پیام نوبل براي تر ا مپ

روز جمعه سرانجام برندگان جایزه صلح نوبل 2017 مشخص شدند. آن‌ها نه ظریف بودند و نه موگرینی! نوبلیست‌های امسال، اعضای کمپینی بودند که درست خطی معکوس درباره رفتار ترامپ با توافق برجام را دنبال می کنند؛ اعضای کمپین «آیکَن» که هدف‌شان خلع سلاح هسته ای دنیاست. کسانی که باورشان بر انرژی صلح‌آمیز هسته‌اي است و از بحران‌های هسته‌ای ساختگی و اتفاقی بیزارند!
آیکن در سال ۲۰۰۷ میلادی راه‌اندازی شد و تا کنون ۴۶۸ سازمان در ۱۰۱ کشور به عضویت آن درآمده‌اند. این کمپین بین‌المللی به دنبال ترویج و پیاده‌سازی کامل پیمان سازمان ملل برای ممنوعیت جنگ افزار هسته‌ای است.
به گزارش «یورو نیوز» بریس رایس اندرسن، رییس کمیته نوبل نروژ، در زمان اعلام نام آیکن به عنوان برنده، گفت که این جایزه برای به‌رسمیت‌شناختن تلاش‌های این کمپین در راستای کاهش میزان سلاح‌های هسته‌ای در جهان اعطا شد تا به این ترتیب توجه‌ها به پیامدهای انسانی فاجعه‌بار استفاده از هرگونه سلاح هسته‌ای و تلاش‌های این کمپین برای ممنوعیت استفاده از این سلاح‌ها با توجه به معاهدات جلب شود.
جایزه صلح تنها جایزه نوبل است که به جای استکهلم، هر ساله در اسلو، پایتخت نروژ، اهدا می‌شود. بنا بر وصیت آلفرد نوبل، این جایزه به کسی اعطا خواهد شد که بیشترین کوشش را در راه برادری ملل، انحلال یا کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح، صرف کرده باشد.


در مجموع ۳۱۸ نام، شامل ۲۱۵ فرد و ۱۰۳ سازمان در فهرست نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۷ میلادی دیده می شد.
کمپین آیکن چه کرده است؟
کمپین بین‌المللی آیکن در سال 2007 تاسیس شد و در یک دهه گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای عدم اشاعه سلاح های هسته‌ای در جهان داشت. کمپین بین‌المللی منع سلاح هسته‌ای برای نخستین بار در طول هفت دهه گذشته، موفق شدامسال پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای را در سازمان ملل به تصویب برساند.
این کمپین،یک ائتلاف جهانی  بوده که بيشتر فعالیت‌های آن در حوزه کارهای مدنی است. همچنین این کمپین به ترویج پیروی و اجرای کامل معاهدات جهانی هسته‌ای در دنیا می‌پردازد.کاراین مجمع نظارت بر اجرای کامل این معاهدات نیست و فقط برای ترویج فرهنگ آن‌ها تلاش می‌کند. اکنون این سازمان توانست جایزه صلح نوبل را در سال 2017 از آنِ خود کند. علت دریافت جایزه صلح نوبل توسط کمپین بین‌المللی منع سلاح هسته‌ای کارها و اقدامات قابل توجهی است که این کمپین برای آگاه‌سازی جامعه جهانی از پیامدهای فاجعه‌بار استفاده ازصلاح هسته ای در سطح جهانی وتلاش‌هایی که این سازمان برای عدم دسترسی ممنوع به چنین تسلیحاتی بر اساس معاهدات جهانی انجام داده است.
«ICAN» به دنبال خلع سلاح هسته‌ای از کشورهای دنیاست که تهدید بزرگ برای صلح بشر دوستانه به شمار می رود. از دیگر اهداف کمپین بین‌المللی منع سلاح هسته‌ای، توجه به ظرفیت‌های مخرب منحصر به فرد سلاح‌های هسته‌ای، پیامدهای فاجعه بار بهداشتی، نابودی سلاح‌های هسته‌ای و همچنین تاثیر بمب‌های هسته‌ای بر زیر‌ساخت‌های پزشکی و اقدامات امدادی و تاثیرات بلندمدت این بمب‌ها بر اطراف خود، بر اساس مدت تابش است.کمپین بین‌المللی منع سلاح هسته‌ای شامل 468 عضو بوده که از 101 کشور مختلف دنیا هستند. مقر اعضای این کمپین در شهر ژنو در سوييس بوده که کار مدیریت این کمپین را بر عهده دارند. این کمپین بین‌المللی در سال 2007 تاسیس شده و در یک دهه گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای عدم اشاعه سلاح های هسته‌ای در جهان داشته است.کمیته نوبل صلح در نروژ این کمپین بین‌المللی را از میان بیش از 300 نامزد متشکل از شخصیت حقیقی و حقوقی و سازمان‌های مختلف بین‌المللی انتخاب کرده است. جایزه امسال در حالی به این کمپین اعطا شد که در سال جاری مساله  تنش بر سر آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی جهان را تحت تاثیر قرار داده و خطر وقوع یک جنگ هسته‌ای بیش از گذشته خودنمایی کرده است.«پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای» امسال از 20 سپتامبر و همزمان با آغاز نشست سالانه مجمع عمومی ملل متحد، به امضای اعضای سازمان ملل در نیویورک گذاشته شده است. بر اساس مفاد این پیمان، اجرایی شدن آن منوط به امضای 50 عضو سازمان ملل خواهد بود و سه ماه پس از جمع شدن 50 امضا ، اجرایی می‌شود.
