جهان فوتبال بدون بارسا می لنگد

بارسلونا و هوادارانش از امروز به بعد باید خودشان را برای شنیدن هرگونه خبر ناراحت‌کننده آماده کنند. ترکش‌های رویداد جنجالی سیاسی ایالت کاتالونیا قطعا به تیم پرطرفدارش هم اصابت می‌کند. در یک سوی میدان این تیم محبوب و پرافتخار حضور دارد و در سویی دیگر مردم جدایی‌طلب کاتالان. روز گذشته مردم این ایالت به پای صندوق‌های رای رفتند تا بگویند که می‌خواهند از اسپانیا جدا شوند اما این همه‌پرسی به خشونت کشیده شد. ماموران پلیس ضد شورش اسپانیا در کاتالونیا وارد چندین حوزه رای‌گیری شدند تا جلوی همه‌پرسی را بگیرند. دولت اسپانیا این رفراندوم را به رسمیت نمی‌شناسد و تمام تلاشش را برای لغو آن به کار گرفته. شبکه‌های اجتماعی پر شده از هشتگ‌های مرگ دموکراسی در اسپانیا! سال‌هاست که کاتالان‌ها به دنبال استقلال از اسپانیا هستند. باشگاه بارسلونا نماد آن‌ها برای رساندن صدایشان به سراسر جهان است. آبی‌اناری‌ها هم علاقه زیادی به استقلال از اسپانیا دارند تا جایی که حتی بازیکنانی چون کارلس پویول، ژاوی و پیکه هم بارها حمایت خود را از این موضوع اعلام کرده‌اند. پپ گواردیولا هم از حامیان این جنبش است و دوست دارد که ایالت خود را از اسپانیا جدا ببیند.
 تاریخچه دشمنی رئال و بارسا
زمان دیکتاتوری ژنرال فرانکو تنها تیمی که به آن توجه می‌شد رئال‌مادرید بود که الان هم به عنوان تیم پادشاهی شناخته می‌شود. مردم کاتالونیا در زمان فرانکو اجازه نداشتند که از زبان خود استفاده کند و آنطور که می‌خواهند به آداب و رسومشان پایبند باشند. باشگاه بارسلونا در زمان فرانکو نماد پایبندی به فرهنگ بود. برای کاتالونیایی‌ها بارسلونا تنها یک باشگاه فوتبال نبود بلکه برای آن‌ها یک نماد مبارزه و اعتراض علیه حکومت ژنرال فرانکو بود. بارسلونا به سمبل مبارزه و مخالفت با دولت فرانکو تبدیل و حتی رئیس این باشگاه توسط دیکتاتور اسپانیا کشته شد. از آن زمان تا به امروز جدال بارسلونا با رئال‌مادرید حساسیت فوق‌العاده‌ای دارد و به نوعی یک جنگ سرد است چراکه از یک طرف تیم ژنرال فرانکو وجود دارد که لقب پادشاهی و یا کهکشانی را یدک می‌کشد و از طرف دیگر بارسلونایی که نماد حفاظت از فرهنگ و استقلال است.
 دنیای بدون بارسلونا
اگر ایالت کاتالونیا مستقل شود طبیعی است که فوتبال این ایالت از کشور اسپانیا جدا می‌شود و باید درخواست کند تا اتحادیه فوتبال اروپا و فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا آن‌ها را به رسمیت بشناسد. بعد از آن باید لیگ فوتبال خود را راه‌اندازی کنند. این ایالت تنها 2 تیم سرشناس دارد؛ یکی بارسلونا و دیگر اسپانیول. تیم‌های دیگر بسیار ضعیف هستند. این سناریو برای فوتبال ایالت کاتالونیا مصیبت‌بار خواهد بود چراکه لیگ این کشور جدید برای بهتر شدن و توانایی حضور در انتخابی لیگ قهرمانان اروپا به زمان زیادی نیاز خواهد داشت. برای تیمی مثل بارسلونا که یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال جهان است هیچ چیز شرم‌آورتر از این نیست که از صفر شروع و یا شانس خود را در لیگ اروپا امتحان کند. گذشته از این یک کشور جدید به سختی می‌تواند به عضویت اتحادیه فوتبال اروپا و یا فدراسیون بین‌المللی فوتبال درآید و این یعنی مرگ بارسا، مسی، تیکی‌تاکا و تمام زیبایی‌های فوتبال! ‌ای کاش سیاست، زیبایی‌های فوتبال را به چالش نکشد و خیل عظیم هواداران بارسا و به طور کلی فوتبال‌دوستان را از موهبت وجود این تیم در لالیگا و سایر رقابت‌های مهم باشگاهی دنیا محروم نکند. سرنوشت آبی‌اناری‌ها فعلا معلوم نیست اما پر واضح است که جهان فوتبال بدون بارسا می‌لنگد.