می‌دانیم این بازی را چگونه پیش ببریم

رئیس سازمان انرژی اتمی هشدار داد اگر برجام به هم بخورد، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم زیرا اکنون به‌طور داوطلبانه درحال اجرای آن هستیم و هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.
بعد از سخنان جمعه‌شب دونالد ترامپ به‌درستی موجی حمایتی از سوی مردم و مسئولان در حمایت از برجام و سپاه پاسداران برخاست. اهمیت این موج حمایتی به‌خوبی دیپلماسی عمومی ایران را طی دو روز گذشته چند پله به جلو راند. اما از این پس زمان هوشیاری، عقلانیت و منطق برای پاسخگویی به اقدامات ایذایی ترامپ است.
ترامپ در سخنرانی روز جمعه اعلام کرد که برجام را تأیید نخواهد کرد و به کنگره اختیار خواهد داد تا درباره توافق هسته‌ای تصمیم بگیرد. ترامپ اعلام کرد که از کنگره می‌خواهد تا توافق را اصلاح کند و شروطی را به آن بیفزاید. او همچنین سرفصل‌های استراتژی را اعلام کرد که براساس آن آمریکا قصد دارد ایران را تحت کنترل خود بگیرد.
براساس آنچه ترامپ اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا 4 هدف اصلی دارد؛ مقابله با برنامه موشکی ایران، مقابله با سیاست‌ورزی ایران در خاورمیانه، ممانعت از توسعه برنامه هسته‌ای از سوی ایران و محدود کردن توان ایران برای دستیابی به منافع مالی حاصل از رفع تحریم‌ها. ترامپ البته سپاه پاسداران را نیز به اعمال تحریم‌های جدید تهدید کرد. البته ترامپ از بازگشت فوری تحریم‌های ضدایرانی سخنی به میان نیاورد، اما اعلام کرد که قصد دارد با همکاری کنگره و متحدان آمریکا فشار بر ایران را افزایش دهد و تغییراتی را در برجام اعمال کند. علاوه بر این تغییرات، دولت ترامپ قصد دارد تا با اعمال تغییراتی در برجام شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کند که در صورتی که نیاز شد، تحریم‌های ضد‌ایرانی به صورت اتوماتیک برگردد و برای اِعمالشان نیازی به رأی کنگره نباشد. ترامپ همچنین قصد دارد سیستم خودکاری را برای اِعمال تحریم‌ها علیه ایران در صورت آزمایش موشکی، تنظیم کند. ترامپ همچنین گفت که اگر نتواند کنگره را اقناع کند، توافق را لغو خواهد کرد. البته آمریکا به‌صورت یک‌جانبه نمی‌تواند توافق هسته‌ای را لغو کند، اما تصمیم آمریکا برای خروج از برجام می‌تواند آغازی برای پایان این توافق باشد.


علی‌اکبر صالحی با رد مطالبه ناحق و غیرقانونی ترامپ درباره بازرسی از مراکز نظامی کشورمان گفت: ما به موافقتنامه پادمان و پروتکل الحاقی متعهدیم، البته تا زمانی که برجام پابرجا باشد چون این پروتکل هنوز به تصویب مجلس نرسیده است و آن را داوطلبانه اجرا می‌کنیم. معاون رئیس‌جمهوری تأکید کرد: ما به موارد بازرسی مندرج در برجام نیز متعهدیم و در این چارچوب به تعهداتمان عمل می‌کنیم اما خارج از این چارچوب قطعا به هر خواسته دیگری عمل نخواهیم کرد و از آن تمکین نمی‌کنیم همچنان‌که تاکنون این‌گونه عمل کرده‌ایم.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره بسته شدن پرونده بازرسی از مراکز نظامی ایران پس از بازدید آمانو از سایت پارچین گفت: از ابتدا سه‌بار از این سایت نظامی بازدید شده است دو بار در اوایل و یک‌بار هم همین اواخر که پرونده بسته شد و آخرش دیدند که تمام ادعاها و اتهامات مطرح، نابجا بود. صالحی افزود: در این بازدید نمونه‌گیری و آزمایش کردند و به جایی نرسیدند و نظر ایران تأمین و حقانیت موضع کشورمان تأیید شد.
