هموارسازی مسیر امداد به میانمار

تهمینه انصاری – شهروند | روز گذشته سومین محموله امدادی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در پایگاه یکم شکاری شهید خلبان حسین لشگری بارگیری و آماده اعزام به کشور بنگلادش شد.
محموله سوم امدادی جمعیت هلال‌احمر ایران با حضور دکتر علی‌اصغر پیوندی رئیس این جمعیت، مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد‌و‌نجات و دیگر مسئولان جمعیت هلال‌احمر بارگیری و آماده اعزام شد.
دکتر علی‌اصغر پیوندی در حاشیه بارگیری این محموله بیان کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ریاست دولت جمهوری اسلامی ایران، سومین محموله امدادی شامل اقلام دارویی، زیستی، نساجی، پتو و مواد غذایی آماده ارسال به بنگلادش شد.
وی با اشاره به روند جمع‌آوری این محموله گفت: این محموله 30تنی با کمک مردم ایران، سازمان‌های مردم‌نهاد و به همت جمعیت هلال‌احمر جمع‌آوری شده و پیش از این محموله، 2 محموله دیگر با همین جزییات برای کمک‌های بشردوستانه به این کشور ارسال شده است.


وی ادامه داد: با توجه به وضع اسفناک 600‌ هزار نفر زن، کودک و مردم آواره در مرز بنگلادش و میانمار و بر اساس اصول اولیه جمعیت هلال‌احمر و تعالیم اسلامی خود، موظف دانستیم که از لحاظ بهداشتی و کمک‌های اولیه تسکینی بر دردهای مردم این خطه از دنیا باشیم.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر مذاکرات این جمعیت با جمعیت هلال‌احمر بنگلادش و هموارسازی مسیری مشخص برای امدادرسانی‌های بیشتر اظهار داشت: به همراه این محموله، هیأتی از جمعیت هلال‌احمر اعم از ریاست، معاونت بین‌الملل، ریاست سازمان امداد‌و‌نجات و هیأتی از وزارت امور خارجه ایران برای مذاکرات بیشتر و توافق برای احداث بیمارستان‌های صحرایی برای تسکین آلام آوارگان روهینگیا اعزام می‌شوند.
دکتر پیوندی همچنین یادآور شد: امدادرسانی‌ها مقطعی است و سعی داریم تا با این امدادرسانی‌ها وضع را بهبود ببخشیم. این محموله به کشور بنگلادش تحویل داده خواهد شد. 10 تا 12کشور دیگر در ارایه کمک‌های بشردوستانه به این کشور دخیل هستند.
دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در پایان یادآور شد: با وجود این‌که سازمان‌های مختلف مردم‌نهاد همچون سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی این مسلمان‌کشی در میانمار را محکوم کرده‌اند، اما برای جلوگیری از این عمل وحشیانه باید اقدام عملیاتی انساندوستانه‌ای صورت پذیرد. اگر این مسأله با همین شدت ادامه پیدا کند، وضع وخیم‌تر خواهد شد. از سازمان‌های مردم‌نهادی چون یونیسف و دیگر سازمان‌های مردمی خواهشمندیم که برای جلوگیری از این مسلمان‌کشی اقدامی بکنند.
دکتر علی‌اصغر پیوندی در پاسخ به خبرنگار «شهروند» در خصوص تشریح برنامه‌های هیأت اعزامی به بنگلادش گفت: در این سفر دیداری با وزیر بهداشت بنگلادش خواهیم داشت. در این دیدار نحوه تحویل و استمرار کمک‌های انساندوستانه را پیگیر خواهیم بود. جمعیت هلال‌احمر ایران درصدد احداث بیمارستان صحرایی است که در این خصوص مذاکراتی با مسئولان جمعیت هلال‌احمر بنگلادش خواهیم داشت. برقراری درمانگاه‌های بهداشتی و تخصصی برای ارایه کمک‌های اولیه در اولویت ما است. همچنین با رئیس‌جمعیت هلال‌احمر بنگلادش دیداری خواهیم داشت. در این سفر ازاستان چیتاسینگ بازدید میدانی خواهیم داشت و وضع آوارگان را از نزدیک بررسی خواهیم کرد. با توجه به این‌که پیش از این همکاران ما به این منطقه سفر كرده‌اند و بررسی‌های لازم انجام شده است، برای ارایه کمک‌هایمان دید کامل‌ترو جدی‌تری از این فاجعه به دست خواهیم آورد.
وی افزود: بررسی نیازهای اولیه مردم آواره در مرز بنگلادش و میانمار در اولویت اقدامات ما است و سعی داریم در جهت رفع مشکلات آنها که عمدتا زنان و کودکان هستند، قدم مثبتی برداریم و ارایه کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کنیم.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به سوال «شهروند» درخصوص همکاری جمعیت هلال‌احمر بنگلادش گفت: همكاري جمعیت هلال‌احمر بنگلادش با ما همکاری خوب و مطلوبي است. وزارت بهداشت این کشور هم هماهنگی مثبتی با ما دارد. این جمعیت از سوی همه جمعیت‌هاي مردمی ازجمله هلال‌احمر و صلیب‌سرخ، اعلام نیاز کرده است. در این بین جامعه جهانی هم باید در این روند وارد شده و از ادامه این فاجعه کشتار مسلمانان روهینگیا جلوگیری کند. سفر رئیس جمعیت هلال‌احمر در رأس هیأتی بلندپایه به بنگلادش شب گذشته دکتر علی‌اصغر پیوندی به منظور مذاکره با مسئولان فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ حاضر در بنگلادش و نیز مدیران ارشد بهداشت و درمان این کشور، همچنین به جهت بازدید از اردوگاه پناهجویان و بررسی نیازها و نحوه استمرار کمک‌رسانی‌ها و دیدار با مردم مظلوم پناهجوی میانمار به بنگلادش سفر کرد. دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در نخستین سفر کاری و در رأس هیأتی بلندپایه از مدیران و مسئولان کشوری به منظور بررسی نحوه توزیع و استمرار کمک‌های هلال‌احمر ایران به بنگلادش رفت. دیدار با مسئولان فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و بنگلادش، بازدید از اردوگاه پناهجویان میانماری که در مرز بنگلادش پناه گرفته‌اند، گفت‌وگو درباره بررسی نیازها و نحوه استمرار کمک‌رسانی‌ها ازجمله برنامه‌های سفر رئیس جمعیت هلال‌احمر و هیأت همراه وی است. همچنین در این سفر مسئولانی از وزارت خارجه، وزارت بهداشت و هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌های مربوطه دکتر پیوندی را همراهی می‌کنند.