شادی مردم پس‌ازآزادسازی كركوك

آرمان: نیروهای عراقی شهر کرکوک را به‌صورت کامل تحت کنترل خود درآوردند. اسکای نیوز گزارش داد که نیروهای عراقی به صورت کامل شهر کرکوک را تحت کنترل خود درآوردند. پیش‌تر یک منبع امنیتی اعلام کرد که نیروهای عراقی ساختمان استانداری کرکوک را بدون مقاومت پیشمرگه‌ها تحت کنترل خود درآوردند.
دستور العبادی برای اهتزاز پرچم عراق
منابع عراقی اعلام کردند: حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دستور اهتزاز پرچم عراق در مناطق مورد مناقشه را داده است. «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق با اشاره به عملیات نیروهای این کشور در استان کرکوک تصریح کرد: در کرکوک تنها به تکلیفی که قانون اساسی بر دوشمان نهاده است، عمل می‌کنیم. بر اساس این گزارش، وی افزود: تکلیفی که قانون اساسی روی دوش ما قرار داده برقراری امنیت در مناطق مختلف و حراست از ثروت‌های کشور است. نخست‌وزیر عراق در ادامه افزود: می‌خواهیم کرکوک همچنان صحنه‌ای برای زندگی مسالمت‌آمیز اقشار مختلف مردم عراق باقی بماند.
عقب‌نشینی بهترین راه است


یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق در واکنش به اتهام حزب بارزانی ضد این اتحادیه مبنی بر خیانت به آن واکنش نشان داد. نصرا... السورجی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق در واکنش به اتهام حزب بارزانی علیه این اتحادیه به خیانت و تحویل مقرها به ارتش عراق گفت: ما خیانت نکرده‌ایم اما عقب‌نشینی بهترین راه حل است.
واکنش سفارت آمریکا در بغداد
سفارت آمریکا در بغداد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: از بابت گزارش‌های مربوط به درگیری احساس نگرانی می‌کنیم و از بابت تلفات متاسفیم. از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از اقدام نظامی سریعا دست بردارند. در این بیانیه آمده است: به رایزنی با مسئولان دولت مرکزی و اقلیم کردستان به‌منظور کاستن از تنش و درگیری‌های بیشتر ادامه می‌دهیم. ما حامی اقدام مسالمت‌آمیز برای اداره مشترک مناطق مورد مناقشه طبق قانون اساسی از سوی دولت مرکزی و اقلیم هستیم. سفارت آمریکا بیان کرد: داعش دشمن واقعی عراق است و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که روند آزادسازی کشورشان از داعش را ادامه دهند.
تسلط ارتش بر فرودگاه نظامی کرکوک
نیروهای ارتش عراق در ادامه پیشروی‌ها در استان کرکوک موفق شدند بر فرودگاه نظامی این استان مسلط شوند. از سوی دیگر، یک منبع آگاه در استان کرکوک اعلام کرد نیروهای حزب اتحادیه میهنی کردستان در پیشمرگه، از مقرهای خود در کرکوک عقب‌نشینی کرده‌اند و تنها نیروهای وابسته به حزب «بارزانی» در این استان مانده‌اند. دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرد: حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به ارتش این کشور دستور داد که در طوزخورماتو در شرق صلاح‌الدین امنیت برقرار کند و مراقب جان و مال شهروندان و همزیستی مسالمت‌آمیز میان آنها باشد.
سعید الجبوری استاندار کرکوک شد
راکان سعید الجبوری به عنوان استاندار جدید کرکوک عراق انتخاب شد. بر اساس این گزارش، وی به‌صورت موقت عهده‌دار این مسئولیت خواهد بود.همچنین در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه ترکیه منتشر شد آنکارا برای همکاری با دولت مرکزی عراق برای بیرون‌راندن اعضای حزب منحله کارگران کرد ترکیه (پ‌ک‌ک) از کرکوک اعلام آمادگی کرد. در این بیانیه همچنین آمده است: ما برای برقراری صلح و ثبات در عراق، در کنار دولت این کشور ایستاده‌ایم.
تسلط بر یک میدان نفتی بزرگ
سخنگوی وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که نشستی با حضور فرماندهان پیشمرگه با مسئولان ائتلاف آمریکایی ضدداعش در اربیل برگزار شده تا تحولات میدانی در کرکوک را مورد بررسی قرار دهند. این در حالی است که خبرنگار شبکه راشا تودی نیز گزارش داده است که حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی، حزب اتحادیه میهنی کردستان را متهم کرده که به نیروهای نظامی خود دستور عقب‌نشینی از مواضعشان را داده است. در ادامه این خبر تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که حاکی از درگیری مسلحانه نیروهای وابسته به اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان است. نیروهای عراقی موفق شدند در ادامه ماموریت تحت کنترل‌گرفتن استان کرکوک، میدان نفتی بزرگ باباکر در این استان را تحت کنترل در آورند. نیروهای عراقی همچنین کنترل شهر «طوزخورماتو» در استان صلاح‌الدین را به دست گرفتند. از سوی دیگر، ستاد اطلاع‌رسانی جنگ عراق اعلام کرد که روز دوشنبه نیروهای ارتش عراق کنترل کامل گذرگاه و پل خالد در سیر الریاض- مکتب‌خالد و گذرگاه مریم‌بیگ و مسیر الرشاد- مریم‌بیگ به‌سوی میدان تکریت را به دست گرفته‌اند. علاوه بر آن نیروهای مسلح عراقی کنترل کامل شهرک صنعتی، مناطق ترکلان، یابجی، تاسیسات گازی شمال، مرکز پلیس و نیروگاه برق کرکوک و یک پالایشگاه در نزدیکی تاسیسات گازی را در دست دارند و ضمن پیشروی نیروهای عراقی، عملیات همچنان در حال انجام است. همچنین رئیس ستاد نیروهای پیشمرگه به العربی الجدید گفته که نیروهای پیشمرگه در حالت دفاع هستند و تصمیمی بر عقب‌نشینی وجود ندارد. از سوی دیگر، منابع آگاه به روزنامه العربی الجدید گفتند که صدها تن از عناصر گروهک تروریستی پ‌ک‌ک وارد کرکوک شده‌اند.
