سرقت‌های زیرکانه از خانه‌های اعیانی

قانون پلاس: چهار تبهکار حرفه‌ای که با سرقت از خانه‌های اعیانی شمال پایتخت، پول میلیاردی به جیب زده‌بودند از سوی کارآگاهان دستگیر شدند. این دزدان در یکی از سرقت‌ها، بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان سرقت کرده‌بودند.
17 خرداد سال‌جاری، سرقت خانه‌ای در خیابان قلهک به کلانتری 124 قلهک گزارش شد. مالباخته در تحقيقات پليسي به ماموران گفت: امروز وقتی از مسافرت برگشتم، متوجه شدم قفل در منزلم تخريب شده و دار و ندارمان به سرقت رفته‌است. 15هزار دلار، 20 میلیون پول نقدو چند ساعت طلای زنانه و مردانه به ارزش حدود 600 ميليون تومان دزدیده‌شده‌است.
همزمان با آغاز رسیدگی به پرونده سرقت منزل در خیابان دولت، شکایت‌های مشابه دیگری با موضوع سرقت منزل به شیوه توپی‌زنی به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران گزارش شد. یکی از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: ساعت هشت شب پنج‌شنبه 4 تير، خانه‌ام را ترك و ساعت يك بامداد به خانه برگشتم؛ هنگامي‌كه وارد پاركينگ شدم،متوجه شدم ماشینم سرجایش نیست. هراسان به آپارتمانم در طبقه چهارم رفتم و دیدم كه توپي در خراب شده و گاوصندوق به همراه محتويات آن كه شامل طلا و جواهر، سكه دلار و ارز و چند ساعت مچي به ارزش 500 ميليون تومان بود، به سرقت رفته‌است.
مالباخته دیگری نیز در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: وقتی شب به خانه برگشتم، دیدم در خانه باز است و وسایل به‌هم ریخته‌است. با بررسي بيشتر متوجه شدم طلا و جواهرات، ساعت‌هاي مچي طلا، 100 سكه طلا،50 هزار دلار و حدود 30 ميليون پول نقد، پنج كيلو طلا و اوراق ديگر به ارزش 5/1 میلیارد تومان سرقت شده‌اند.


شناسایی سرکرده سارقان
با توجه به سرقت‌هاي متعدد در نواحي شمالي تهران كه در تمامي آن‌ها سارقان به شیوه تخريب در ورودي آپارتمان‌ها، سرقت‌های خود را اجرایی کرده بودند، تيمي از كارآگاهان پایگاه سوم آگاهی به صورت وي‍ژه تحقيقات خود را آغاز كردند.
در بررسی تصاویر به‌دست آمده از صحنه‌هاي مختلف سرقت، يكي از سارقان حرفه‌اي و سابقه‌دار فراری منازل به نام «محسن» که با تامین قرار قانونی از زندان مرخصی گرفته و پس از آن از مخفیگاهش در تهران متواری شده بود، شناسایی و تحقیقات جهت دستگیری وی آغاز شد .
با انجام اقدامات پليسي و بررسی سوابق محسن، کارآگاهان در چندين تحقیقات نامحسوس موفق به شناسایی مخفیگاه او این‌بار در غرب تهران شده و ساعت سه بامداد 17 مرداد، وي را در خانه لوكس و اعياني در حوالي بلوار فردوس دستگير و در بازرسي از خانه استيجاري وي، تعداد زیادی كيف زنانه، انواع ادكلن‌هاي مارك و گران‌قيمت، ابزار و ادوات مخصوص سرقت از منزل و ... كشف شد .
محسن پس از دستگيري و انتقال به پايگاه سوم پليس آگاهي، در همان تحقيقات اولیه به ده‌ها سرقت منزل در مناطق شمال تهران به ويژه نياوران، پاسداران، شهرك غرب به روش توپي‌زني و تخریب در ورودي، اعتراف كرد و به کارآگاهان گفت که در مناطق پاسداران، قلهك، خيابان‌هاي ديباجي و دولت به اتفاق برادرش به‌نام «علي» سرقت‌ها را انجام داده‌اند.
به دنبال اعترافات متهم، کارآگاهان با شناسايي مخفيگاه علي در محله فلاح تهران در اقدامي ضربتي وي را دستگير و يك خودروي مزدا 3 كه در زمان سرقت‌ها از آن استفاده شده بود، توقيف كردند.
برابر اعترافات صريح این دو برادر، محسن پس از آزادي از زندان با تشكيل يك باند حرفه‌اي و به اتفاق تعداد دیگری از سارقان حرفه‌ای به‌نام‌های«سامان»و «وحيد» ‌ اقدام به سرقت منزل در مناطق وسيعي از شمال پايتخت كردند.
با انجام تحقيقات پليسي و استخراج تصاویر متهمان از سیستم جامع پلیس آگاهی‌، دو تن از همدستان متهمان شناسایی و در بررسی‌های بیشتر مشخص شد که این دو متهم به‌تازگی در پرونده‌ای دیگر دستگیر شدند و درحال حاضر در زندان به سر مي‌برند که با هماهنگی مقام قضايي، به پايگاه سوم منتقل شدند و در تحقيقات پليسي به سرقت‌هاي جديد با مشارکت محسن و علی اعتراف کردند كه تنها در یکی از سرقت‌ها، در محله دروس تهران اموالي به ارزش بيش از يك و نيم ميليارد تومان سرقت کرده بودند.
در بررسي محل‌هاي سرقت و با بررسي اعترافات سارقان مشخص شد آن‌ها ابتدا با استفاده از موتورسيكلت در کوچه و محل‌های خلوت پرسه‌زني و گشت‌زني می‌کردند و پس از شناسایی خانه‌هاي خالي در قالب گروه‌هاي چهار نفره و با خودروهاي لوکس و مدل بالا نظير سانتافه، مزدا 3 و زانتيا به محل سرقت رفته و با اطمینان از خالي بودن محل سرقت با تخریب قفل درهاي ورودی خانه‌ها، طلا و جواهرات، سكه، اسكناس، دلار و ارز را سرقت مي‌كردند و از صحنه متواري مي‌شدند .
سردار عباسعلي محمديان ، ريیس پلیس آگاهی تهران با اشاره به توقیف چندین میلیارد تومانی اموال و وجوه نقد از متهمان، عنوان داشت: در ادامه رسیدگی به این پرونده، کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی موفق به شناسایی تعدادی از خریداران اموال دزدی و کشف مقادیر بسیاری از اموال مسروقه از آنان شدند که با شناسایی قسمتی از این اموال از سوی مالباختگان، برابر هماهنگی‌های لازم قضایی اموال شناسایی شده به صاحبان آن‌ها تحویل و وجوه نقد به‌دست آمده از متهمان نیز برابر دستور قضایی توقیف شد.
رييس پليس آگاهي تهران بزرگ در پایان این خبر گفت : با توجه به سوابق متهمان در ارتکاب جرایم مختلف و به منظور شناسایی دیگر جرایم ارتکابی این گروه تبهکاران حرفه‌ای و سابقه‌دار، دستور انتشار بدون پوشش تصاویر متهمان از سوی بازپرس محترم پرونده صادر شده است.
از همه شاكي‌ها و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصاویر متهمان شده‌اند، درخواست می‌شود تا برای پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان خرمشهر، میدان نیلوفر مراجعه کنند.