دولت سایه جلیلی ارزش ندارد

آرمان: جناح اصولگرا پس از حضور هشت ساله در ارکان کشور در همه انتخابات‌های چهارسال گذشته شکست خورده و اکنون به محاق رفته، اما عملکرد این افراد پرسش‌های زیادی را در جامعه باقی گذاشته است که اختلافات درونی جمنا، تأثیرپذیری این نهاد از جبهه پایداری، کناره‌گیری محمدباقر قالیباف به نفع سیدابراهیم رئیسی و دولت سایه بخشی از موضوعات پرسش برانگیز هستند. محمدرضا باهنر که هفت دوره نمایندگی مجلس و سه دوره نیابت ریاست مجلس را در کارنامه خود دارد در مصاحبه خود با مشرق به این سوالات پاسخ گفته است.
90درصد احزاب باید حذف شوند
محمدرضا باهنر، نایب رئیس چند دوره مجلس با اشاره به شرایط سیاسی کشور گفت: 90 درصد احزاب صرفا یک برگه هستند که در جیب آقا و یا خانم برای روز نیازشان است که با قانون جدید احزاب، ظرف سال آینده منحل خواهند شد. رئیس انجمن اسلامی مهندسین با بیان اینکه باید چند حزب قوی و قدرتمند داشته باشیم، اذعان کرد: هر کدام از دولت‌های قبلی راه خودشان را رفتند و هیچ کدامشان کار قبلی را ادامه ندادند که با این شیوه نمی‌شود کشور را اداره کرد. نماینده ادوار مجلس اذعان کرد: دوره چهره‌ها و شخصیت‌های حقیقی کاریزما تقریبا تمام شده است و اگر کاریزمایی هم قرار است در کشور به وجود بیاید ساختار‌ها باید به وجود بیاورد که این را باید دنبال کنیم.
احزاب اصولگرا از جمنا دلخور بودند


دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری بر لزوم اصلاح گفتمان اصولگرایان تاکید کرد و گفت: اصولگراها باید در گفتمانشان اصلاحاتی ایجاد کنند تا بتوانند تعامل مثبت و سازنده‌ای با جامعه داشته باشند. باهنر در ادامه سخنان خود به جمنا پرداخت و با رد ارتباط جمنا با نیروهای مسلح بیان کرد: برخی از بازنشستگان سپاه که از سپاه بیرون رفته بودند و ارتباط تشکیلاتی نداشتند عضو جمنا بودند. باهنر ادامه داد: مثلا آقای ذوالقدر که رئیس ستاد اجرایی جمنا بود حدود 10 سال قبل از سپاه جدا شده و در قوه قضائیه فعالیت می کرد اما افکار عمومی و کسانی که آقای ذوالقدر را می شناختند او را به نام سردار ذوالقدر می شناختند و در افکار عمومی این گونه عنوان شده بود که جمنا ساخته و پرداخته سپاه و بسیج است، در صورتی که اکثریت افراد جمنا سپاهی نبودند، اما در استان ها این‌گونه عنوان شد. او هنر جمنا را تبدیل همه کاندیدا‌ها به یک کاندیدا دانست و گفت: در این دوره از انتخابات اختلاف نفر اول و دوم انتخابات نسبت به سال 92 کمتر شد و معلوم شد که جامعه یک وزنه تعادلی دارد. این فعال ارشد اصولگرایان گفت: جمنا نتوانست همه فعالان سیاسی اصولگرا را دور هم جمع کند که به این دلیل احزاب اصولگرا دلخور بودند. باهنر تصریح کرد: بنده ساختار جمنا را برای حزب شدن درست و کافی نمی‌بینم و جمنا نمی‌تواند یک حزب باشد اما باید ضمن تغییراتی از ظرفیت جمنا استفاده شود.
خیانت کردن!
نایب رئیس پیشین مجلس هشدار داد: من تلاش نیروی‌های 40 درصدی برای موفق نشدن دولت را خیانت به انقلاب و نظام می‌دانم. وی دولت در سایه را در صورت وجود حزب قدرتمند خوب دانست و گفت: اگر آقای جلیلی بتواند 40 درصد جامعه اصولگرایی را مدیریت کند دولت در سایه معنا می‌دهد، اما اگر قرار باشد مثلا کسی بیاید 3 درصد جامعه اصولگرایی را مدیریت کند ارزش ندارد. باهنر گفت: دولت در سایه می‌تواند دولت را نقد کند، اما اگر دولت در سایه وظیفه خودش را این بداند که نگذارد دولت کار کند و برای دولت قانونی کارشکنی و مزاحمت ایجاد کند این یک خیانت به انقلاب و اسلام است.
کاندیدای سایه
نماینده ادوار مجلس درباره انتخابات96 توضیح داد: در این انتخابات آقای جهانگیری آرای زیادی به سمت آقای روحانی جلب کرد، کما اینکه اعتقاد داشتند اصولگرایان هم کارشان بر این مبنا بود. باهنر درخصوص جمنا ادامه داد: پایداری‌ها می‌گفتند که ما به دنبال یک وحدت گفتمانی هستیم و فرقی بین خودشان و بقیه قائل بودند و الان هم قائل هستند و در نهایت هم چون کاندیدای نهایی جمنا کاندیدایی شد که به ذائقه پایداری‌ها خوش می‌آمد حمایت کردند و اگر کاندیدای نهایی جمنا قالیباف بود جبهه پایداری حمایت نمی‌کرد. البته ایشان عضو جبهه پایداری نبوده و نیستند. رئیس انجمن اسلامی مهندسین درباره انصراف قالیباف ادامه داد: کسی آقای قالیباف را الزام به انصراف نکرد، اما در مجموع به این جمع‌بندی رسیدند که انصراف دهند. یکی از دلایل انصراف این بود که بالاخره کسی که چند دوره کاندیدا می‌شود و خودش را در معرض رای قرار می‌دهد و موفق نمی‌شود، شاید حضور مجددش خیلی خوب نباشد.
علت برکناری فرجی‌دانا
نایب رئیس سابق مجلس با اشاره به حوزه نفوذ نمایندگان گفت: من یک حوزه نفوذ رای دارم. در استیضاح رضا فرجی‌دانا، عطاءا... مهاجرانی و عبدا... نوری بنده حوزه نفوذ رای داشتم و اگر به همان دوره مجلس پنجم برگردیم خیلی جدی‌تر عمل می‌کنیم. او در مورد استیضاح وزیر علوم اسبق تصریح کرد: استیضاح فرجی‌دانا لب مرزی بود. من با وجود نداشتن حوزه نفوذ گسترده، تأثیر خودم را گذاشتم.
روحانی و اصلاح‌طلبان
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به رابطه روحانی و اصلاح‌طلبان گفت: آقای روحانی در دوره اول و دوم ریاست جمهوری، در هر دو دوره، مدیون رای اصلاح‌طلبان است و اصلاح‌طلبان کمک کردند رأی دادند و ایشان قاعدتا یک دِینی به اصلاح‌طلبان دارد. اما روحانی پاسخ مناسبی به اصلاح‌طلبان نداد. او در ادامه ضمن تجلیل از معاونت وزیری زنان خاطرنشان کرد: اگر 10 معاون وزیر از بانوان داشته باشیم قطعأ تأثیرش بیشتر از یک وزیر زن است. او در پایان به رأی آوردن خود در مجلس اول اشاره کرد و گفت: بالاخره زمانی که بنده برای اولین بار رای آوردم اسم شهید باهنر مشهور بود و به همین دلیل مردم رای دادند.