روحانی: به سرمایه اجتماعی لطمه نزنیم

آرمان: انقلاب اسلامی ایران پر از ناگفته‌هاست، هنوز هم بسیاری باور نمی‌کنند که چگونه انقلاب با درایت، تفکر و تدبر امام خمینی(ره) به پیروزی رسید. البته به شهادت بسیاری از انقلابیون این اعتماد یکپارچه مردم به امام(ره) بود که توانست این پیروزی را رقم بزند. در این راستا افراد بسیاری در کنار امام(ره) به مبارزه پرداختند که یکی از شاخص‌ترین این افراد فرزند ارشد امام(ره) آیت‌ا... مصطفی خمینی بود. بسیاری معتقدند مسأله مرگ ناگهانی او عامل شتاب دهی به حرکت انقلابی مردم شد اما مهم‌تر از همه سخن امام(ره) درباره او بود که مرگ او را از الطاف خفیه الهی می‌دانست. روز گذشته کنگره چهلمین درگذشت مرحوم حاج مصطفی خمینی برگزار شدکه رئیس جمهور در آن به سخنرانی پرداخت.
دولت یازدهم و تحریم‌ها
رئیس جمهور صبح دیروز اظهار کرد: کسی نمی‌تواند راجع به قدرت نظامی کشور ما حرفی بزند. راجع به تسلیحات ایران خیلی به حرف‌ها گوش نکنید. تسلیحات ایران مثل همه کشورهای دنیاست. ما مقررات بین‌المللی داریم و در قانون اساسی هم داریم که نیروی نظامی ما باید بازدارنده باشد و چیز دیگری هم نمی‌خواهیم. روحانی گفت: ما در شرایط مبادا دفاع موثر انجام خواهیم داد و کسی نمی‌تواند راجع به قدرت نظامی کشور ما که بر مبنای قانون اساسی و دکترین دفاعی است، حرفی بزند. او ادامه داد: بعضی‌ها که می‌خواهند با ما حرف بزنند تشریف بیاورند تا ببینیم چه کسی ضرر می‌کند. ما از آنها سوال می‌کنیم وقتی در مقابل متجاوز می‌جنگیدیم آیا به ما اسلحه دادید یا به متجاوز؟ یا می‌پرسیم در شرایطی که مردم ما زیر بمباران موشک‌های دشمن بودند آیا آنها حاضر شدند به ما سلاح پدافندی بدهند؟ رئیس جمهور اضافه کرد: در زمان جنگ ما یک توپ ضد هوایی ساخت اروپا را که آنها متعهد به تعمیرش بودند، به آنجا فرستادیم. نه تنها گفتند تعمیر نمی‌کنیم،‌ بلکه گفتند نمی‌توانیم به شما برگردانیم چون در شرایط جنگ هستید. آیا آنها می‌خواهند راجع به تسلیحات ما حرف بزنند؟ اتفاقا ما خیلی حرف داریم. دکتر روحانی با تاکید بر اینکه بحث حضور ایران در منطقه فرار به جلوست، عنوان کرد: چه کسی برای منطقه ویرانی آورد؟ چه کسی عراق را ویران کرد؟ چه کسی به تروریست‌ها کمک کرد و آنها را به وجود آورد؟ به حرف‌ها اعتنا نکنید. رئیس جمهور بیان کرد: اگر روزی لازم باشد ما بلدیم چگونه جواب بدهیم. قبلا هم بحث شده و آنها همیشه در برابر حرف حق ما سخنی نداشته‌اند. راه ما صحیح و استوار است و آن را ادامه می‌دهیم. البته ممکن است مشکلاتی هم باشد که در برابر مشکلات ایستاده‌ایم. حجت الاسلام روحانی یادآور شد: تحریم، ظلم به ملت ایران و کار غلط،‌ نادرست و غیر عادلانه‌ای بود. کاری که دولت یازدهم کرد این بود که رفت این ظلم را از سر ملت ایران بردارد و تحریم‌ها را بشکند. حالا یکی می‌گوید صد در صد برداشته نشده و 85 درصد برداشته شده است. در دنیای سیاست که صفر و صد نداریم.