ترامپ در سخنان روز جمعه‌اش درباره بازرسی‌های آژانس از تأسیسات ایران مدعی شده بود که ایران بازرسان آژانس را می‌ترساند و اجازه نمی‌دهد که آنها به سایت‌های نظامی ایران دسترسی داشته باشند. صالحی اما تأکید کرد: فقط در چارچوب مواردی مانند پروتکل الحاقی که متعهد هستیم، عمل می‌کنیم آن هم تا زمانی که برجام هست، چون اگر قرار باشد برجام به هم بخورد، اجرای این پروتکل نیز قطعا متوقف می‌شود زیرا با توقف برجام، اجرای آن بی‌معنی خواهد بود.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره تدابیر این سازمان در صورت لغو برجام تأکید کرد: یقین داشته باشید علاوه بر این‌که پل‌های پشت سرمان را خراب نکرده‌ایم، پل‌های متعددی را هم ساخته‌ایم. صالحی هشدار داد: اگر روزی مسئولان نظام به عللی ببینند که برجام دیگر منفعتی برای کشورمان ندارد و برای ازسرگیری غنی‌سازی 20‌درصد در فردو تصمیم بگیرند، چهار روزه می‌توانیم غنی‌سازی 20‌درصد را آغاز کنیم؛ خودشان می‌فهمند یعنی چه. همان‌طور که آقای روحانی اعلام کرد، خیلی از فعالیت‌ها را می‌توانیم در بازه زمانی ساعتی  بازگردانیم ومحدودیت‌ها را برگردانیم؛ ازسرگیری برخی فعالیت‌های دیگر چند ماه و برخی فعالیت‌ها تا حداکثر یک‌سال و دو، سه ماه طول می‌کشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به سفر اخیرش به ایتالیا و انگلیس گفت: در دیدار با مقامات این کشورها گفتم شاید آقایان علاقه‌مندند که ما را آشفته و تحریک کنند که تصمیمات مطابق میلشان بگیریم اما یقین بدانند که تصمیمات ما براساس احساسات و عواطف نیست بلکه براساس هدفمندی، هوشیاری، عقلانیت و حکمت و مصلحت است. صالحی با بیان این‌که می‌دانیم این بازی را چگونه پیش ببریم، ابراز امیدواری کرد: طرف مقابل سر عقل بیاید و دیگران را به مشکل نیندازد.
ظریف: نامه اعتراضی به کمیسیون مشترک برجام می‌نویسیم
جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی از نوشتن نامه‌ای خطاب به کمیسیون برجام در اعتراض به سخنان جمعه‌شب ترامپ خبر داد و گفت: «ظرف فردا و پس‌فردا نامه‌ای را در مورد صحبت‌های اخیر ترامپ خواهیم نوشت. در این نامه به موارد نقض ماده ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام اشاره خواهد شد و این نامه به ثبت کمیسیون مشترک برجام نیز خواهد رسید و این نامه‌ها نشان می‌دهد که برخلاف ادعاهای دیروز ترامپ، این ایران بوده که تاکنون موارد متعددی از کوتاهی آمریکایی‌ها در اجرای تعهداتشان را ثبت کرده است.»
ظریف در ادامه درباره سرانجام برجام گفت: «آنچه برای ما مهم است این‌که ایالات ‌متحده متعهد است مواردی از تحریم‌ها که اسقاط کرده را تمدید کند و اگر از اینها تخلف کند، ایران اقدام متقابل خواهد داشت و این تصمیم براساس تصمیم هیأت نظارت بر برجام خواهد بود.»
ظریف گفت: «اگر تحریم‌ها را مجدد احیا کنند و نتوانیم در حوزه نفت، گاز و کشتیرانی و بازگرداندن اموال‌مان استفاده کنیم، این حق را داریم که درباره ادامه حضورمان در برجام تصمیم بگیریم. از طرفی با حفظ تحقیق و توسعه شرایطی را فراهم کردیم که اگر روزی به این نتیجه برسیم که به دلیل خطای راهبردی طرف مقابل ماندن در برجام به منفعت کشور نیست، آن وقت شرایط ما از نظر هسته‌ای به‌گونه‌ای است که بهتر از قبل و پیشرفته‌تر از آن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را ادامه می‌دهیم.» ظریف درباره سرنوشت قرارداد بویینگ با آمریکا با توجه به سخنرانی ترامپ اظهار کرد: از نظر ما مشکلی ندارد. اما اگر دولت آمریکا مانع این قرارداد شود، از تعهداتش در برجام تخلف کرده است. ظریف درباره حمایت اروپا از برجام با بیان این‌که آمریکا با سیاست‌هایش خود را در دنیا منزوی و بی‌اعتبار می‌کند، افزود: «رئیس‌جمهوری آمریکا با تصمیماتش می‌گوید که توافق‌ها با آمریکا برای یک دوره اعتبار دارد و این مسأله را دنیا به‌خوبی می‌فهمد و این‌که باید در مقابل این حرکت ایستادگی کند. واکنش دیشب خانم موگرینی و کشورهای اروپایی به سخنان ترامپ فقط منحصر به برجام نیست بلکه آنها یک نگرانی از رفتار دولت ترامپ دارند و عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی می‌تواند برای نظم بین‌المللی مشکل ایجاد کند، البته یک امتیاز هم است چون قبلا هر وقت آمریکا تصمیم می‌گرفت ما را تحریم کند اروپا حمایت می‌کرد اما امروز اروپایی‌ها در برابر آمریکا ایستادند.» وی در پاسخ به این پرسش که اروپا تا کجا مقاومت می‌کند، اظهار کرد: «فعلا زیاده‌خواهی‌های آمریکا را نپذیرفتند و آنها باید برای خود تصمیم بگیرند که منافعشان در کجاست. اروپا هم منافع حیثیتی در برجام دارد و هم منافع یک روش، چرا که برجام یک روشی است که برای اروپا اهمیت دارد.»