حفظ روشنگري امام در برابر تحجر و استعمار

آرمان: مرحوم آیت‌ا... سید مصطفی خمینی فرزند ارشد مرحوم امام خمینی در سال 56 طی واقعه مشکوکی به دیار باقی شتافت. شهادت او به عنوان عاملی با هدف تاثیر و تضعیف روحیه امام خمینی در مسیر مبارزات در نظر گرفته شد اما تاریخ ثابت کرد که‌این واقعه موجب تسریع حرکت نهضت شد. مراسم چهلمین سالگرد آیت‌ا... شهید سیدمصطفی خمینی صبح دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد. در این مراسم به ترتیب، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، آیت‌ا... محمدجواد فاضل لنکرانی، حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر محتشمی‌پور، آیت‌ا... سیدمحمد موسوی بجنوردی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی کردند.
امام غلو نمی‌کرد
رئیس مجلس در این مراسم خاطرنشان کرد: برای نسل امروز کشور ما ضرورت داشت که آشنایی بیشتری با ایشان پیدا کنند، که من معتقدم باید بیست سال قبل این همایش برگزار می‌شد. علی لاریجانی با بیان اینکه گفته امام مبنی بر اینکه‌ایشان امید آینده اسلام است گفته مهمی است، گفت: امام اهل غلو نبودند، هرگاه در سخنان امام چه قبل و بعد از انقلاب تامل می‌کنم متوجه می‌شوم ایشان با دقت واژه‌ها را انتخاب می‌کردند. رئیس مجلس با اشاره به‌این سخن امام خمینی که آمریکا را شیطان بزرگ نامید گفت: آن زمان کسی شاید این را باور نمی‌کرد اما حالا بعد از گذشت بیش از ۳۰سال این حرف از کشورهای دوست آمریکا هم شنیده می‌شود. وی با بیان اینکه نکته‌ای که امام برآن تاکید داشتند، این است که اصالت روحانیت حفظ شود؛ گفت: کشمکش‌های بر سر روحانیت پیش از انقلاب درباره اسلام صفوی و علوی مطرح می‌شد که باعث مناقشاتی در کشور شد. امام در سخنرانی بعد از شهادت حاج‌آقا مصطفی سخنرانی بسیار زیبایی دارند مبنی بر اینکه فقه و احکام اسلام را از ابتدا روحانیت حفظ کرده است. وی افزود: باید توجه داشت اینکه گفته می‌شود برخی از علما در گذشته با سلاطین متصل شده‌اند و برای ترویج دین بوده است، آنها آخوند درباری نبودند و این اشتباهی است که برخی از نویسندگان بیان می‌کنند. آنها گذشت و مجاهده کرده‌اند تا اسلام را حفظ کنند. این درباری شدن نیست، این انسان سازی است. وی با بیان اینکه گاهی استکان حاج‌آقا مصطفی را به دلیل آنکه فلسفه تدریس می‌کرده است، می‌شستند، گفت: بحث وحی و عقل و تقابل و تغایر آنها، در هیچ دوره‌ای آنگونه که در غرب مطرح بوده است برای ما مطرح نبوده است. رئیس مجلس ادامه داد: در تاملات حاج‌آقا مصطفی دقت نظر فلسفی و نگاه نقادانه وجود دارد.
حیات و شهادت مبارک


حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر محتشمی‌پور نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم ابتدا با اشاره به‌اینکه هر کسی در این دنیا دارای آثاری است گفت: گاهی این آثار در حیات انسان است و گاهی در شهادت آنهاست. اما انسان‌هایی هم وجود دارند که در هر دو حال دارای حالاتی شگرف در میان انسان‌ها هستند. مرحوم حاج‌آقا مصطفی یکی از انسان‌هایی بوده که هم حیات و هم شهادتش برای انسان‌ها مبارک بوده است. محتشمی پور در ادامه با اشاره به‌اینکه دو جریان مرحوم حاج‌آقا مصطفی را خوب می‌شناختند گفت: یکی شخص امام بود، چرا که او در دامن امام پرورش یافته بود و امام تمام سجایای او را بهتر از هرکسی می‌دانست. لذا وقتی که خبر شهادت ایشان را شنید آن جمله معروف که حاج‌آقا مصطفی امید آینده اسلام بود را بیان کردند. وی درادامه گفت: جریان دیگر دشمن بود. رژیم شاه نیز این شخصیت بزرگ را خوب شناخت و علت اینکه حاج‌آقا مصطفی هدف جریان ساواک قرار گرفت این بود که آنها به‌این نتیجه رسیدند که امام ممکن است چند صباحی بیشتر زنده نباشد و آنچه برای آینده‌شان خطرناک است حضور حاج‌آقامصطفی است چون او می‌تواند به خوبی رهبری مرجعیت جهان اسلام را بر عهده بگیرد.
شهادت انقلاب‌ساز
به گزارش جماران حجت الاسلام والمسلمین محمد علی انصاری در آغاز این همایش گفت: کسانی که چهل سال قبل را به یاد می‌آورند یک خبر بسیار تلخ و ناباورانه و بهت آور منتشر شد؛ خبری که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی همچون صاعقه بود. دبیر همایش چهلمین سالگرد شهادت آیت‌ا... سیدمصطفی خمینی تأکید کرد: درست است که شهادت حاج‌آقا مصطفی صاعقه است ولی صاعقه‌ای که باران به همراه دارد و بناست از این حادثه موج‌ها برخیزد؛ صاعقه‌ای که هیچ کس نمی‌تواند مقابل امواج آن بایستد. وی با اشاره به‌اینکه امام شهادت حاج‌آقا مصطفی را از الطاف خفیه الهی دانست، گفت: پس از چهل سال ما می‌بینیم حوادث دیگری به سنگینی این حادثه مثل انفجارها و فوت آیت‌ا... هاشمی اتفاق افتاد ولی این انقلاب با صلابت پیش می‌رود.
ادامه صفحه6