی اظهار کرد: 40 تا 42 درصد کلاس‌های ما هنوز وسایل گرمایشی استاندارد ندارند، البته بخاری‌های قطره‌ای در سراسر کشور قطع شده است اما بخاری‌های غیر استاندارد هنوز در کلاس‌ها استفاده می‌شود که با اعتبارات لازم پیش‌بینی شده در برنامه ششم سعی داریم به وسایل گرمایشی استاندارد تبدیل شوند. وی درباره ضعف‌های موجود در آموزش و پرورش، اظهار کرد: یکی از مهمترین نقایص این است که مدرسه باید مثل سایر مناطق دنیا کانون آموزش دیده شود. برنامه تغییر سیستم مدیریتی باید طوری باشد که اختیارات تفویض شود.
700 صفحه آیین‌نامه!


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما امروز چیزی حدود 700 صفحه مقررات داریم که مدرسه باید از روی مقررات اداره شود و خلاقیت‌ها جایی در اداره مدرسه ندارد. باید مدارس از حیث شایستگی‌ها تقویت شود. بطحایی خاطرنشان کرد: مردم این حق را دارند که از وضعیت کیفی مدرسه آگاه شوند و باید این حق به مردم برگردد. نظام تضمین کیفیت امسال به طور آزمایشی در بخشی از کشور ایجاد خواهد شد تا مردم رتبه کیفیت مدرسه را در مقایسه با دیگر مدارس بدانند. وی افزود: نحوه برخورد با تخلفات در آیین‌نامه‌ها مشخص شده است. واحدهایی داریم که بازرسی‌ها را انجام می‌دهند و پرونده تخلف را به جریان می‌اندازند. از مردم خواهش می‌شود که تخلف گزارش داده شود و حتما گزارش تخلف داده شده را پیگیری کنند.
پرداخت پاداش‌ها
بطحائی در ادامه درباره اردوها و مشکلات و حوادث برای دانش آموزان گفت: دستورالعمل اردوها را مورد بازنگری قرار داده‌ایم و ظرف روزهای آینده به تصویب خواهد رسید و اعلام خواهد شد. برای کاهش تصادفات استفاده از پلیس و یک آمبولانس در کنار سفرها و اردوهای دانش‌آموزی در نظر گرفته شده است. همچنین تاکید شده که سفرهای طولانی حذف و بیشتر از سفرهای کوتاه استفاده شود. وی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی همزمان با آغاز سال تحصیلی، درباره نظام هماهنگ پرداخت حقوق نیز گفت: از هفته آینده پیش‌نویس‌ها به مجلس ارائه و نتایج اعلام خواهد شد. همچنین پاداش بازنشستگان نیز به زودی و به تدریج پرداخت خواهد شد. بطحایی در پایان گفت: مدارس نمونه دولتی فوق برنامه‌هایی بیش از مدارس دیگر دارند که بخشی از هزینه‌ها از والدین دریافت می‌شود.