اما در این میان و در روزی که آیکن موفق می‌شود جایزه صلح نوبل را به دست آورد، تلاش‌های ريیس دولت وقت آمریکا برای برهم‌زدن قرارداد و توافقی که جهان را امن‌تر کرده است در خود مسائل مهم‌تری را نیز به همراه دارد. بحران‌های اتمی یکی از اصلی‌ترین بحران‌ها در جهان پیشِ روست و به نظر می‌رسد توجه به این موضوع آنقدربرای بنیاد نوبل اهمیت داشته است که جایزه خود را به این کمپین بدهد. در حالی که برجام خط بطلانی بر تفکرات غلط جهانیان بوده است و در عمل بر صلح‌آمیزبودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران مهر تاییدی می‌زد، حال به نظر می‌رسد ترامپ در این زمان قصد دارد برجام را بیش از همه به دليل لجبازی‌های خود نابود کند.
اینکه رییس‌جمهوري که در حال دست و پنجه نرم‌کردن با بحراني اتمی است، دوباره به عقب بازگردد و یک بحران اتمی حل شده را دوباره زنده کند، در همان نگاه نخست نهايت حماقت به نظر می رسد!
اگر دونالد ترامپ، فقط اندکی سابقه سیاسی یا دیپلماسی داشت در کنار بحران اتمی اوج گرفته کره‌شمالی، مساله هسته ای ایران را دوباره به روی میز باز نمی‌گرداند؛ مساله ای که با اجماع بین المللی بدون حتی شلیک یک گلوله، حل شد و جهان با ابتکار اعضای شورای امنیت، توافق هسته‌ای وین را به سرانجام رساند و یک بحران ساختگی بدون جنگ به پایان رسید.
آقای برج ساز و خشت های صلح!
نمی‌توان درك كرد که هدف از بازگرداندن یک مساله حل شده، چيست و صحت عقلی و ذهنی کسی که دنبال این کار است، در چه سطحی است!
ترامپ همین حالا از طریق «رکس تیلرسون» مشغول گفت‌وگوی مستقیم با کره شمالی است تا بحران اتمی به وجود آمده را حل کند؛ اوباما که از طریق جان کری، همین کار را با ایران انجام داد. پس مشکل کار کجاست؟ بله، مشکل اینجاست که ترامپ خود شیفته و کارنابلد، عاشق این است که نام خود را در توافق هسته ای بیاورد و بگوید که من هم هستم؛ بگوید: کار را آن کرد که تمام کرد. توافق هسته ای که ترامپ، می گوید بد است، همان توافقی است که 28 عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا، روسیه،چین و خود آمریکا آن را پیش‌تر به نمایندگی از حدود 200 کشور جهان امضا کرده اند و در شورای امنیت سازمان ملل به‌صورت قعطنامه به ثبت رسیده است. یعنی باید باور کنیم که کل دنیا در مورد توافق هسته ای اشتباه کرده‌اند و کسی که یک روز سابقه کار سیاسی و دیپلماسی ندارد، از همه بهتر می فهمد؟ یعنی، ترامپی که تا همین سال پیش، بزرگ‌ترین تخصص زندگی اش،برج‌سازی آن هم با دلارهای موروثی پدرش بود، بلد است که خشت های صلح را نیز روی یکدیگر بگذارد؟
ترامپ از اوبامایی که دکترای حقوق دارد، بهتر می‌فهمد که توافق برجام، خوب است یا بد؟
همین حالا دنیا را نگاه کنیم؛ چند صدم احترامی که کشورهای دنیا به سواد سیاسی و فکری اوباما می‌گذاشتند اكنون درباره ترامپ صادق است؟
«بایدن»: منزوی می شویم!
جو بایدن، معاون باراک اوباما، رییس‌جمهوري پیشین آمریکا، تاکید کرد خروج این کشور از توافق‌ هسته‌ای ایران و گروه 1+5، باعث منزوی شدن واشنگتن خواهد شد.
مذاکره مجدد ممنوع!
کمیسیون اروپا اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران در حال اجراست و همه طرف‌ها باید به آن پایبند باشند. یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا گفته است: ما از نزدیک هر گونه پیشرفتی را در ارتباط با این توافق دنبال می‌کنیم. باید یادآوری کرد که این یک توافق برای مقابله با تسلیحات هسته‌ای است که شورای امنیت سازمان ملل آن را تصویب کرده است. این توافق موثر است.این اظهارات پس از سخنان شب گذشته ترامپ مطرح می‌شود. رییس‌جمهوري آمریکا شب گذشته مدعی شد ایران به روح توافق هسته‌ای پای‌بند نبوده است.
