هيچ معامله‌اي در انتصابات نداشته‌ايم و نداريم

شهردارتهران: شنیدم ممنوع التصویر شدم
هيچ معامله‌اي در انتصابات نداشته‌ايم و نداريم
آرمان: «ممنوع‌التصویری شهردارتهران در رسانه ملی!» این خبر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد؛ دلیل ممنوع‌التصویری شهردار چیست و مگر امکان دارد مهم‌ترین مسئول مدیریت‌شهری ممنوع‌التصویر شده باشد؟ محمدعلی نجفی دیروز درنخستین نشست خبری خود به‌عنوان شهردار درباره شائبه ممنوع‌التصویر شدنش گفت: «در جلسه‌ای که داشتیم تصویربرداری شد، اما از تلویزیون پخش نشد؛ من هم این مساله را شنیده‌ام که ممنوع‌التصویر شده‌ام، اما اطلاعات درستی از آن ندارم.» البته انتقاد اعضای شورای‌شهر به صداوسیما را نباید فراموش کرد. 18مهر بود که رئیس شورای‌شهر با اشاره به رویکرد حمایتی صداوسیما از مجموعه مدیریت‌شهری در 14سال گذشته، از جهت‌گیری خاص برخی برنامه‌های صداوسیما به‌خصوص بخش‌های خبری در مورد شورای‌پنجم انتقاد کرد و خواستار ایجاد فرصت پاسخگویی به افکارعمومی برای مسئولان در رسانه‌ملی شد. محسن هاشمی گفت: «نباید اینکه نتیجه انتخاب مردم در شورای‌شهر با سلیقه برخی مسئولان صداوسیما همسان نیست، موجب تخریب مدیریت‌شهری توسط رسانه‌ملی شود و ادامه این رویکرد موجب تضعیف بیشتر اعتماد مردم وافکار عمومی به صداوسیما خواهد بود.» بنابراین موضوع ممنوع‌التصویری نجفی را باید در نگاه مدیران صداوسیما به مجموعه مدیریت‌شهری جدید یافت، چرا که آنها تعامل بسیار خوبی با قالیباف و شورای‌شهر چهارم داشتند. نجفی دیروز به نکته‌ای اشاره کرد که سلیقه‌ای‌بودن ممنوع‌التصویری او را تقویت کرد: «من به‌صراحت می‌گویم که نه‌تنها از سوی شهرداری، بلکه از سوی هیچ‌یک از مراجع نظارتی دیگر نیز هیچ‌شرطی برای شهردار‌شدن من تعیین نشده و وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، شورا و... هیچ‌شروطی نگذاشته‌اند و به‌صراحت می‌گویم بنده نیز شرط هیچ‌مرجعی را قبول نمی‌کردم، چراکه من داوطلب شهردار‌شدن نبودم و طبیعتا کسی که داوطلب نباشد، شروطی را هم قبول نمی‌کند.» البته حواشی نشست دیروز نجفی به همین موضوع ممنوع‌التصویری خلاصه نشد.
نجفی؛ انتصاب‌ها و انتقادها


دیگر موضوع چالش‌برانگیز روزهای گذشته تحسین برخی مدیران محمدباقر قالیباف از سوی نجفی بود؛ برخی اصلاح‌طلبان از شهردار برای این اقدام گلایه کردند، چراکه معتقد بودند نجفی با رأی اصلاح‌طلبان به اعضای شورای‌شهر پنجم انتخاب شده و با توجه به مشکلاتی که ناشی از ایرادات مدیران قالیباف بوده، این تحسین و تقدیر محلی از اعراب نداشته است، ضمن اینکه نقد زیادی به‌دلیل ابقای مدیران قالیبافی به نجفی وارد شد. دیروز نجفی در این‌باره توضیح داد: «انتخاب‌های من بر اساس رویکردهای سیاسی نبوده است و ملاک من برنامه افراد بوده است. درحال‌حاضر شهرداری ۶۸۰۰نفر نیرو دارد که حقوق می‌گیرند، اما اینکه همه طرفدار سیاسی قالیباف یا احمدی‌نژاد باشند، صحت ندارد. از سال۸۶ که وارد شورای‌شهر شدیم، مساله آقای احمدی‌نژاد را بررسی کردیم و با موارد تخلفات برخورد کردیم. بخشی از هزینه‌ها قابل‌دفاع نبود؛ ۳۲‌میلیاردتومان به فاصله سال‌های ۸۲ تا ۸۴ هزینه فاقدسند کشف شد و گزارش را به دکترچمران دادیم و چون تنها سه‌نفر در شورا اصلاح‌طلب بودند، نتوانستیم این موضوع را پیگیری کنیم.» شهردارتهران در پاسخ به سوالی در خصوص انتصابات انجام‌گرفته در مجموعه شهرداری‌تهران و برخی اظهارنظرها درخصوص انتصاب افرادی که به‌عنوان احمدی‌نژادی و قالیبافی خطاب می‌شوند، گفت: می‌خواهم از برخی رسانه‌ها که از نظر سیاسی هم شاید با ما اختلاف داشته باشند، گله کنم. امروز همه کسانی که با شهرداری تهران ارتباط داشتند، اظهار می‌کنند که دو اقدام اخیر ما برای مبارزه با فساد و آن هم مبارزه ریشه‌ای با فساد در شهرداری تهران که ظرف روزهای اخیر انجام شده است، مفید بوده، درحالی که برخی از این رسانه‌ها هیچ‌اشاره‌ای به این موضوعات نداشته‌اند. وی افزود: من تاکنون شش معاون در شهرداری تهران تغییر داده‌ام که احتمالا امروز نیز یک معاون دیگر تغییر خواهد کرد؛ به این ترتیب هفت معاون در شهرداری تهران تغییر کرده است. چهارنفر از این افراد به اصلاح‌طلبی معروف هستند و سه‌نفر دیگر معتدل متمایل به اصلاح‌طلبان هستند. نجفی در پاسخ به این سوال که انتصاب افراد دارای شائبه در بدنه شهرداری گفت: بعضا در فضای‌مجازی اخباری منتشر می‌شود که فلان آدم به‌عنوان مدیر از سوی من انتخاب شده و بعد همان رسانه‌ها انتقاداتی را به این انتصابی که اصلا صورت نگرفته، منتشر می‌کنند، درحالی که فردی را که اسمش مطرح شده، اصلا قصد نداشتیم انتخاب کنیم. نجفی اظهار داشت: در برخی خبرها آمده یکی از مدیرانی که در زمان قالیباف، سازمانش را تعطیل کرده تا کارمندان به استقبال قالیباف در ستاد انتخابات کشور بروند، قرار است شهردار شود، اما اعلام می‌کنم به‌هیچ‌عنوان این فرد گزینه ما نبوده است.