ضرورت وحدت و امید


رئیس جمهور تصریح کرد: ما همیشه دنبال مصالح و منافع کشورمان هستیم و در چارچوب مصالح و منافع کشورمان جلو می‌رویم. امروز روزی نیست که سخنانی گفته شود که مردم امیدشان نسبت به‌آینده تضعیف شود. ما آینده خوبی خواهیم داشت. رئیس شورای انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در منطقه قدم‌های صحیحی برداشته‌ایم و همچنین در مساله هسته‌ای قدم‌های درستی برداشته‌ایم که جای اشکالی ندارد. البته در مذاکره در برابر قدرت‌ها همیشه به صد در صد نمی‌رسیم. ما هسته‌ای را از دست ندادیم بلکه آن را حفظ کرده‌ایم و تحقیق و توسعه را که اساس انرژی هسته‌ای است، ادامه می‌دهیم. رئیس دولت دوازدهم اظهار داشت: ما در برابر تهمت‌ها و پرونده‌ها ایستادیم و بسیاری از تحریم‌ها را برداشتیم. دیدید دیروز رئیس جمهور آمریکا گفت که اروپایی‌ها می‌گویند در همکاری با ایران منفعت داریم و آمریکا تنها جلوی ایران می‌ایستد. لحن و بیان رئیس جمهور آمریکا را ببینید که نشان دهنده‌این است ملت ما مسیر و راه درست را انتخاب کرده است.
اشکال کوچگ
رئیس دولت تدبیر و امید گفت: کی سراغ دارید رئیس جمهور آمریکا حرف بزند و تمام دنیا با آن مخالفت کنند؟ به جز سه چهار کشور کوچک و یک رژیم جعلی که از حرف و راه آمریکا حمایت کردند. در درون آمریکا هم نظرسنجی‌ها همین را می‌گوید، ‌پس ما نباید بگذاریم اعتماد بین مردم و حاکمیت صدمه بخورد. حجت الاسلام روحانی تاکید کرد: دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و در راس آن رهبری همه با هم حاکمیت کشور هستیم و فکر نکنیم اگر به بخشی لطمه زدیم بخش دیگر تقویت می‌شود،‌ بلکه همه حاکمیت فرو می‌ریزد. رئیس جمهور اضافه کرد: نگذاریم سرمایه اجتماعی لطمه ببیند. اگر اشکال کوچکی هست بزرگ نکنیم. رسانه‌های بیگانه دشمنی خودشان را نشان می‌دهند، اما رسانه‌های داخلی باید وظیفه سنگین خود را حفظ کنند و به مردم اعتماد به نظام را بدهد. هر قدمی برای اعتماد،‌ خدمت به ملت و کشور است و هر قدمی برای عدم اعتماد کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد. رئیس جمهور با بیان اینکه نباید امید مردم را خدشه‌دار کنیم، اظهار کرد: باید امید به‌آینده داشته باشیم. روحانی تاکید کرد: امام فرمودند همدیگر را سرکوب نکنید و متحد باشید. آن پیام امام را امروز هم گوش ما باید بشنود و امروز هم همه باید در کنار هم باشیم. امام در سخنرانی خود به جناح‌ها می‌گوید که از هم فاصله نگیرند. عین این تعبیر را می‌شود امروز هم برای مردم بیان کرد که از هم جدا نشوید. اختلاف نظرها، اختلاف سلیقه‌ها آنقدر زیاد نیست و ما در اصول متحد هستیم. حالا ممکن است یکی بگوید به سمت راست یا چپ بچرخیم به هدف سریع‌تر می‌رسیم. روحانی در بخش دیگری گفت: کسی که در داستان 15 خرداد نقش بسیار اساسی داشت، شخص آقا مصطفی بود. تلاش،‌ مجاهدت و فداکاری ایشان و البته سایر بزرگان، علما و مراجع در سراسر ایران باعث شد جان امام حفظ شود و این اغراق نیست. رئیس جمهور تصریح کرد: درود به روح امام که برای ما عزت،‌ استقلال،‌ وحدت، انسجام،‌ نابودی دیکتاتوری و استعمار، خودباوری،‌ ایستادگی و بردباری آورد و درود به روح پاک فرزندان برومندش حاج آقا مصطفی و سیداحمدآقا و عزیزانی که در راه ‌این انقلاب تلاش کردند و در جوار رحمت حق قرار گرفتند. دکتر روحانی ادامه داد: باید از خاندان بزرگ امام،‌ فرزندان و دختران امام و یادگاران امام از جمله حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن آقای خمینی که یادگار امام در جمع ماست و برادرانش سپاسگزاری کنیم، چرا که حق بزرگی به گردن ما دارند و باید در مقابل آنها تشکر و تواضع کنیم. دکترروحانی خاطر نشان کرد: می‌دانیم که امام و بیت امام حق بزرگی به گردن ما دارند و اگر کار حاج‌آقامصطفی و سیداحمدآقا کنار امام نبود،‌ نمی‌توانستیم شاهد آن پیروزی‌ها باشیم. امام بسیار بزرگ بود، اما نیاز به یار مورد اعتمادی داشت که در کنارش باشد که روزی حاج آقامصطفی و روزی سیداحمدآقا کنارش حضور داشتند. امیدواریم بتوانیم ادامه دهنده راه امام باشیم.