لاوروف: ترامپ، تصمیم متعادل بگیرد
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ابراز امیدواری کرد كه دونالد ترامپ تصمیمی متعادل درباره باقی ماندن این کشور در توافق هسته‌ای ایران (برجام) بگیرد.
او درباره برجام گفت: بسیار مهم است که این توافق را به شکل فعلی حفظ کرد و البته مشارکت آمریکا در این توافق عامل بسیار مهمی است.
خبرهای «سارا سندرز» از تصمیم ترامپ
سخنگوی کاخ سفید گفت كه رییس‌جمهوري آمریکا در زمان مناسب تصمیم خود را درباره برجام اعلام خواهد کرد.
سارا سندرز در بخش‌هایی از نشست خبری امشب کاخ سفید در پاسخ به پرسش خبرنگاری، درباره برجام هم صحبت کرد.
خبرنگاری پرسید: توافقنامه هسته‌ای ایران با ضرب الاجل پانزدهم اکتبر روبه‌روست. می‌خواهم به صراحت برای مردمی بگويید که نمی‌دانند! موضوع اندکی پیچیده شده است، چون قانون بازنگری هم وجود دارد که کنگره سال گذشته تصویب کرده بود. پرسش من این است که با توجه به اینکه رییس‌جمهوري در گذشته گفته بود که این توافق‌نامه مایه شرمساری است، آیا معقول است که فرض کنیم او توافق‌نامه را بار دیگر تايید نخواهد کرد یا اینکه فرض کنیم او تصمیم می گیرد تحریم‌ها را تقویت کند ولی در توافق‌نامه باقی بماند؟ نظرشما چیست؟
سارا سندرز در واکنش به این پرسش گفت: رییس‌جمهوري گفته است که در این باره تصمیم گرفته است و در زمان مناسب این تصمیم را اعلام خواهد کرد. تمرکز اصلی که رییس‌جمهوري داشت روی راهبردی جامع برای چگونگی پرداختن به ایران بود. این چیزی بود که رییس‌جمهوري می‌خواست تیمش انجام دهد. شما خواهید دید که رییس‌جمهور، راهبرد جامع را اعلام می‌کند و یک تیم متحد نیز از این تلاش حمایت می‌کند.
ترامپ: به جاه طلبی ایران پایان دهیم
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، بار دیگر ایران را به تخطی از توافق هسته‌ای -برجام- متهم کرده و در مورد اقدام خود در این زمینه هشدار داده است. در مقابل، وزیر خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده که رییس جمهوری آمریکا تصمیمی متعادل اتخاذ کند.
رییس جمهوری آمریکا که در دیدار با گروهی از مقامات ارشد نظامی و همسران‌شان در کاخ سفید سخن می‌گفت، با اشاره به توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی گفت: آن‌ها (حکومت ایران) به روح این توافق عمل نکرده‌اند.
ترامپ گفت که رژیم ایران از تروریسم حمایت می‌کند و به صدور خشونت و آشوب در منطقه خاورمیانه مبادرت می‌‎ورزد. وی افزود: به همین دلیل هم لازم است ما به تجاوزگری مستمر و زیاده‌طلبی هسته‌ای ایران پایان بدهیم. رییس‌جمهوری آمریکا در خصوص تصمیم خود در این زمینه توضیحی نداد. آقای ترامپ به خبرنگاران گفت که ممکن است این، آرامش قبل از طوفان باشد.
چهارمین نشست سالانه مجمع ایران و اروپا با حضور سفیران بریتانیا، بلژیک، دانمارک، لهستان و هلند در تهران، شماری از مقام‌های ارشد مالی و بانکی ایران و «هلگا اشمید»، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر زوریخ (پایتخت سويیس) کار خود را آغاز کرد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، هلگا اشمید در دومین روز از این نشست ضمن حمایت از توافق هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) تاکید کرد که کشورهای اروپایی برای حفظ این توافق «حداکثر تلاش» خود را خواهند کرد.
رویترز در گزارش دیگری از نشستی با حضور سفیران بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا در واشنگتن، با شماری از اعضای کنگره آمریکا و بعضي از مقام‌های ارشد دولت باراک اوباما در بعداز‌ظهر چهارشنبه خبر داد که هدف آن تشریح رویکرد این کشورها در حمایت از ادامه‌ اجرای برجام گزارش شده است.هلگا اشمید در کنفرانس مجمع ایران و اروپا در زوریخ با اشاره‌ای آشکار به مناقشه اتمی میان آمریکا و کره شمالی گفت: «جهان به یک بحران اتمی جدید نیازی ندارد و همین یکی هم زیادی است». او افزود اطمینان دارد که جهان با بر هم خوردن برجام به مکان بهتر و امن‌تری تبدیل نخواهد شد.به نظر مي‌رسد با اظهارنظرهاي صورت گرفته و همچنين جايزه ديروز صلح نوبل به گروهي ضدسلاح‌هاي هسته‌اي، لازم است ترامپ و مشاورانش در افكار خود تجديد نظر جدي كنند.