امضاي قرارداد۲۶ميليارد دلاري با بانك‌هاي خارجي

توافق برجام براي كشور ما كه چندين سال در شرايط تحريم به سر مي‌برد و از بسياري امكانات محروم بود، گشايش بزرگي بود. به خصوص در حوزه نفت و انرژي اين گشايش بيشتر از بخش ‌هاي ديگر قابل لمس بود زيرا ايران، كشوري است كه داراي منابع غني نفت و گاز است و اقتصاد كشور ما تا حد زيادي وابسته به نفت است و وقتي توان فروش اين طلاي سياه وجود نداشته باشد با بحران‌هاي اقتصادي زيادي روبه‌رو خواهد شد. خوشبختانه پس از اجراي برجام، توليد نفت كشور به اندازه زمان پيش از تحريم بازگشت و گشايش‌هاي اقتصادي زيادي حاصل شد و قراردادهاي زيادي با كشورهاي مختلف در حوزه‌هاي گوناگون به امضا رسيد.
بايد چالش بيكاري حل شود
روز گذشته مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاس برگزار شد. در اين مراسم اسحاق‌جهانگیری، معاون اول ريیس جمهور گفت: ما نیاز داریم برای توسعه، کسب اقتدار و قدرت اقتصادی کشور، طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را اجرا کنیم، باید رشد صنعتی دنبال شده و به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل کنیم و افق تازه‌ای برای رونق باز کرده و همچنین بتوانیم چالش‌های بیکاری را حل کنیم. در سخنرانی‌های هفته گذشته در مجمع سازمان ملل یک طرف تمایلات جنگ‌طلبانه ترامپ و نتانیاهو به نمایش گذاشته شد که می‌خواستند هراس ایجاد كنند تا تجارت اسلحه و سلطه بر دنیا را دنبال کنند و در طرف دیگر کشورهای مستقلی قرار داشتند که به رای ملت پایبند بوده‌اند.
ايران به دنبال تنش‌زدايي است


وی افزود: سخنان سنجیده ريیس جمهور این پیام را داشت که ایران به دنبال تنش زدایی است و به قوانین بین المللی پایبند بوده و به دنبال جهان عاری از تروریسم است همان گونه که سوابق ايران نیز این موضوع را نشان می‌دهد. لازمه زندگی در جهان پرمخاطره‌ای که در آن قرار گرفته‌ایم بنا به تاکید رهبری توانمند کردن جامعه و کشور از نظر علمی تکنولوژی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. این موضوعات امری نیست که فقط از دولت برآید بلکه همه جامعه باید در آن سهیم باشند. ما نیازمند عزم ملی برای نوسازی نگرش‌ها جهت توانمندسازی شهروندان هستیم.
مسير اقتصاد كشور صحيح است
معاون اول ريیس جمهور گفت: در مقطعی قرار گرفتیم که اقتصاد در مسیر خوبی قرار دارد و باوجود نقدها و محدودیت‌هایی که در جامعه و کشور وجود دارد مسیر اقتصاد کشور صحیح پیموده می‌شود و شاخص‌ها قابل قبول است. اکنون ما در اقتصاد ثبات داریم به طوری که رشد اقتصادی کشور طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرده در سال 95 بالای 12 درصد بوده و بر اساس اعلام مرکز آمار، 9 درصد بوده است که این‌ها بیانگر رشد اقتصادی مناسب در سطح دنیا ست. در سه ماهه اول سال جاری رشد اقتصادی کشور 6.5 درصد و بدون نفت 7 درصد بوده است. برخی می‌گفتند به دلیل سهم بالای نفت قادر نیستیم رشد اقتصادی را دنبال کنیم اما دیدیم که در همه بخش‌های اقتصادی کشور، رشد مثبت بوده است.
بهترين عملكرد متعلق به وزارت نفت
معاون اول ريیس جمهور گفت:یکی از بخش‌هایی که نقش محوری دارد نفت، گاز و پتروشیمی است. به طوری که در عملکرد سال 95 و 96 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شاهد بودیم که بهترین عملکرد مختص وزارت نفت بوده است.
سرمايه‌گذاري در بخش انرژي
وی خاطرنشان کرد: اکنون وزات نفت آمادگی دارد که قراردادهای بزرگ امضا کند و در این رابطه تاکنون قرارداد با توتال را داشته‌ایم و همان افقی که وزارت نفت برای خود ترسیم کرده، زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های مهم در بخش انرژی را شاهد خواهیم بود که البته یکی از این موارد نیز بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش حمل و نقل و ساختمان است و هر کدام میلیاردها دلار منابع مختلف جذب می‌کند و برنامه‌های خوبی نیز تهیه شده است. یکی از اصلی‌ترین صنایع ایران، صنعت پتروشیمی‌ست که پویا و توجیه‌پذیر است. صنعت پتروشیمی، صنعتی دانش‌بنیان و مردمی و برای توسعه آن برنامه‌های خوبی تهیه شده است. استفاده از منابع خارجي در بخش خصوصي
وی با اشاره به اینکه ما شرایط تبدیل شدن به قطب اقتصاد جهان را داریم، تصریح کرد: با بانک‌های اروپایی و آسیایی مذاکراتی جهت جذب 60 میلیارد دلار داشته‌ایم که 26 میلیارد دلار با بانک‌های خارجی قرارداد منعقد کرده‌ایم و دولت ضمانتنامه صادرکرده که خط اعتباری ایجاد شده استفاده شود. اولویت اول ما برای استفاده از منابع خارجی، بخش خصوصی است. باید از فرصت پیش آمده استفاده شود چرا که ما به توانمندی نیروی انسانی کشورمان اطمینان داریم. ظرفیتی در ایران وجود دارد که با توجه به راه تعاملی که در پیش گرفتیم، قادر خواهیم بود با اتکا به توانمندی داخلی، ایران را توسعه دهیم و اقتصاد رو به رشد بسازیم.