بیشتر فعالیت های هلال فرهنگی است

شهروند| فرهنگ سازماني موضوعي است كه به‌تازگي در دانش مديريت و در قلمرو رفتار سازماني راه يافته است. در سازمان‌ها، جایگاه و ساختار فرهنگی از مهمترین عوامل رشد و توسعه به‌شمار می‌آیند. در جمعیت هلال‌احمر با توجه به اصول و ریشه‌های این جمعیت و با توجه به اهمیت فرهنگ داوطلبی در این سازمان مردم‌نهاد بر این مهم بیشتر تأکید شده است. مهمترین بخش فرهنگی در جمعیت هلال‌احمر، معاونت فرهنگی و امور استان‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه است؛ بخشی که فرماندهی فرهنگی را در جمعیت هلال‌احمر عهده‌دار است. «شهروند» به‌منظور آشنایی با فعالیت‌های این بخش با حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسینعلی‌زاهدی، معاون فرهنگی و امور استان‌های حوزه نمایندگی ‌ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر گفت‌وگو کرده است. حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسینعلی ‌زاهدی در این گفت‌وگو به بررسی عملکرد این بخش در طول‌ سال گذشته پرداخته است.
  به‌طور کلی در مورد عرصه‌های فرهنگی که جمعیت هلال‌احمر در طول ‌سال گذشته فعالیت داشته است، توضیح دهید.
عرصه فرهنگی که ما در جمعیت دنبال می‌کنیم طبق چارچوب و محورهای مشخص است. ما با توجه به این موضوع که این حوزه، حوزه نمایندگی ولی‌فقیه و این بخش معاونت فرهنگی و امور استان‌های نماینده محترم ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر است، برنامه‌ریزی‌های خود را دنبال می‌کنیم. ما براساس توصیه و سفارش‌های مقام ‌معظم‌ رهبری (مدظلّه‌العالی) که در حکم انتصاب حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی بیان داشتند، حرکت می‌کنیم. نکته مهم دیگر این است که جمعیت هلال‌احمر یک نهاد مردمی و تنها مرجع مردم در حوادث گوناگون است. اکثر فعالیت‌هایی که در سازمان‌های مختلف جمعیت و استان‌ها انجام می‌شود، جنبه فرهنگی دارد و کلیه فعالیت‌های فرهنگی نیز در این معاونت متمرکز ‌است که با همکاری دوستان در ستاد و مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در 31 استان کشور اقدامات در این حوزه انجام می‌پذیرد.
  اگر موافق هستید، در مورد مهمترین اقداماتی که در این حوزه صورت می‌گیرد، صحبت کنیم.


اهم اقدامات را اگر بخواهم کوتاه عنوان کنم، آسیب‌شناسی و نیازسنجی فرهنگی، سیاستگذاری، هدایت و نظارت بر محتوای فرهنگی، مذهبی و عقیدتی متناسب با نیازهای جمعیت و سازمان‌های وابسته، تهیه تقویم فرهنگی و ارسال به استان‌ها و سازمان‌ها با تکیه بر اهمیت چهار مناسبت دینی، برنامه‌ریزی سالانه و میان‌مدت و نظارت بر اجرای برنامه‌ها در استان‌ها و سازمان‌ها ریاست و دبیری ستاد اقامه نماز جمعیت در این معاونت بوده است.
  تهیه تقویم فرهنگی و ارسال به استان‌ها و سازمان‌ها با تکیه بر اهمیت چهار مناسبت دینی، در این مورد بیشتر توضیح دهید.
تهیه تقویم فرهنگی و ارسال به استان‌ها با تکیه بر اهمیت چهار مناسبت دینی بعثت پیامبر اکرم (ص) به‌عنوان نقطه عطف تاریخ در شناخت انسان و ارتباط یافتن انسان با وحی؛ غدیر با تکیه بر استمرار حرکت نبوت و معرفی امامت در اسلام؛ عاشورا به‌عنوان نهضت جلوگیری از انحراف از دین و شناخت مکتب امام حسین(ع) و نیمه‌شعبان به‌عنوان ایجاد امید و انتظار زندگی توأم با سعادت در سایه امامت و ارزش‌های دینی صورت گرفته است.
  در ستاد اقامه نماز جمعیت چه فعالیت‌هایی صورت می‌پذیرد؟
انعقاد تفاهمنامه فی‌مابین نماینده ولی‌فقیه در جمعیت و نماینده رهبری در ستاد اقامه نماز، اجرای دقیق تفاهمنامه فوق در استان‌ها و سازمان‌ها، شناسایی و تعیین ائمه جماعات برای شعب کشور که هم‌اکنون بیش از 230روحانی اقامه نماز جماعت را در شعب عهده‌دار هستند، ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی جمعیت و بررسی و تصویب طرح‌های فرهنگی، ارتقا، تعمیق و گسترش فرهنگ اسلامی و نهادینه کردن معارف دینی و تحقق ارزش‌های اخلاقی براساس مهندسی فرهنگی کشور، آموزش تعالیم اسلامی و ارتقای فرهنگ سازمانی بر اساس ارزش‌های اسلامی در بین مدیران، کارکنان و اعضای وابسته به جمعیت به‌ویژه جوانان ازجمله فعالیت‌های این ستاد بوده است.
