هشدار ظریف به اروپا درباره همراهی با آمریکا در نقض برجام

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با روزنامه‌های گاردین و فایننشیال تایمز اعلام کرد: اگر اروپا دنباله‌روی واشنگتن برای خروج از برجام باشد، ایران تکنولوژی هسته‌ای بسیار پیشرفته‌تر از قبل از برجام را دنبال خواهد کرد. به گزارش ایسنا،محمدجواد ظریف در عین حال تأکید کرد که البته این فناوری در راستای مقاصد صلح‌آمیز و تعهدات ایران در معاهده ان‌پی‌تی خواهد بود. ظریف همچنین تاکید کرد، تنها راهی که ایران اجازه خواهد داد محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای اش ادامه یابد، آن است که دیگر طرف‌های برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) همگی به شرایط قید شده در برجام پایبند بمانند و با تحریم‌های احتمالی آمریکا مقابله کنند. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به این نکته اشاره کرد که خروج از توافق یکی از گزینه‌هایی است که تهران در حال بررسی آن است. ظریف گفت: البته گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که به نحوه مقابله جامعه جهانی با آمریکا بستگی دارد. وی هشدار داد: در صورتی که اروپا، ژاپن، روسیه و چین تصمیم بگیرند با آمریکا همراه شوند،   فکر می‌کنم که پایان برجام فرا خواهد رسید. وی همچنین در این مصاحبه تصریح کرد: فرض و حدس من این است که ترامپ [پایبندی ایران به برجام را] تایید نخواهد کرد و خواهد گذاشت کنگره در این باره تصمیم بگیرد. براساس گزارش رسانه‌ها ، در صورتی که ترامپ پایبندی ایران به برجام را در 15 اکتبر(23 مهر)تایید نکند، کنگره ۶۰ روز زمان دارد تا تحریم‌هایی را که با توافق هسته‌ای به حالت تعلیق در آمده بود،  یک بار دیگر اعمال کند.
ظریف همچنین در گفت و گو با الجزیره تأکید کرد: اگر آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند باشد در موقعیت بهتری خواهد بود. اگر واشنگتن تصمیم بگیرد از توافق هسته‌ای خارج شود، ما گزینه‌ خروج از برجام و گزینه‌های دیگر را در اختیار خواهیم داشت.
تأکید اتحادیه اروپا بر حفظ برجام
در همین حال فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در دانشگاه ماستخریت هلند بار دیگر بر اهمیت توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (برجام) تاکید کرد و گفت: از بقای برجام اطمینان حاصل خواهیم کرد. همچنین «پیتر ویتیگ»، سفیر آلمان در واشنگتن  در گفت‌وگو با «ان‌پی‌آر» بر ضرورت پایبند ماندن به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) در بحبوحه تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای تضعیف آن تأکید کرد.


دیپلمات ارشد آلمانی در پاسخ به این سوال که در صورت خروج آمریکا از برجام چه اتفاقی به وقوع خواهد پیوست گفت: «این فرایند، یک مسئله داخلی آمریکاست. چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که در نهایت در توافق ایران شبهه ایجاد نشود.» وی تصریح کرد: «بنابراین ما معتقدیم خروج از این توافق، در شرایطی که ایران به آن پایبند مانده و آژانس هفت بار آن را تأیید کرده است، اشتباه خواهد بود.»  دیپلمات آلمانی بار دیگر تأکید کرد که خروج از توافق هسته‌ای با ایران، به از دست رفتن اعتبار آمریکا و کشورهای غربی منجر خواهد شد.  همچنین وزیر امور خارجه فرانسه با انتقاد از موضع متناقض آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران گفت: مجموعه کشورهای ذی نفع در توافق هسته‌ای ایران، با حفظ آن موافق هستند.