متخصصان بیهوشی همچنان معترض به کاهش تعرفه

گروه اجتماعی- اعتراض متخصصان بیهوشی به کاهش تعرفه خدمات بیهوشی توسط دولت همچنان ادامه دارد. این اعتراض متخصصان بیهوشی با دریافت حقوق وکارانه حدود20میلیون تومان در ماه در شرایطی صورت می گیرد که بسیاری از اقشار متوسط به پایین جامعه به ویژه در بخش های کارگری با حقوق های اندک آن هم باچندماه تاخیر گذران زندگی می کنند.
وزیر بهداشت هفته گذشته در مراسم معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نتوانست عصبانیت خود را از این اعتراض ها به کاهش تعرفه پنهان کند و گفت: «یک گروه پزشکی که در سال های اخیر تعرفه خدمات آن ها حدود چهار برابر شده است و حالا با کاهش 25 درصدی باز هم تعرفه خدمات آن ها سه برابر شده است، را ببینید چطور در کشور جنجال به پا کرده اند. ما در کشور امثال شهید حججی را داریم که سرشان را برای کشور می دهند، شما برای کشور چه کار کرده اید.»  این حرف آقای وزیر اگرچه اوج عصبانیت اوست اما ارتباط دادن آن به شهید حججی کمی بی سلیقگی را می رساند.حریرچی، قائم مقام این وزارت نیز طی روزهای گذشته در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران این گونه هشدار داد: «متخصصان بیهوشی یا هر رشته تخصصی دیگر که به هر بهانه ای در درمان به موقع بیماران کوتاهی کنند و به خدمات رسانی مناسب به مردم خدشه وارد کنند از طرف وزارت بهداشت و دستگاه های نظارتی و قضایی مجازات می شوند.» با این حساب اما این گروه پزشکی همچنان به اعتراض هایشان چه با تجمع مقابل نهادهای مسئول و چه در فضای مجازی تاکید دارند. شاید حقوق های 20 و 30 میلیونی به گفته عضو هیئت مدیره انجمن بیهوشی آن ها را راضی نمی کند. شاید آن ها تصور می کنند به هر قیمتی که شده اگرچه با سوارشدن بر گرده مردم باید درآمدشان افزایش یابد.
محمد مهدی قیامت عضو هیئت مدیره انجمن بیهوشی ایران دیروز درباره میزان حقوق وکارانه متخصصان بیهوشی در بخش دولتی چنین به ایرنا گفت: در بخش دولتی به طور متوسط کارانه یک متخصص بیهوشی حدود 15 میلیون تومان است که البته با حقوق و دیگر مزایا به حدود 20 میلیون تومان می رسد و فکر نمی کنم متوسط درآمد متخصصان بیهوشی در بخش دولتی به 30 میلیون تومان در ماه برسد. وی به درآمد متخصصان بیهوشی در بیمارستان های خصوصی اشاره ای نکرد ولی گفت: در شهرهای دورافتاده که تعداد عمل های جراحی کمتر است، درآمد متخصصان بیهوشی کمتر از رقم متوسط 15 تا 20 میلیون تومان است. او گفت: من به درآمد جامعه و مردم کاری ندارم، ما درآمدمان را با دیگر  گروه های پزشکی مقایسه می کنیم و با توجه به این که رشته بیهوشی پراسترس و پر خطر است، بیمه حوادث و مسئولیت آن نیز بالاتر از دیگر رشته هاست.
در همین حال معاون درمان وزیر بهداشت نیز دیروز به این رفتارهای متخصصان بیهوشی اعتراض و بیان کرد: اعتراض متخصصان بیهوشی به تعرفه ها از راه قانونی قابل پیگیری است اما این متخصصان حق ندارند به بهانه اعتراض به تعرفه، کار مردم را زمین بگذارند و باعث شوند، بیماران آسیب ببینند. قاسم جان بابایی درباره اعتراض متخصصان بیهوشی به کاهش تعرفه ها گفت: من خبر ندارم که متخصصان بیهوشی چه برنامه ای برای اعتراض دارند، فقط می دانم که در یک جلسه درخواست متخصصان بیهوشی برای اصلاح تعرفه ها که از طرف بورد بیهوشی مطرح شده بود از طریق وزیر بهداشت به شورای عالی بیمه و هیئت دولت ارجاع شد. معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: درخواست بازنگری تعرفه ها از طریق شورای عالی بیمه روندی طبیعی است و پیگیری این روند قانونی مشکلی ندارد.
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا با برخی از متخصصان معترض برخورد شده است یا نه، گفت: متخصصان بیهوشی در اکثر جاها و بیمارستان ها کارشان را انجام می دهند و برخورد با کسی به آن صورت انجام نشده است.


وی تاکید کرد: اکثر متخصصان بیهوشی به طور معمول کارشان را انجام می دهند و تعداد اندکی هستند که ممکن است در برخی بیمارستان ها بعضی از  عمل های غیر اورژانسی را انجام نداده باشند. بنابرگزارش ایرنا، هیئت دولت در مصوبه ای که اواخر خرداد 96 بر اساس پیشنهادهای شورای عالی بیمه مصوب شد، میزان رشد فرانشیز پرداختی را برای بیماران بستری و بستری موقت شهری در مراکز دولتی 10درصد و برای بیماران بستری و بستری موقت روستایی و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر و عشایر در مراکز دولتی با رعایت نظام ارجاع  پنج درصد تعیین کرد.
علاوه بر این تعرفه برخی خدمات شامل بیهوشی و درد، سونوگرافی، آنژیوگرافی عروق کرونر، اکوکاردیوگرافی غیرمادرزادی، آنژیوپلاستی عروق کرونر و شیمی درمانی حدود 25 درصد کاهش یافت.