رويش پلاسكوهاي جديد در تهران

فقط در منطقه ۱۲، حدود ۱۰۱ ساختمان مانند پلاسکو داریم که تنها یکی از آن‌ها تعطیل شده است
اگر می گوییم مقررات ملی ساختمان مشکل دارد، منظورمان هم مشکل سخت افزاری و هم نرم افزاری است
بيشتر گزارش‌های ارائه شده در مورد پلاسکو، نهاد محور بود و جای خالی گزارش از سوی مطبوعات و مردم احساس می‌شد
فرضیه آتش سوزی و انفجار عمدی ساختمان در بررسی‌ها رد شد و در نهایت توصیه‌هایی برای جلوگیری از تکرار حادثه مطرح شد


چندین دستگاه مملکت جمع شده‌اند و میلیاردها تومان بودجه را هزینه می‌کنند تا بی‌پناه‌ترین انسان‌های این شهر را از جلوی چشم‌ها دور کنند
گزارش ديروز عضو هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو، بارديگر داغ بي‌توجهي به ساختمان‌هاي ناايمن پايتخت را تازه كرد.اما اين‌بار اعضاي شوراي شهر تهران جدي‌تر از هميشه خواستار پيگيري ماجراي پلاسكو، برخورد با مسببين و البته خلاصي كسبه اين مجتمع تجاري از بلاتكيفي شغلي شدند. اعضاي شورا حتي پيشنهاد دادند كه رييس بنياد مستضعفان به عنوان مالك اصلي پلاسكو در صحن شوراي شهر حضور يافته تا بگويد كه در ماه‌هاي گذشته از حادثه، براي كسبه چه‌كرده است. اما در ميان همه مواردي كه ديروز درباره حادثه ساختمان پلاسكو مطرح شد، موضوع تولد پلاسكوهاي تهران از موضوعاتي بود كه نياز به تامل و تصميم گيري قاطع در برخورد با آن‌ها دارد. آنجا كه حجت نظري، جوان‌ترين عضو شوراي شهر تهران از تخلف عجيب بنايي در حال ساخت در محله دزاشيب تهران خبر داد.
تجاوز 50 متري در ساخت بنا!
نظری با بيان اينكه ساختمان‌های جدیدی با شرایط مشابه پلاسكو در شهر تهران در حال احداث است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد، اظهارداشت: در یک ساختمان در حال ساخت در دزاشیب واقع در منطقه یک تهران، تاکنون 50 متر تجاوز صورت گرفته است.مالک این ساختمان بر اساس جواز خود اجازه ساخت 16 طبقه داشته اما با توجه به این موضوع، 24 طبقه ساخته است.به گفته این عضو شورای شهر تهران، با وجود دستور معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران و همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری برای توقف ساخت‌وساز، اما این ساختمان همچنان در حال ساخت است و شورا باید جلوی این موضوع را بگیرد.همچنین علی اعطا در هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش پس از ارائه گزارش هیات ملی حادثه پلاسکو در سخنانی تاکید کرد: تاکنون گزارش‌های متعددی ارائه شده و به اندازه کافی ابعاد موضوع روشن شده اما آنچه اهمیت دارد، آن است که برای آینده برنامه مشخصی داشته باشیم. ما با مالک و تعداد زیادی کسبه روبه‌رو هستیم که این افراد دچار مشکل هستند؛ اگر در این زمینه تدبیری اندیشیده نشود، این فرایند در یک جایی قفل خواهد شد. از این‌رو شورا از زاویه مسئولیت اجتماعی که نمایندگی مردم را بر عهده دارد، باید ورود کند. دبیر وقت شورای عالی شهرسازی، آماری را ارائه کرد که 281 برج در شهر تهران، در کنار معابر زیر 12 متر قرار گرفته‌اند. این به‌اين معنی است که همین میزان دسترسی نيز برای این برج‌ها وجود ندارد. به گفته اعطا، شورای عالی شهرسازی و معماری، مصوبه 11 بندی در این زمینه داشته و تکالیفی را برای شهرداری مشخص کرده است؛ در ادامه ما نیز در شورای شهر باید این موضوع و تکالیف را پیگیری کنیم.
