سپر دفاعي برابر نقض برجام

آمريكا كشوري است كه توهم خودبرتري دارد و به تصور مسئولانش همه بايد آن‌گونه كه اين قشر مي‌خواهند به مسير خود ادامه دهند. ولي بي‌شك دوران اين نوع برخورد با جوامع بشري گذشته‌است و اگر اين كشور و مسئولانش نيز مدعي دموكراسي و مردم‌سالاري حقيقي هستند، بايد به تصميمات ملت‌ها احترام بگذارند و آن را زير سوال‌ نبرند. همگان شاهد آن بوديم كه تيم‌هاي مختلف ديپلماتيك در كشورهاي مختلف براي به نتيجه رسيدن برنامه جامع اقدام مشترك چه زحماتي را به جان خريدند و ساعت‌هاي فراوان پاي ميز مذاكره نشستند تا شايد بحراني از اوضاع آشفته جهان كم شود. ولي گويي با تغيير رييس‌جمهور در آمريكا قرار است اين تعهد چند‌جانبه زير سوال برد و از دور خارج شود!فردي كه در آمريكا قدرت را به دست گرفته‌است، نه تنها براي مردم ايران بلكه براي كشورهايي كه در برجام نقش مستقيم داشتند و سال‌ها براي آن زحمت‌ كشيدند نيز ارزش قايل نيست و با بهانه‌هاي مختلف در تلاش است تا تمام اين دستاورد را زير سوال برده و حذفش كند. در قبال اين ندانم‌كاري رييس‌جمهور آمريكا، مسئولان كشورهاي مختلف، همزبان با سران ايران اسلامي موضع‌هاي گوناگوني گرفتند. اما نمايندگان مجلس نيز ضمن اعتراض به بدعهدي دولت آمريكا، از انتقادات، برنامه‌ها و راهبردهاي بهارستان براي ايستادگي مقابل اين عملكرد واشنگتن سخن گفتند كه در ادامه مي‌خوانيد.
ضرورت همگرايي دولت و مجلس عليه ترامپ
علی بختیار/ نماینده مردم گلپایگان و خوانسار
وضعیت جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا به گونه‌ای است که شايد سخن ترامپ مبنی بر عدم پایبندی ایران به برجام را تایید کنند. من معتقدم این موضوع به ضرر ایالات متحده آمریکاست. صاحب‌نظران آمریکایی به خصوص جان کری، مخالفت خود را با این موضوع نشان داده و معتقد است با این اقدام ترامپ، آمریکا در جهان منزوی خواهد شد و اقدامی که اين رييس جمهور انجام می‌دهد، ناخواسته به نفع ایران تمام خواهد شد. مجلس اعلام کرده اگر آمریکایی‌ها بدعهدی کنند یا قرار بر مذاکره مجدد در خصوص توافق هسته‌ای داشته باشند، ایران و سایر طرف‌های مذاکره این آمادگی را ندارند و آمریکا در این موضوع نیز تنهاست.باید با سرلوحه قرار دادن رهنمودهای مقام معظم رهبری، مشکلات این حوزه را حل کنیم. ضرورت دارد که دولت و مجلس با انسجام و همفکری مناسب، واکنش آنی و فوری‌اي را نسبت به اقدامات احتمالی ترامپ در خصوص برجام انجام دهند. موضع‌گیری ظریف، نشان می‌دهد که ایران آمادگی دارد تا هر اقدامی را از سوی ترامپ پاسخ دهد و می‌توان گفت، شرایط به وجود آمده فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران است و نیاز به وحدت درونی دارد.


برجام آيينه سعد‌آباد!
احمد علیرضابیگی / عضو فراکسیون نمایندگان ولایی
در خصوص احتمال اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ، بايد اشاره كنم آنچه را که پیر دیر ما در خشت خام می‌دید، دولت ما در آیینه شفافی که پیر دیر به آن‌ها نشان داد، ندید این در حالی بود که این روزها پیشتر نیز قابل پیش‌بینی بود. دولت مانند يك جوان، متوجه واقعیت‌های جهان نبود. تجربه‌ای که روحانی در مذاکرات سعدآباد داشت، دوباره در برجام تکرار شد. برجام سبب شد تا ایمان و استحکام بیشتری به رهنمودهای مقام معظم رهبری افزایش یابد. از طرف دیگر برجام فضای ایران‌هراسی پیرامون کشورمان را برطرف کرد. ترامپ نتوانست شرایطی را شبیه کره شمالی علیه ایران ایجاد کند. برخی موضوعات در برجام بدون اخذ تضمین‌های لازم و بدون لحاظ کردن خط قرمزهایی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده بودند، صورت گرفت. در حال حاضر زمان آن نیست که به دنبال مقصر و محاکمه آن‌ها برویم زیرا به وحدت ملی کشور آسیب می‌زند. كمترين کار ما باید آن باشد که از اتفاقات رخ داده درس بگیریم و ناگزیر از آن هستیم که بر توان داخلی خود تکیه کنیم. مهم آن است که فناوری هسته‌ای برگ برنده ایران در تمام مذاکرات بوده و خواهد بود زیرا علم و دانش این کار را همچنان در اختیار داریم.
آمريكا به دنبال بهانه جويي‌است
محمدجواد جمالی نوبندگانی / عضو هیات ريیسه کمیسیون امنیت ملی
درباره طرح جدید وزیر امور خارجه آمریکا، برای حفظ برجام در عین برخورد شدیدتر با ایران بايد گفت كه چنین تصمیماتی نشان دهنده عدم اجرای دیپلماسی منسجم از سوی ایالات متحده آمریکاست زیرا در يك بازه زمانی اعلام می‌کنند که در برجام می‌مانند و در زمان دیگر ي می خواهند آن را پاره کنند. محروم کردن جمهوری اسلامی ایران از مواهب برجام، یکی از سیاست‌های آمریکایی‌ها علیه ایران بوده است. ایران همواره تعهدات خودش نسبت به برجام را اجرایی کرده اما آن‌ها در این زمینه کم‌کاری کرده‌اند. از این رو با اعمال فشار به دنبال كاهش اثر مثبت برجام هستند. موضوعاتی مانند امنیت خاورمیانه، حمایت از تروریسم، صنعت موشکی و غیره می تواند دستمایه بهانه‌جویی‌های ایالات متحده آمریکا قرار بگیرد اما باید اذعان کرد همگان می‌دانند گروه تروریستی تکفیری داعش توسط آمریکایی ها ایجاد و حمایت می شود. حافظه تاریخی یادآور می‌شود که آمریکا از سلاح و بمب اتمی استفاده کرده نه ایران و آمریکایی‌ها می‌خواهند با بهانه تراشی، واکنش‌های منفی جامعه جهانی علیه خودشان را کاهش دهند و هزینه سیاسی – اجتماعی اقدامات بیشتر علیه کشورمان را از دوش خود دور کنند.