  در مورد چارچوب و محورهای فعالیت فرهنگی جمعیت هلال‌احمر بیشتر توضیح دهید.
فعالیت‌های فرهنگی در این معاونت منطبق با رهنمودهای مستمر نماینده محترم ولی‌فقیه در جمعیت و نظام‌نامه حوزه نمایندگی ولی فقیه ابلاغی از دفتر مقام معظم رهبری و دستنامه و سند چشم‌انداز 1404 که توسط اساتید حوزه و دانشگاه تحت‌ عنوان اتاق فکر تهیه و تدوین شده است و نیاز سازمان‌ها و استان‌ها و جمع‌بندی آن در این معاونت و به دنبال ارتباط مستمر با سازمان جوانان و امدادونجات و اخذ نظرات و پیشنهادهای اعضای سازمان‌ها و استان‌ها و خصوصا جوانان که هدف اصلی فعالیت‌های فرهنگی است، تهیه و تدوین می‌شود.
  در مورد فعالیت‌های فرهنگی مشترکی که با سازمان جوانان داشته‌اید، صحبت کنید.
به‌صورت موردی بخواهم بیان کنم، توسعه و گسترش فرهنگ قرآن و عترت با کمک گرفتن از ظرفیت‌های موجود سازمان جوانان، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی کارکنان، داوطلبان، امدادگران و جوانان عضو، تقویت و گسترش فرهنگ بومی در فعالیت‌های فرهنگی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در استان‌ها، گسترش فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی و نوعدوستی، توسعه و رشد همه‌جانبه فرهنگی- سیاسی و اجتماعی، آموزش ضمن خدمت پیرامون مسائل دینی و اجتماعی ویژه کارکنان، ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، ترویج و توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، اعمال نظارت و هدایت از طریق کانون‌های دانش‌آموزی- دانشجویی و خصوصا کانون‌های طلاب؛ حضور در اردوها، برنامه‌ریزی و تسهیل ارتباط روحانیون عضو کانون طلاب با اعضا اعم از دانش‌آموزی یا دانشجویی، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی جهت ارتباط با جوانان ازجمله کانال تلگرامی یا پورتال حوزه نمایندگی ولی‌فقیه فعالیت‌های فرهنگی مشترکی بوده است که با سازمان جوانان داشته‌ایم.
  در مورد ظرفیت فرهنگی که در جمعیت هلال‌احمر وجود دارد، بیشتر توضیح دهید.
از آنجایی‌که رسالت و خدمات جمعیت بدون درنظر گرفتن تعلقات دینی، سیاسی و قومی است، اما همان‌گونه که در بالا گفتیم در حکم مقام معظم رهبری نیز انطباق فعالیت‌های جمعیت با تعالیم دین مبین اسلام اشاره شده است، با استفاده از این ظرفیت در حوزه‌های مختلف ورود پیدا می‌کنیم و فعالیت‌های جمعیت را با آیات و روایات تطبیق می‌دهیم که خروجی این فعالیت در قالب نشریات مختلفی به دست مخاطبان می‌رسد؛ ازجمله می‌توان به نشریه وزین مهروماه که زیر نظر مستقیم نماینده محترم ولی‌فقیه در جمعیت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌آقا معزی منتشر می‌شود که مورد استقبال بیش از حد عموم خصوصا اعضای جمعیت هلال‌احمر قرار گرفته است و تاکنون 24شماره آن منتشر شده و در همه استان‌ها و شعب و پایگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیز کتاب زاد که به‌صورت مناسبتی تدوین و نشر پیدا می‌کند و تاکنون پنج شماره آن منتشر شده است که این نیز بسیار مورد استقبال واقع شده است، اشاره کرد.
همچنین با استفاده از ظرفیت سایت حوزه نمایندگی ولی‌فقیه به نشانی nvhelal.ir و نیز کانال تلگرامی هلال مهر مطالب به دست مخاطبان می‌رسد. از دیگر اقدامات فرهنگی این مجموعه در این‌خصوص می‌توان به بررسی و تهیه کتب ارزشمند و مفیدی اشاره کرد که به مناسبت‌های مختلف به منظور ارتقای دانش دینی همکاران و خانواده‌ها و اعضای جمعیت تهیه و توزیع و در مواردی نیز از متن آن مسابقه کتابخوانی برگزار می‌شود.
  در پایان اگر نکته دیگری باقی است بفرمایید.
ما با توجه به بالا بودن پتانسیل نیروی انسانی داوطلب و اعضای جمعیت هلال‌احمر در تلاش هستیم که فعالیت‌های متنوع و تاثیرگذار فرهنگی – دینی را در بین اعضای این نهاد مردمی در گروه‌های مختلف ازجمله جوانان، امدادگران، نجاتگران و داوطلبان بیش‌ از پیش به اجرا درآوریم.