وجود پلاسكوهاي متعدد در قلب تهران
تعدد ساختمان‌هاي ناايمن در تهران كه هر كدام مي‌توانند حادثه اي مشابه پلاسكو را رقم بزنند، امكان بالقوه اي است كه هر لحظه مي تواند بالفعل شود و اين موضوع، نگراني شوراي شهر تهران را تازه كرد. شهربانو اماني، عضو شورای شهر تهران در همين باره نسبت به وجود ۱۰۱ ساختمان ناایمن در قلب تهران هشدار داد و گفت: در شورای پیشین درباره احتمال فروریزی پلاسکو، ۱۴ تذکر ارائه شده بود. وي با اشاره به گزارش کمیته ملی بررسی حادثه پلاسکو گفت: روز بدون خودرو به همراه شهردار در منطقه ۱۲ بودم و سوالی که آنجا مطرح شد، این بود که در منطقه ۱۲ چند ساختمان مانند پلاسکو وجود دارد؟ما فقط در منطقه ۱۲، حدود ۱۰۱ ساختمان مانند پلاسکو داریم که تنها یکی از آن‌ها تعطیل شده است.امانی با اشاره به ۱۴ تذکر در شورای پیشین درباره احتمال فروریزی پلاسکو گفت: متاسفانه به هیچ‌کدام از این گزارش‌ها توجه نشده بود. تهران در گسل زلزله قرار دارد و فاجعه پلاسکو و حوادث مشابه آن به صرف گزارش تمام نمی‌شود. محمود میرلوحی، ديگر عضو شورای شهر تهران نيز با اشاره به وقوع حادثه پلاسکو گفت: باید جلوی چنین حوادثی گرفته شود، نباید منتظر تکرار حوادث بعدی باشیم. وي با اشاره به پیشنهاد قرار گرفتن موضوع حادثه پلاسکو در دستور کار امروز شورای شهر تهران گفت: این اولین بار است چنین هیاتی در کشور تشکیل می‌شود. پیش از این دولتی‌ها برای بررسی حوادث گروهی را می‌فرستادند و به‌طورمعمول گزارش‌ها کلی بود. اگر می‌گوییم مقررات ملی ساختمان مشکل دارد، منظورمان هم مشکل سخت افزاری و هم نرم افزاری است.در حال حاضر تکالیف معلوم نیست.میرلوحی پیشنهاد داد که هر سه ماه این موضوع در دستور کار قرار گیرد تا هیات بتواند گزارش‌های لازم را به اعضای شورا ارائه دهد.احمد مسجدجامعی، عضو دیگر شورای شهر تهران نیز با اشاره به وجود گزارش‌های متعددی که در مورد پلاسکو ارائه شد، گفت: در میان گزارش‌هایی که از سوی دولت، دستگاه قضایی و... ارائه شد، جای گزارش مردمی خالی است.بيشتر گزارش‌های ارائه‌شده در مورد پلاسکو، نهاد محور بود و جای خالی گزارش از سوی مطبوعات و مردم احساس می‌شد و باید به سراغ خبرنگاران و کسبه نيز می‌رفتند. این امدادرسانی در حالی رخ داد که ساختمان پلاسکو در یک خیابان اصلی قرار دارد و حتی ترافیکی نیز در کار نبود. پس امدادرسانی به برج‌های بلندمرتبه در کوچه‌های 6 تا 10 متری چگونه خواهد بود؟مسجدجامعی تاكيد كرد: مدل شهرسازی در تهران به گونه‌ای است که نمی‌توان امدادرسانی کرد. به گفته آتش‌نشان‌ها، در برخی خیابان‌ها همچون خیابان فرشته، خودروهای آتش‌نشانی حتی رد نمی‌شوند.