املاک واگذارشده
املاک‌نجومی که در ابتدا یک بررسی بود، کمی بعد شکل‌سیاسی به خود گرفت و چالش سیاسی شد. ظاهرا نجفی درحال‌حاضر چندان تمایلی برای توضیح درباره آن ندارد و دیروز در پاسخ به سوالی در مورد املاک‌نجومی گفت: مساله املاک‌نجومی هنوز برایم شفاف نیست. من در ستاد مبارزه با فساد ریاست‌جمهوری به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور حضور داشتم. گزارش املاک‌نجومی توسط یکی از اعضای شورای‌شهر به من داده شد و من موافق افشای آن در آن زمان خاص نبودم. من در افشای گزارش نقشی ندارم و توصیه کردم افشا نشود. من آقای یاشار سلطانی را ندیده بودم و ایشان را نمی‌شناختم. او ادامه داد: گزارش توسط عضو شورای‌شهر به آقای سلطانی داده شد و من او را ۵ الی ۶ ماه بعد دیدم. نجفی درباره پیگیری‌های خود در مورد املاک‌نجومی گفت: از قرار آقای قالیباف یک مشاور خاص را برای بررسی تمام مباحث مطرح کرده بود و از طریق آقای شوشتری خواستم با آن شخص ارتباط برقرار کرده و گزارشی در این مورد به ما ارائه دهند، اما ایشان که تا چندوقت پیش هم به‌عنوان مشاور شهردار کار می‌کردند، گزارشی به ما ارائه ندادند.
عملکرد مالی قالیباف
نجفی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در عملکرد مالی قالیباف البته اشکالاتی وجود داشته و برخی نیز قابل‌توجیه است، گفت: بالاخره اداره 12‌ساله شهری مانند تهران خالی از اشکال نیست. اما برخی از عملکردهای مالی قالیباف قابل‌دفاع نیست و خبر دارید که برخی دستگاه‌های امنیتی روی برخی مسائل زوم می‌کرده‌اند و ما هرچیزی را که شائبه‌ای داشته باشد، در مدیریت‌شهری پیگیری خواهیم کرد. وی با بیان اینکه جلسه‌ای با مقامات امنیتی داشته‌ایم که البته محرمانه است و رسانه‌ای نمی‌شود، گفت: اگر بخشی از منابع و منافع شهر تهران به‌ناحق به کسی داده شده، باید برگردد و مسامحه و رودربایستی با کسی ندارم، اما دقت کنید که حرف‌هایی که تحت‌عنوان افشاگری زده می‌شود، بعضا درست نیست و تنها فضای اخلاقی و اجتماعی شهر را مخدوش می‌کند. شهردارتهران اظهار کرد: متاسفانه فضای‌فرهنگی و اجتماعی آلوده است، اما اهل افشاگری نیستم و با دقت و رعایت انصاف حقوق‌مردم و شهروندان را دنبال می‌کنم و مماشات و مسامحه‌ای نیز ندارم. نجفی در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت موسسه‌همشهری گفت: انتشار مجله همشهرى منطقى و عاقلانه نیست. بخش زیادی از فعالان رسانه‌های مکتوب به ما نسبت به انتشار مجلات همشهری که فضای غیررقابتی را ایجاد کرده بود، اعتراض داشتند. شهردارتهران ادامه داد: در بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد، برخی از مجلات زیر بیست‌درصد مورد استفاده بودند و هشتاد‌درصد برگشت داده می‌شدند. این درحالی است که یارانه زیادی از سوی شهرداری به این موسسه پرداخت می‌شد و بی‌شک مردم تهران هم راضی نیستند، عوارضی که می‌دهند این‌گونه صرف شود. نجفی با تاکید بر ضررده‌بودن بخشی از مجلات‌همشهری افزود: درحال‌حاضر فقط 4عنوان مجله که فقط زیر 20‌درصد فروش داشته و 80‌درصد آنها برگشت داده می‌شد، تعطیل می‌شود. واقعا انتشار مجله ضررده که همسو با سیاست‌های شهرداری نیست، چه دلیلی دارد؟