درگیری توپخانه‌ای ارتش با پیشمرگه
روز یکشنبه بخش زیادی از نیروهای پلیس اتحادیه، نیروهای ضدتروریسم و نیروهای واکنش سریع در اطراف کرکوک استقرار پیدا کرده بودند. منابع آگاه از استقرار نظامیان ارتش عراق در بخش‌های زیادی از کرکوک بدون درگیری مسلحانه با نظامیان پیشمرگه خبر داده بودند. با این حال شبکه خبری «الجزیره»، گزارش داده که میان نیروهای پیشمرگه و نیروهای مسلح عراق درگیری‌های توپخانه‌ای شکل گرفته است. یک افسر نظامی در نیروهای پیشمرگه اعلام کرده که در این درگیری‌ها تبادل آتش توپخانه‌ای میان ارتش عراق و نیروهای کرد صورت گرفته است. کامران محمود افسر نیروهای پیشمرگه به خبرگزاری آناتولی گفته که این درگیری‌ها با سلاح سبک میان نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه در دروازه جنوبی شهر کرکوک صورت گرفته است و مدعی شده که ابتدا نیروهای بسیج مردمی عراق تیراندازی را آغاز کرده است. در حالی که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان از عناصر پیشمرگه خواسته از هر وسیله‌ای برای دفاع از خود در برابر نیروهای ارتش عراق استفاده کنند، هیمن هورامی مشاور سیاسی بارزانی در صفحه توئیتر خود نوشته که رئیس اقلیم کردستان به نیروهای پیشمرگه چراغ سبز داده تا از هر وسیله‌ای برای دفاع از خود استفاده کنند. با این حال منابع نظامی عراقی خبر داده‌اند که درگیری‌ها در جنوب شهر کرکوک با موشک‌های کاتیوشا ادامه پیدا کرده است و نیروهای ارتش بدون مقاومت عناصر پیشمرگه موفق شدند وارد منطقه «شهرک صنعتی» و پادگان «خالد» شوند. نجم‌الدین کریم استاندار برکنارشده کرکوک هم در اقدامی تحریک‌آمیز با حضور در خیابان‌های اصلی شهر در برابر رسانه‌ها از هر فرد مسلحی در کرکوک خواست که برای دفاع از این شهر خارج شود. او با طرح این ادعا که شهر مورد حمله قرار گرفته است مدعی شد که کردها سکوت نمی‌کنند و دست روی دست نگذاشته و از این شهر دفاع می‌کنند. شورای امنیتی اقلیم کردستان هم اعلام کرد که هدف نیروهای عراقی و پلیس اتحادیه به دست‌گرفتن کنترل پایگاه نظامی «کیوان» و چاه‌های نفتی شهر است. پیش‌تر هم منابع آگاه در نیروهای الحشد الشعبی اعلام کرده بودند که هدف اصلی نیروهای عراقی برای تحرک به سوی کرکوک به دست‌گرفتن کنترل میادین نفتی و تاسیسات مهم مانند فرودگاه کرکوک است که در اطراف شهر واقع شده است. ریوار طالبانی رئیس شورای استانی کرکوک هم نیروهای ارتش عراق را «مهاجم» توصیف کرده و مدعی شده که این نیروها خسارت‌های زیادی متحمل شده‌اند و افزود: کنترل همه پایگاه‌های نظامی و تاسیسات نفتی در اختیار نیروهای پیشمرگه است. این ادعا در حالی مطرح شده که تصاویری که شبکه کردی «ان‌آرتی» منتشر کرده نشان می‌دهد کادر خبری این شبکه با دیدن کاروان عظیمی از نیروهای عراقی که در حال ورود به کرکوک هستند، در زمان پخش زنده از محل خود فرار می‌کنند. بر اساس گزارش الجزیره فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد نیروهای عراقی وارد شهر ترکمان و عرب‌نشین طورخورماتو در شمال استان صلاح الدین نیز شده‌اند. این در حالی است که این شهر که روز یکشنبه شاهد حملات پراکنده عناصر خودسر به مردم عرب و ترکمان بود.
دستور العبادی برای حفظ امنیت تمام شهروندان
در همین حال، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق به نیروهای نظامی دستور داد تا با کمک نیروهای محلی کرکوک و پیشمرگ‌های کرد، امنیت این استان را تامین کنند. تلویزیون رسمی عراق در خبری فوری گزارش داد که حیدر العبادی از نیروهای امنیتی عراق خواست تا امنیت تمام شهروندان کرکوک از مولفه‌های مختلف را تامین کنند. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق پنجشنبه هفته گذشته برای ورود نیروهای پلیس فدرال به کرکوک ضرب‌الاجل ۴۸ساعته تعیین کرده بود که ۲۴ ساعت تمدید شد. دولت عراق روز یکشنبه حضور عناصر تروریستی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شهر کرکوک را همانند اعلان جنگ علیه خود خوانده بود.