درس‌هاي گزارش پلاسكو
اما پس از آنكه گزارش ملي حادثه پلاسكو چند نوبت در مجامع مختلف از جمله شوراي اسلامي شهر تهران ارائه شده بود، ديروز نيز مختصري از آن براي اعضاي شوراي پنجم ارائه شد و آقاکوچک از اعضای هیات ملی بررسی حادثه پلاسکو با اشاره به تشکیل 6 کمیته تخصصی در حوزه‌های فنی، حقوقی و اجتماعی در این هیات گفت: این هیات از تصاویر و فیلم‌ها، مکاتبه رسمی با ارگان‌ها، برگزاری جلسه استماع با مسئولان، تحلیل رسانه‌ها و نخبگان، نمونه‌برداری از مصالح، گزارش‌های مردمی و ... برای ارائه این گزارش استفاده کرد. با توجه به محورهای پنج گانه حکم ريیس جمهور، گزارش نهایی هیات به همراه پیوست‌ها آماده‌سازی شد که در سه فصل مجزا منتشر شده است.عضو هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو در بیان بررسی‌های تخصصی مهندسی آتش‌نشاني گفت: بار حریق بالا، عدم انطباق فنی پلکان‌ها و فضاهای خروجی، نبود فضاسازی فنی و عدم وجود سیستم بازدارنده، وجود وسایل گرمایشی غیراستاندارد و... از دلایل گسترش حریق در ساختمان پلاسکو بود. بر این اساس یک‌سری توصیه‌های جزيی و کلی برای جلوگیری از موارد وقوع در آینده در گزارش ارائه شد. در بررسی‌های مهندسی سازه ابتدا سعی شد سیستم سازه شناسایی شود. این سیستم سازه شبیه سیستم لوله‌ای بود که ستون‌های زیادی در کنار ساختمان هستند و تعداد ستون‌های میانی کم است. همچنین اجزای سازه که از مقاطع مرکب بودند، ضعف‌های خود را در حادثه نشان دادند و وجود حرارت و اثر آتش، باعث شد ساختمان فرو بریزد.آقا کوچک در ادامه با تشریح سه مرحله مختلف فروریزش ساختمان پلاسکو در اثر حریق و حرارت، گفت: فرضیه آتش سوزی و انفجار عمدی ساختمان در بررسی‌ها رد شد و در نهایت توصیه‌هایی برای جلوگیری از تکرار حادثه مطرح شد؛ از جمله آنکه ضوابط و مقررات ملی و مبحث ۲۲ از نظر محتوا و نحوه اجرا، دارای ضعف هایی است که باید برطرف شود. همچنین لزوم تمایز در نگرش به ساختمان‌های بلند مرتبه و تدوین ضوابط لازم برای این ساختمان‌ها مورد تاکید قرار گرفت. آقاکوچک با اشاره به بررسی های صورت گرفته در حوزه مدیریت ریسک و بیمه نیز بیان کرد: تعدادی از واحدها به تنهایی دارای پوشش بیمه‌ای بودند و یک‌سری از کارگران نیز تحت پوشش بیمه قرار داشتند؛ ازاین‌رو پیشنهادهايي برای اصلاح قوانین بیمه و رابطه مالک و مستاجر ارائه شد تا بیمه در ساختمان‌ها اجباری شود و اشکالات فنی ساختمان‌ها بروز و ظهور پیدا کند.
بي پناه‌ترين انسان‌ها را دريابيد
جدا از موضوع هميشه داغ حادثه پلاسكو كه ديروز در صحن شوراي شهر مطرح شد، جمع‌آوري كودكان كار از خيابان‌هاي شهر تهران و برخوردهاي روزهاي اخير با آن‌ها، مورد اعتراض برخي اعضاي شورا قرار گرفت. «بهاره آروين» عضو هیات ريیسه شورای شهر تهران در همين باره در نطق پيش از دستور خود به شدت دستگاه‌هاي مسئول در جمع‌آوري كودكان كار را مورد انتقاد قرار داد و گفت: چندین دستگاه مملكت جمع شده‌اند و میلیاردها تومان بودجه كشور را هزینه می‌کنند تا بی‌پناه‌ترین انسان‌های این شهر را از جلوی چشم‌ها دور کنند، کودکانی که ناخواسته و به‌اجبار به دنیای سرد و خشن بزرگسالی پرتاب شده‌اند، بدون اینکه امکان تجربه لذت‌بخش لحظه‌های سرخوشانه کودکی را داشته باشند، کودکانی که به‌دليل فقر و دیگر شرایط آسیب‌دیده خانواده، مجبور به کار در خیابان شده‌اند، چندین دستگاه مملکت جمع شده‌اند تا این جاماندگان از کودکی و مهر را از جلوی دیدگان دور کنند كه مبادا اسباب دل‌مشغولی‌ شوند. وی افزود: به گفته مسئولان بهزیستی، 90 درصد کودکانی که با زور و اجبار از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند، دارای سرپرست و خانواده‌اند که برای بازپس‌گیری فرزندان‌شان به مراکز نگهداری موقت این کودکان مراجعه می‌کنند. فرآیند کار این‌گونه است که خانواده‌ها پس از پرس‌وجو و یافتن فرزندشان در یکی از مراکز نگهداری، باید در دادگاه تعهد بدهند که دیگر بچه‌شان کار نخواهد کرد و بعد حکم قضایی برای آزادی و بازپس‌گیری فرزندشان بگیرند؛ چرخه‌ای معیوب، بی‌ثمر و سرشار از هزینه‌های گزاف روانی که به کودکان و خانواده‌های آسیب‌دیده‌شان وارد می‌شود. به گفته مسئولان مربوطه، حدود 60 تا 70 درصد این کودکان غیرایرانی هستند، حال می‌توان پرسید که این شاخ و شانه دولتی برای چه کسی کشیده می‌شود؟ برای افغانستانی‌های نجیب، سر به زیر و در عین‌حال بی‌کس و کار در این مملکت که باید دنبال بچه‌های‌شان، پیش کوچک و بزرگ مسئولان ما گردن خم کنند؟ برای زهر چشم گرفتن از چنین بی‌پناهانی است که به چندین دستگاه دولتی لشکر‌کشی کرده‌اند؟ زورمان به علت‌های «قدر قدرت» اجتماعی نمی‌رسد، به جایش یقه معلول‌های آسیب‌ دیده‌ای را می‌گیریم که نفس خودشان و زندگی‌شان زیر آسیب‌های حاصل از علل اجتماعی به شماره افتاده است. زورمان به حذف علت نمی‌رسد، معلول را برای چندصباحی نيز که شده حذف می‌کنیم. چه کسی را گول می‌زنیم؟جمع‌آوری و انتقال اجباری کودکان به مراکز نگهداری موقت، نه عقلانی است، نه اخلاقی ونه قانونی. به‌فرض که قانون حکم بر ممنوعیت کار کودک داده است، برچه مبنا قربانی یک جرم را به گروگان می‌گیرند تا مسئول و سرپرست مربوطه بیاید و تعهد بدهد که کار کودک را متوقف می‌کند؟از شهردار محترم تهران، جناب آقای دکتر نجفی به عنوان یک شخصیت فرهنگی و با سابقه طولانی و درخشان در آموزش و پرورش، می‌خواهم شهرداری تهران به جای دنباله‌روی دستگاه‌های دیگر در اجرای این نوع طرح‌های آسیب‌زا، بی‌ثمر و غیرکارشناسی ابتکار عمل را در این حوزه به دست گیرد و با فراهم کردن زمینه همکاری چهارجانبه میان شهرداری تهران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه و فرمانداری تهران، طرح‌هایی مبتنی بر ارائه مشوق را به جای طرح‌های تنبیهی درپیش‌گیرند. به‌عنوان مثال می‌توان آن 20 میلیارد بودجه این طرح را صرف افزایش جذابیت مدارس در مناطق حاشیه‌نشین تهران کرد.